Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Japp, då var nya bilen beställd. En V70 AFV Summum. Tillbaks till gasbil igen alltså. Jag har tidigare kört gasbil för några år sedan i form av en V70N Bifuel 2005 men gas fanns inte att beställa när jag bytte sist så nu har jag kört med etanolare i två år vilket har varit helt OK. Jag får behålla den kära turbofemman nu också vilket inte gått annars :) "I got the bonus" som man säger. Den högre förbrukningen kompenseras mer än väl av det lägre gaspriset. Skiljer ca 2,3 kr/liter mot bensin i dagsläget.

Bild

edit: Bilden är från "bygg din bil" där MY12 inte finns framme ännu

Det blev en hel del utrustning denna gång också:

Summum, Ljusbiege interiör, ljusbiege Dynamic sportstolar
Teknikpaket 2 Premium sound Multimedia 7 tums display
Herrgårdsvagnspaket 2
Barnsäkerhetspaket
Oystergrå metallic
Dimljuskåpor "Ocean race"
Glasögonhållare
Lågt sportchassi
Takspoiler
Nivåreglering
RSE, Rear Seat Entertainment 8-tumsskärmar
Fjärrkontroll multimedia
Sommarhjul Balius 8x18 silver bright (245/40 R18)
Vinterhjul Regor 7x17 silver bright, dubbfria (225/50 R17)
Textilmattor
Träratt, valnöt Classic wood
Träpaneler, valnöt Classic wood
Delbart drag
Kupékontakt

Hoppas inget krånglar med beställningen och Japanska leverantörer nu bara. Skall kunna få bilen i början av september som det nu ser ut.
Senast redigerad av 1 Racetwin2, redigerad totalt 0 gånger.
Låter som en mkt trevlig bil, hoppas att allt flyter fint med leveransen. Jag gillar verkligen den nya instrumentpanelen med 7 tums display, kan tänka mig att köpa en ny enbart för den :) eller kanske bygga om min befintliga..
:twisted:
Grattis till en fin bil! :-)-) ljusbeige intriör är så fint tog du ljus ratt? jag var nära på att beställa en afv men gjorde inte det. Hoppas du blir nöjd med bilen när du får den :P
Grattis!

Vad skiljer den från MY11?
Har de ändrat något i baggaget?
Volym gas?
Volym bensin?

Nu har jag inte kört så mycket än men den (MY11) verkar hyfsat bränslesnål upp till 140km/h
I stan är det en annan femma såklart...

Lycka tll /
Ja, det som skiljer exteriört är att backspegelsblinkersen numer är diodbaserad och är en smal list i stället för den större lampan som tidigare fanns. Annars är det mest interiör som skiljer. De stora nyheterna interiört är att det är ett nytt infotainmentgränssnitt (samma typ som nya S60/V60) med en stor färgskärm samt ny mittkonsol. Det klarar nu att strema musik direkt från telefon och även att visa filmer/DVD/DIVX om man har multimediadisplayen (7 tum). Även nya luftutblås ovanpå i-brädan och en ny ratt finns på MY12. Utvändigt är det bara ett tränat öga som ser skillnad som sagt :) Finns en hel tråd om nyheterna i MY12 om du vill läsa mer :)

På just Biogasen är det nya att det bara är 9cm förhöjt lastgolv (nya gastankar) och inte 18 cm som tidigare. Det gör faktiskt stor skillnad i bagaget. Motorn är också den nya Euro5-klassade 2,5 liters turbofemman. Bensintanken rymmer fortfarande 70 liter, dvs samma som på 2,5FT. Gastanken är något mindre men man kommer ca 25 mil på ren gas. (30 mil om man hade haft den stora gastanken)
simonhalmstad skrev:Grattis till en fin bil! :-)-) ljusbeige intriör är så fint tog du ljus ratt? jag var nära på att beställa en afv men gjorde inte det. Hoppas du blir nöjd med bilen när du får den :P
Tack - Ja det blev den ljusa ratten. Jag har den redan idag och som jag förstod det får jag den "gamla" ratten då den nya treekrade bara finns som R-design samt på de rattar som inte har trä. Dock lider inte jag av det då jag ofta håller i ratten i mellanrummet i nederkant och på den nya så sitter där en bred ratteker.

Den skall se ut som på bilden nedan ungefär (tack XC90 Executive för att du hittade bilden). Detta är som sagt S80 Executive så jag är inte säker på att allt stämmer till 100% på V70. Ex så finns bara den manuella klockan på Executivemodellen och den läderklädda I-brädan funderade jag faktiskt på ett tag men valde Rear Seat Entertainment i stället. Ratten och mittkonsolen bör vara väldigt lika skulle jag gissa.

Bild
Riktigt fin bil!

Eftersom jag själv går i bilbytartankar vore det intressant att höra hur du resonerat kring Passat Ecofuel och V70 AFV? Om du alls haft funderingar på Passat?
MattiasD skrev:Riktigt fin bil!

Eftersom jag själv går i bilbytartankar vore det intressant att höra hur du resonerat kring Passat Ecofuel och V70 AFV? Om du alls haft funderingar på Passat?
Hej Mattias!

Det är så enkelt att jag inte kan välja VW. Dock tror jag det är en bra bil. Motorsvagare men rätt OK ändå. Prismässigt vet jag inte om det skiljer mycket men Passaten har alltid känns "enklare" på något sätt. Gedigen och solid men ändå fattas något för mig. Mercedes B-klass (CNG) funderade vi på ett tag som andrabil men då fanns inte många begagnade på marknaden.

Med det nya, större lastutrymmet i AFV:n samt det interiöra lyftet så har man korrigerat stora delar av det som inte var bra med Volvon. Nackdelen är räckvidden på gas men jag bor på västkusten och där finns det gott om tankställen och jag är van att tanka gas sedan tidigare. Men min gamla Bi-Fuel kom jag samma avstånd, dvs 25-27 mil på 21m3 gas.

Jo, en sak till. Jag hade gärna sett att den gick på E85 också som reservbränsle i stället för bensin. Jag liksom du gillar ju detta bränsle och jag kan tycka att det är synd att det inte går och man tvingas köra på fossilbränsle. Jag skulle köra på gas oavsett men det går trots allt en del annat drivmedel också då den alltid startar på reservbränslet. Gasen går inte in förrän ca 2-3 minuter.

Sedan är det skönt att kunna koppla in reservbränslet vid omkörningar. Gasen innebär ju att de 231 hästarna blir 200 vid gasdrift och vridmomentet minskar motsvarande. Det är faktiskt en märkbar skillnad. Volvo har tänkt till här och har en knapp på mittkonsolen där du kan tvinga över den på alternativt bränsle vid behov och lite inspirerad körning :)
Tyvärr kan jag välja mellan Volvo och VW och dess koncernsyskon. Vilket gör valen inte lätt... :lol:

Jag håller med dig om nackdelen att de tappat etanolen under konverteringen till gas. Hade AFN:n varit gjort för gas/etanol hade saken varit klar. Samma dummheter finns även hos VW. Passat Ecofuel med gas/besnin och Passat Multifuel med etanol/bensin. I båda fallen är det samma motor, dvs 1.4 TSI motor. VW försäljaren kunde inte förklara varför jag måste välja mellan etanol och gas och inte kan få båda bränslena. Jag hade iof inte förväntat mig något rimligt svar. Efter att provkört Passat kändes min V70 helt plötsligt väldigt omodern i interiören. Mycket av det har Volvo åtgärdat i och med MY12 med nya infotaiment. Och V60 känns också modern och just nu lutar det mer åt det hållet. Fast då blir det etanol med T4F.
Bränslesystem v70 awd -97

Hej. Har bytt bränslerören på tank[…]

Jaha, bilen fryser tydligen trots att det är […]

Glädje och kul att så många v&ari[…]

Får undersöka om jag hittar någon[…]