Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Snacksalig
Jag har (som alla vid det här laget säkert vet) just hämtat min nya V70.
I den sitter som std lastrumsnät. Jag har också en barnvagn av märket Crescent, som jag precis får in på längden, om jag knör lite.
Lastrumsnätet är monterat på baksidan av ryggstödet, och barnvagnens sufflett böjs något mot lastrumsnätkassetten (säg det 20 ggr i följd :D ) när jag stänger bakluckan.
Nu frågan till er som har lastrumsgaller istället, eller alla er som kanske vet detta ändå:
Tar lastrumsgallret lika mycket plats bakom ryggstödet som lastrumsnätkassetten, eller tjänar jag de två-tre cm som jag behöver, för att få in barnvagnen utan att böja suffletten?
av Amli
Gallret tar nästan ingen plats alls bakom sätet då det vinklas ner från taket. Ta en titt på vilken XC70 som helst då galler är standard på dem.
Men det som tar stor plats i bagaget är insynsskyddet. Ta bort det och man kan nyttja bagaget avsevärt mycket bättre.
Användarvisningsbild
av Guligan
Gallret är riktigt bra, känns extra säkert när man lastar upp. Att det nästan helt "försvinner" i taket om man inte lastar är även det ett plus. Om du sparar plats genom att ta bort nätkassetten vågar jag inte säga. (förutsätter att du redan tagit bort insynsskyddet)
av fredrikwt
Du sparar lite plats, gallret bygger inte ut lika mkt, Har jämfört hos handlare med vår vagn, innan vi köpte, jag får vinkla handtaget lite så går det inte gott och väl på längden (emmaljunga), gissningsvis ger det 2 cm.
Användarvisningsbild
av Snacksalig
Tack för alla svar!
Vagnen går tack och lov in under insynsskyddet, men kassetten till lastnätet sitter lägre än insysnskyddet, och det är i detta som vagnens sufflett tar i. Ifall det ger mig 2 cm att ta bort kassetten, så tror jag att det är värt det... insynsskyddet får dock sitta kvar.
av Tarsiger
Resulterande lastutrymme är en viktig aspekt på valet mellan nät och galler som avdelare till lastrummet. En annan är säkerhetseffekten - alltså hur stor risken är att föremål från lastrummet vållar personskador vid krockar eller rundslagning med bilen.

Vid kraftig krock håller varken nät eller galler emot annan last än kuddar och liknande. Men ju bättre förmåga att hålla kvar lasten där bak, desto mer bidrar nätet/gallret till bilens passiva säkerhet, detta står helt klart. Och förvisso är säkerheten något som många bilägare har i åtanke inte bara när de väljer Volvo utan också när de beställer lastrumsavdelare.

Frågan är då vilket som är bäst. Jag vet inte. Det ligger nära till hands att gissa på gallret, som väl är av stål. Samtidigt är moderna nätmaterial oerhört dragstarka och har dessutom en energiupptagande elasticitet som stålet saknar. En brusten fog i gallret är nog värre för hållfastheten än en brusten maska i nätet. Mycket tror jag beror på stabiliteten i nätets ram, vilken inte har den uppstagning som gallret antagligen ger. Någon som tror sig veta? Själv har jag f n galler.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
OT; Minns nätet i slutet av landningbanan som fångar upp ett 15-tons viggenplan som kommer brakande i full fart utan bromsar.
Användarvisningsbild
av hhedstrom2369
En fördel med lastgaller är smidigheten vilket jag saknar nu när vi har nät igen...
Fäller man stolarna ofta så är galler ett plus.

Lycka till /
Användarvisningsbild
av VolvoB20
hhedstrom2369 skrev:En fördel med lastgaller är smidigheten vilket jag saknar nu när vi har nät igen...
Nätet har ju annars fördelen att man kan fälla ned det utan att behöva fälla stolarna. Gallret går ju inte att fälla med mindre än att man fäller fram hela baksätet.
VolvoB20 skrev:
hhedstrom2369 skrev:En fördel med lastgaller är smidigheten vilket jag saknar nu när vi har nät igen...
Nätet har ju annars fördelen att man kan fälla ned det utan att behöva fälla stolarna. Gallret går ju inte att fälla med mindre än att man fäller fram hela baksätet.
Nu förstår jag inte... ??:-/
På V70N fällde man gallret uppåt/bakåt utan att behöva röra stolarna.
En fördel med nät gissar jag är att man kan använda det med fällda stolar, eller?

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]