Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FWH
Ibland när jag ska kall starta (men med rätt bra värme ute som det är nu) är min 2,5FT lite svår startad, och ibland går den ojämt någon sekund efter start.

Någon som upplevt samma?

Alltid kört på E85.
av MattiasD
Ja, för ganska exakt två år sedan var min 2.5FT svårtstartad och tände inte på alla cylindrar vid start. Men efter några sekunder gick den fint. Men det problemet försvann vid nästa tankning så jag drar slutsatsen att det var bränslet som var problemet. Kanske hade det kommit in vatten i cisternern på den Tankastation som jag tankade hos.

Har du haft problemet en längre tid och tankat på flera olika mackar?
Användarvisningsbild
av FWH
Jag har bara haft bilen ca 2 månader, men problem har varit senaste veckan cirka.

Har nog tankat ett par gånger i alla fall, men, på samma ställe tror jag.

Jag ser till att tanka någon annan stans nästa gång och ser om det försvinner.

Det andra jag funderade på var om den inte riktigt gillade omställningen från E75 till E85.
Användarvisningsbild
av haggen
Anledningen till att man blandar in bensin är väl just för att det annars är svårt att starta på enbart etanol. E75 (25% bensin) finns i pumparna på vintern och E85 (15%bensin) på sommaren.
Det kan ju vara ganska kallt på mornarna fortfarande.
av MattiasD
Jag skulle tippa att problemet försvinner om du byter tankstation. Det går också att be verkstaden att ta ett bränsleprov.

Jag har svårt att tro att problemet skulle vara relaterat till övergången till sommarkvalitet. Mer än att de av misstag fått in vatten i cisternern i samband med senaste påfyllningen.
Användarvisningsbild
av Guligan
Om problemet kvarstår efter nästa tankning så kan det vara läge att be Volvohandlaren kolla upp etanolhaltsgivaren.
Jag hade startproblem och dessutom "bluddrig" gång på min bil förra vintern. Visade sig vara att givaren låst sig på 56% etanolhalt. Körde då på BF95 (5% etanolhalt...)
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Guligan skrev:Om problemet kvarstår efter nästa tankning så kan det vara läge att be Volvohandlaren kolla upp etanolhaltsgivaren.
Jag hade startproblem och dessutom "bluddrig" gång på min bil förra vintern. Visade sig vara att givaren låst sig på 56% etanolhalt. Körde då på BF95 (5% etanolhalt...)
Jag har haft samma sak jag. Den hade låst sig på 36% Behövdes bara en enkel omkalibrering. I mitt fall lyste motorlampan gult.
Användarvisningsbild
av Guligan
Yes, det hade jag sånär glömt. Lampan lyste även på min.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Bara en fundering, kan det verkligen leta sig ner så mycket vatten i tankarna på stationerna att det innebär problem?
Låter som ett av dom första problemen man ställs inför när man ska konstruera anslutningar och slangar till tankbilar och på stationerna!?
av johndoe
Använder du motorvärmaren?

Motorvärmaren kan iaf lura bilen då givaren sitter ganska så nära att bilen då tror att den är varmare än vad den i själva verket är, vilket då resulterar med att den inte får nog med soppa.

Men sen är det ju inte ovanligt att det är nå fel på adaptionen på dom heller.
Men jag skulle prova köra slut på tanken och tanka bensin, köra nån mil sen parkera och se om det blir nån skillnad.

/ J

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]