Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lirsa
Hej,

Stod inte ut med segdiesel längre. Även om jag hade en Polestartuppgraderad 2.4D med 205HK/450NM så har jag haft snart ett års tråkig och seg körning. Då jag tidigare haft två stycken 2.5T så ville jag åter ha en sådan, allra helst som jag kan räkna hem det genom att köra på Etanol (miljövinst dessutom!) och skattebefrielsen.

Nåväl, ngt jag upptäckte nu när jag körde bilen till jobbet från bilhandlaren är att uppväxlingen från ettan till tvåan "låter" mkt. Växlingen är smidig, men den "hörs" på ett sätt som jag aldrig upplevt tidigare. Inte så att det "skrovlar" eller låter som ngt är mekaniskt fel, men just den växlingen är "högljudd". Vet inte hur jag skall beskriva det bättre.

Då det inte riktigt är samma motor och en helt annan växellåda (min förra 2.5T var en 2005a), så kanske det skall vara såhär, är det ngt ni 2.5FT-ägare reagerat över?

Hoppas på lite input :).

Men annars är det en fröjd, vilken karaktärskillnad och vad kul att det händer ngt när man trycker på gasen. Härligt! Just nu är känslan aldrig mera någonsin diesel :).
av Mwi
Grattis till nya bilen, har en likadan och upplever samma ljud som dig från växellådan något som jag liknar "spårvagnstransmission". Men motor och växellådan är riktigt trevliga men det kan bli lite törstigt. Från 0,95 till 2,24 på etanol.
av Bitez
Hmm.. Tur vi alla är olika, jag hade 2.5T -08-, sedan så köpte jag en 2.4d -10-, kände att den gick som ett skott, var betydligt piggare en bensinaren :)))))))
Användarvisningsbild
av hakank
Hade också en 2.5T med automat och tycker den växlade bättre vid krypkörning , kö. 2.5FT vill lägga i ettan så fort den får chansen, helt i onödan med ett litet ryck när man skall möta upp med gasen för att sedan direkt växla till tvåan.
Men annars en jättetrevlig bil!
Vid kökörning så lägger jag över i manuellt läge och lägger i tvåan. Betydligt trevligare än att känna den ryckiga 1:an-uppväxlingen. Lådan är ju adaptiv till körsätt, så kanske att den anpassar sig (hoppas).
Snacksalig skrev:Vid kökörning så lägger jag över i manuellt läge och lägger i tvåan. Betydligt trevligare än att känna den ryckiga 1:an-uppväxlingen. Lådan är ju adaptiv till körsätt, så kanske att den anpassar sig (hoppas).
Precis som jag. Även i stadskörning, runt hörnen ser jag till att lådan inte får en chans att gå ned i ettan.
För övrigt, en mycket märklig programmering av en automatlåda när det jobbas så hårt på energibesparing i övrigt. Ettan behövs egentligen bara från helt stillastående. (Om ens då)
av perhall
Merca var ju väldigt tidiga med fyrstesgsautomater (fanns åtminstone från början av 60-talet) och senare (fram till ca 1980) hade de 6-cyl och 4-cyl 4-stegs medan 8-cyl hade 3-stegs. Det märkliga var att dessa 4-stegsaut hade en första växel som normalbilisten aldrig använde eller kanske 3 ggr per år. Minns att vi använde den en gång när jag var liten och vi startade med husvagn i uppförsbacke. Ettan gick nämligen bara i vid gasen i botten från stillastående. Och trots fyra steg var det hemskt höga varvtal i hög fart (5000 i 160 på en 280 SE 75:a)... Volvo är inne på samma spår, 2,5FT varvar ju mer med automat än manuell vilket är mycket ovanligt.
PH
Användarvisningsbild
av hakank
betterlead skrev:
Snacksalig skrev:Vid kökörning så lägger jag över i manuellt läge och lägger i tvåan. Betydligt trevligare än att känna den ryckiga 1:an-uppväxlingen. Lådan är ju adaptiv till körsätt, så kanske att den anpassar sig (hoppas).
Precis som jag. Även i stadskörning, runt hörnen ser jag till att lådan inte får en chans att gå ned i ettan.
För övrigt, en mycket märklig programmering av en automatlåda när det jobbas så hårt på energibesparing i övrigt. Ettan behövs egentligen bara från helt stillastående. (Om ens då)
Har jag också börjat göra. Tyvärrförsvinner ju poängen med automatlåda en aning. Själv kör jag mycket i sthlmsområdet och det blir mycket kököarande..

Man kan ju hoppas att det kommer nån uppgraderad mjukvara som tar hand om problemet..

/Håkan
av Eduard
Kan instämma med påståendet om "spårvagnsljud" på 1:an. Skall nog vara så, även om det låter obehagligt. Kör visserligen S80 II 2,5 FT med automat MY-10 men transmissionen är väl densamma? Enl. mätarna 1800 rpm med 100 km/tim.
Är det ingen av er andra som känt två "plojnk" i gaspedalen, efter att man gått från P till R eller D?
Ska man vara orolig, och åka förbi sin ÅF, för en överhalning?
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]