Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hagge
När jag slår på ac:n luktar det, stinker, gammal fotsvett. Är det någon som vet vad det beror på och vad man kan göra åt det?

Hagge
Användarvisningsbild
av Snacksalig
Det där brukar vara att det har blidats alger eller samlats bakterier i systemet. Kan inte ÅF eller en rekonditioneringsfirma hjälpa dig? Jag har för mig att det finns olika medel som man kan köra igenom systemet, och som åtgärdar just dålig lukt.
av Peanuts
Jag har använt AC-rengöring från Biltema(http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ovrigt/AC-rengoring/) i min gamla Ford Focus, där funkade det fint. Man sprutar in hela sprayburken i luftintaget för bilen och sedan väntar man en liten stund, startar bilen och kör AC-anläggningen för full fart i några minuter.Den dåliga lukten försvann helt efter det.

Däremot skulle jag nog kanske inte använda det i en så pass ny bil som du har så tipset är nog att låta någon firma göra det.
Användarvisningsbild
av hollan
alla volvo verkstäder har utrustning till och rengöra evaporatorn kostar 5-600 och brukar bli bra resultat
kyler acn som den skall i övrigt? för när acn lägger av brukar man få en unken lukt och på diesel 08 har dom haft bekymmer med att ac pumpen rasar på några bilar
av xxargs
Kolla först att kupé filtret är bytt - i många fall är de jäkligt grisiga när man tycker att det luktar unket.

lukt på AC får man för eller senare av bakterier som växer på lamellerna i evporatorn, en desificering tar iofs. bort lukten tillfälligt men förr eller senare är det tillbaka igen, speciell i kombination med igensatt kupéfilter.

bakterierna som sitter på lamellerna lever på dammet och pollen (som är rena matpaketen fullstoppade med proteiner och fett) som kommer med luften och avsätts på den kalla och fuktiga ytan på evaporatorn. mao ju renare filtrerad luft, ju mindre mat är det för bakterierna.

lukten brukar vara störst på våren och hösten då luften är relativt kall och torr - lamellerna blir bara fuktiga och dammet och pollen som fastnar sitter kvar, på sommaren och tidig höst är luften så fuktig att det rinner om evaporatorn hela tiden och dammet som fastnar på lamellerna sköljs bort

mao att köra med AC med fläkten på halvfart rejält länge en fuktig varm dag kan ta bort mycket av lukten.

ett sätt att minska på detta är att trycka av AC:n ca 5 minuter innan man ställer bilen så att kondensorn har en chans att torka upp helt, speciellt vår och höst. När det är torrt på lamellerna i evaporatorn så växer det inga bakerier även om det är dammbelagt, medan lämnas den fuktig så har bakterierna många timmar på sig att växa till på dammet i garaget/parkeringen innan det slutligen torkar upp, och fortsätter växa vidare när det fuktas upp vid nästa tur...

Lyfter en gammal tråd.. jag har själv f[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var s&au[…]

Det här smakar illa, eller gör det verkl[…]

Jag kör hybrider från Volvo regelbundet[…]