Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hallå alla Volvoiter!

Här kommer några intryck efter en helg och 70 mil med min nya T4 R-Design med Powershift.
Bilen är även utrustad med HGV-paket 1.

Motormässigt är jag imponerad. Bra med kraft, sofistikerad och tyst. Lite tunn i botten jämfört med min
2,4D men det var jag beredd på. Powershiftlådan arbetar betydligt mjukare, och som det känns, "smartare" än
Geartroniclådan. Obeslutsamheten som Geartronicen ibland uppvisar verkar vara borttrollad i PS-lådan. Enda nackdelen är att PS-lådan tar lite tid på sig att reagera när man går från P till ett körläge. Detta har jag aldrig upplevt med Geartronic. Säljaren säger dock att detta år en "egenskap" som Powershift besitter.
Färddatorn säger 0,81 i snittförbrukning vilket jag tycker är helt ok. Räknar med att den siffran blir lägre när bilen är inkörd.

I övrigt är bilen oerhört skön att åka och köra. Byggkvaliteten känns betydligt högre än i min MY10 2,4D. Det känns som om man dragit alla skruvar ett halvt varv till. Bara hoppas att jag kan säga samma sak om två år och 10000 mil....Sportchassit ger bilen en trygg och vilsam känsla på vägen, var rädd att den skulle bli stötig, men icke.
18-tummarna, Pirelli P-zero, dånar dock rejält om asfalten är dålig, något som säkerligen förstärks av att bilen i övrigt är så tyst invändigt. Att laminerade sidorutor kunde göra så in i helsikes mycket för ljudkomforten hade jag inte en aning om. Andra positiva saker är; Sportstolarna, så jädra goa att sitta i. Elbakluckan funkar kanon och Rio, vår engelska Cocker Spaniel, uppskattar de tonade rutorna. Däremot tycker jag, och har alltid tyckt att de blå mätartavlorna är direkt avtändande... :wink:

Nu är man ju alltid övervägande positiv till sin nya bil men, peppar peppar, det känns som om detta kan bli tre trevliga år. Fortsättning följer......
/Niklas
Roligt att du är nöjd :) Grattis till den nya bilen. :-)-)
Intressant inlägg med balanserade iakttageler på plus- och minussidorna. Att Powershift upplevs fungera mjukt och beslutsamt i V70 T4 inger ju hopp om att dubbelkopplingslådan ligger inom tekniskt räckhåll även för V70 D3 & D5 - så att dieselorienterade Volvospekulanter inte längre behöver gå över till VW Passat bara för DSG-lådans skull. Om inte dieselmotorerna hade lite för stort mått på ena eller andra ledden, för att Powershift skulle få plats, kan man gissa att Geartronic hade gjort sorti ur V70-programmet för länge sedan.

Snabbväxlande, mjuk osv men viktigaste förväntningen på Powershift är ändå dess bränsleekonomi. Är den i paritet med manuella lådans - under praktisk körning och uppmätt vid pump? Hoppas att brukare av V70 T4 bidrar med sina siffror från både manuella och automater.
Det är kanske inte riktigt samma men jag provkörde för ett tag sedan en ny Ford Mondeo med en 2.0 TDCI och Powershift, den kan väl i mångt och mycket jämställas med en D3. Förbrukningen där låg uppskattningsvis och enligt mätaren runt 0.7 vid blandad körning.
Själva lådan tyckte jag växlade mjukt och fint, dock så märkte jag ingen enorm skillnad mot andra automatväxlade bilar jag kört. Helt klart var det dock en trevlig bil och kombinationen dieselmotor med Powershift fungerade helt ok i Fårrden.
NickeDiesel, kul att du gillar powershiften och chassiet. Jag har just beställt en V70 OCR med T4F, Powershift och Sportchassie. Dock på standard OCR fälgarna - Pontos 17"x7,5. Borde vara lite tystare än 18". Väldigt lik din bil alltså! Rapportera gärna dina förbrukningsiffror framöver. Intressant att jämföra med Perhall och andr som har T4 manuell. Intressant att se hur mycket som skiljer i verkligheten mellan Powershift och manuell.
Gokväll alla volvoiter!

Kommer att lämna mer utförliga rapporter om förbrukning, körbarhet mm när jag hämtat ut bilen "på riktigt".
Byter jobb den första Maj, därav bilbytet. Min nya chef ville att bil, dator, telefon mm skulle vara inhandlat innan jag börjar. Så ni kan ju tänka er att undertecknad haft en trevlig tid som Shopaholic ett par veckor... 8)

Eijo! Grattis till din OCR. Har alltid varit svag för dessa vagnar och Pontos fälgen är tillsammans med Fortuna det snyggaste Volvo har i fälgväg. Hoppas vi kan utbyta erfarenheter framöver. När får du din?

Jag lånade hem min nya bil "grönskyltad" över påskhelgen för att nagelfara den in i minsta detalj och för att verkligen övertyga mig själv om att T4-motorn med PS-låda funkar för mig. Kör ca 5000 mil om året varav ungefär 3500 i tjänsten och har alltid lovprisat "dieselpower". Annorlunda drivmedelsersättning i o m nya jobbet gjorde dock att en bensinare blev intressant igen. Och som sagt, jag är grymt imponerad av motor/låda fast jag måste lära mig att varva igen.. :wink: , nu har man ju helt förlitat sig på "The massive Diesel Torque".

Nå, hittade jag några fel när jag satte bilen under lupp i helgen?? Jadå det gjorde jag fast inte något allvarligt.....
-Bakluckan ligger ca 5mm "utanför" baklyset på vänster bakskärm vid stängt läge.
-Fönsterlisterna på vänster sida bär spår av starkt avfettningsmedel, dvs flammiga och fula.
-Aluminiumdekoren runt växelväljaren är slarvigt monterad. Sitter snett.
Allt detta har ÅF lovat att åtgärda tills på Måndag då jag hämtar bilen. Då skall även stänkskydden fram vara monterade och bagagerumsmattan vara på plats.

Trevlig kväll!
/Niklas
Tack! Jag får min nya Ocean R i augusti (min nuvarande är också Ocean R från förra omgången). Valde ljus klädsel denna gången, har mörk nu.
Ska absolut dela med mig av förbrukning o andra erfarenheter. Hoppas få ned den ett par dl på etanol.
Körde idag en längre sträcka lugn motorvägskörning. 6,9 enl datorn.
Helt klart bullrar 18-tummarna mer än 17-tummare. Det märkte jag f ö även förra gången jag köpte en V70II och provkörde en med 18 tum.
Hur mycket laminerade rutor kan kompensera för det vet jag inte, de kan nog inte eliminera det ökade däckbullret på dålig asfalt.
Sen är nog Pirelli Zero ett bullrigare däck än GY Excellence och MIch Primacy HP som jag hade på min förra V70II med 17 tum.
PH
Min förbrukning efter att bilen gått ca 180mil, enligt följande tank till tank 0,86 enligt datorn. Vill då säga att det är 85-90% körning till från jobb igenom stad med endast en raka på 70 i ca 2km landsväg, resan till jobb tar ca 10min ungefär samma tid hem men med lite mer trafik rest 10-15% nöjesåkning men då även inkl motorväg.
Har haft min i några veckor nu och ca 300mil, mitt första intryck är att bilen drar mer bränsle än jag förväntat mig, går från en S80 2,9 aut. Vid normalkörning här hemma mest stadskörning med endel landsväg ligger förbrukningen runt 0,95 här låg min s80 på ca knappt 1,1. Alltså ca 1-1,5dl skillnad. Körde till stockholm över påskhelgen och körde helt o hållet i laglig fart, 70-90-110-120. på den resan snitta den 0,75. S80n har på samma sträcka legat ca 0,85. Och det är ungefär den tendensen ja märker ca 1dl lägre förbrukning landsväg och i stan än gammelbilen. Hade nog räknat med ca 2dl skillnad rakt över. Men men:) kanske hade vart för bra för att vara sant.

Gjorde ett försök till riktig ecodriving Orust-Göteborg vilket är en sträcka ja kört mkt...där jag lyckats få ner V70N 140 man till 0,65. S80 2,9 Aut 0,75. V70 T4 Powershift 0,69. Då är det laglig fart på landsvägarna och långtradarfart på motorväg. Även här tycker jag att T4an med powershift bör klara lägre förbrukning än en gammal 2,4 skövdemotor. Värt att följa upp med mer försök:)

Kontrollera oljan nu efter 300mil och det ser ut som att det är för mkt olja i...?, den ser riktigt fin ut så inte mkt som behöver slitas in där.

Är förövrigt väldigt nöjd med bilen,HP ljudet är över förväntan skulle inte säga att det är värt att lägga mer pengar på dynaudio högtalarna, problemet är inte elementen utan dörrarna. Har lite problem med missljud när man spelar hög musik i höger framdörr. Men allmänt intryck är att dörrarna borde tillverkas stabilare, det vet ju alla som har byggt högtalare att ljudet inte blir bättre än lådan. Nä lite gedignare dörrsidor som inte vibrerar med bör volvo kunna bygga. Ska tilläggas att jag knappt testat radion utan bara kört med iPod/iPhone.

iPod interfacet fungerar kanon, sensus systemet hade ja inte sagt nej till för de blir endel kolla ner i displayen för o bläddra, tur man valde till driver support så man inte kör av vägen. Har inte fått det att fungera med USB minne som ja vill om ja bläddrar ner i artistträdet o väljer album så kommer spår1 upp som exempelvis spår 45, alla filer verkar läsas in som en lång rada trots att de är sorterade som Artist/Album. Och sen så fungerar inte hälften av filerna att spela upp...tips? Men däremot via ipoden fungerar det som tänkt...

Driver support värt? Ja verkligen säger ja, läste innan om folk som var så jävla irriterad after några mil på allt pipande o blinkande, o stänger av allt, men de har ja inte upplevt som störande. Blinka innan man byter fil så slipper man plingandet:) vid vägarbeten och tillfälliga filer så piper det dock till. Driver alert varnar mest när man fingrar på stereon inte så mkt när man är trött på riktigt är min erfarenhet hitills, det blir alltså mer vinglig körning när man sysslar med sånt man inte ska göra än när man är trött. ACCn är fantastisk använder den "hela tiden" så den gillar ja skarpt den borde känna av bilen framför bättre på kurviga landsvägar men det är främst ett problem vid längsta avståndet inställt. Vilket jag oftast har ja vill ju inte få stenskott på nya bilen:P Queu Assist hade vart fint o City Safety menmen så är det:)

Upplever bilen som mkt tyst trots 18" har också laminerade sidorutor men dock inget att jämföra med, känns betydligt tystare än S80in. Ska bli intressant att testa till vintern med 16" dubbfritt kommer nog bli tyst. Elbakluckan fungerar bra en rolig detajlj som ja inte heller ångrar:)

När jag testkörde en V70 2,4D när den kom 2008 upplevde jag den som irriterande svag i botten precis runt 1000rpm kärringstopp varning och riktigt osmidigt då den var totalt kraftlös innan de vid bara några 100rpm till kommer REJÄLT... har inte upplevt T4an så himla svag i botten....men kanske har att göra med aut/man. Stör mig lite på ett visslande ljud från motorn främst runt 2000rpm andra som upplevt?

En annan detalj jag lagt märke till är att Hastighetsmätaren visar betydligt mer rätt än mina tidigare bilar, S80in visade 10km/h fel i 100 enligt gpsen, Men nya bilen visar bara ca 3-4km/h fel. 120 på farthållarn 116-117 verklig fart...

Är jag nöjd? Verkligen:)
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]