Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

I morse när jag skulle tanka min V70II T4 tog det 15 minuter att få i 15 liter. Provade 3 pumpar och lirkade med handtaget (ja, det går ju trögt ibland så det har man lärt sig). Någon som kan ha en aning om vad som är fel? Har ringt till två VOlvo-verkstäder och de hade ingen aning. Fräsch Statoil-mack, de andra tankade som vanligt.../PH
perhall skrev:I morse när jag skulle tanka min V70II T4 tog det 15 minuter att få i 15 liter. Provade 3 pumpar och lirkade med handtaget (ja, det går ju trögt ibland så det har man lärt sig). Någon som kan ha en aning om vad som är fel? Har ringt till två VOlvo-verkstäder och de hade ingen aning. Fräsch Statoil-mack, de andra tankade som vanligt.../PH
Kanske miljöpartiet som varit framme och har "trimmat in" (ner) pumpen? =Mindre utsläpp om man inte hinner/kan köra så mkt...! :lol:
Du skriver att du "lirka med handtaget"
Vilket jag inte riktigt fattar vad du menar men hur som iaf...
Provade du att ha röret från tankpistolen rätt högt upp vilande eller stack du ner det så långt som möjligt vilande?
Har för mig att jag läst nått om att vissa bilar kan vara känsliga om man har tankpistolsröret för långt ner i tankröret!
Men iof så är inte min V70IIT4 känslig på det men kan ju vara olika från bil till bil!
Intressant och veta hur det går sedan iaf om man självråkar ut för det eller nån annan som gör det...
Men en sak är säker iaf det lär ju lösa sig på ett eller annat sätt!

En teori är ju det att macken har miljöanpassat sig efter en ny eu standard som gör att nya diametern på tankpistolensrör inte går ihop med bilarnas nya eu standard som gör att tankpistolsrör och tankrör krockar.
Ursäkta en dum fråga - det är inte så att du tanker från en pump eller har tryckt på knappen för lastbilstankning?
Då påstås det att det skall ge en större volym per tidsenhet och då kanske inte avluftningen hänger med?
Jag har aldrig provat förvisso.
Då bilen är en bensinare får man innerligt hoppas att han inte står borta vid lastbilspumpen :wink:
Jag hade samma fel i min Fordx Galaxy en gång.

Då hade serviceteknikern lyckats klämma avluftningsslangen mellan tanken och karossen.

Jag tror också på att felet ligger någonstas där.
Det finns även någon sorts filter i den slangen för att fånga bensinångorna.
Jag skulle låta verkstan titta på detta.
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]