Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Eduard
Hej!
Ny här, skaffat en S80II MY-10. Min första Volvo i mitt 69-åriga liv.Har nybörjarfrågor som säkert avhandlats tidigare.
1. Vill gärna kunna lyfta båda framhjulen eller bakhjulen samtidigt.Har läst någonstans att det framtill går att sätta hydraldomkraften på motorns bärram men var lyfyer jag den baktill?
2. Bilen är en 2,5 FT och miljöklassad vad jag förtstår, Den skall enl. reg.bevis ha däck 205/60/R16. Går det bra med 225/50/17 eller säger bilbesiktningen något??
Användarvisningsbild
av Variosboy
Hej och välkommen till forumet!

Kan tänka mig att det är en och annan som vet, men att dom kanske inte läst tråden än.
Det är ju trots allt liiite fler än 115 personer registrerade i forumet!

Vad säger handlaren om lyftpunkter??

Vet ju vart dom är när det gäller den vanliga domkraften, men det hjälper ju inte dig tyvärr..
av Calvin
Eller så är det så att det inte finns någon bra punkt bak för att lyft båda bakhjulen samtidigt.
av Eduard
Calvin, risken är att du har rätt.Biltema har något som dom kallar"bärbalksadepter" art. nr. 15-842. Kanske värt att pröva, även om det verkar lite pyssligt att passa in den.
Användarvisningsbild
av leiwi
hej Vad jag vet så är det inte möjligt att lyfta båda bakhjulen samtidigt med domkraft , om det inte är så att det finns dragkrok på bilen .
Användarvisningsbild
av P1800
Bak: lägg en planka 45x145mm 250mm lång på domkraften. Skjutr uin den mitt under bilen bak så att den hamna under konsolen där länkarmarna från bakhjulen sitter fast. Lyft. Det är du själv som bedömer om det är säkert men så har jag i a f lyft min bil när jag monterade draget. För framänden har jkag inet kommit på något sätt ännu.

Att lyfta i de ordinarie domkraftsfästpunkerna med garagedomkraften skulle jag inte drömma om att göra.(Det är väl så det står i instruktionsboken?) Det se ut att vara en jätterisk att skada plastdekoren som sitter utanpå trösklarna.
Användarvisningsbild
av CarMan
du får inte lyfta på hjälpramen! så du kan inte lyfta fram o inte bak för at med ett lyft få hela axeln i lluften.

du får lyfta en sida fram o under med pallbock, sen ta nästa sida. (eller köpa en billyft)
av Lövet
Besiktningen säger ingenting om 225/50-17.

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]