Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en V70 08 med D5
Och nu efter vintern så går ofta kylfläkten en stund efter bilen stängs av?
Har inte lagt märke till detta förut och som jag förtått så blir en disel inte lika varm utan behlver belastas för att få upp tempen.
Lämnade in bilen på Volvo och bad dem kolla om ngt var fel, trodde att de skulle koppla in och se om motortemp var hög men enda svaret jag fick att varningsmeddelande kommer då?

Har ngn annan lagt märke till detta .
På den tiden man hade en gamall Saab så kunde ju fläkten starta iblan efter man stängt av när motorn var varm och värmde upp kylarvattanet. men tänkte inte på detta förra sommaren.

Ngn som har tips
Samma på min lilla DRIVe också, har en del uppförsbacke på väg hem till mig och när det var som varmast för ett tag sedan (ca 25 grader) och Jag kört lite stadskörning och sedan åkt uppför alla backar tills man är hemma på parkeringen så höll fläkten igång en stund efter att motorn stängts av.
Jag har kollat lite mer och fläkten går faktiskt varje gång :(
Var till Volvo igen i går och vi kom fram till att det borde vara Tempgivaren till motorn.
Så ny givare beställt så jag hoppas hinna byta den i dag, satt ganska bra på framsidan av motorn så tänkte byta den själv.
Det är så illa att om bilen är kall, jag startar den och sedan stänger av direkt så går fläkten och det håll de med om att inte det skulle vara så, lite besviken blir man på den personlige servicetekniker som tittade på bilen tidigare, bad om att kolla motortemp och berättade om kylfläkten och fick till svara att det är ju varmt! Disel motor vad jag förstått behöver ju extra hjälpvärmare för att få upp tempen om den inte belastas. medelar om det blir bättre eftger bytet av tempgivare.
Intressant info, min fläkt går åxå jämt när man stängt av bilen. Men menar du att det skulle vara en tempgivare som är paj ? den informationen ställer jag mig tveksam till skulle inte det spottas fram felkoder och servicelampan tändas då?
Servicelampan (eller rättare sagt, motorelektroniklampan) tänds enbart om felet har med avgasreningen att göra, aldrig annars..
Så du kan åka runt med en massa felkoder utan att ha minsta aning om det..
Bytte tempgivaren i går, men inget resultat :(
Har kollat med en kollegas bil 2.4D -09 Kylfläkten på den går inte när bilen är kall och bilen stängs av.
Beställt tid hos Volvo igen för felsökning, i morgon torsda, får se vad de kommer fram till, om fläkten går som han gör nu så suger det ju ur batteriet.

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]