- tor 28 apr 2011, 08:27
#523932
Hallå alla Volvoiter!
Här kommer några intryck efter en helg och 70 mil med min nya T4 R-Design med Powershift.
Bilen är även utrustad med HGV-paket 1.
Motormässigt är jag imponerad. Bra med kraft, sofistikerad och tyst. Lite tunn i botten jämfört med min
2,4D men det var jag beredd på. Powershiftlådan arbetar betydligt mjukare, och som det känns, "smartare" än
Geartroniclådan. Obeslutsamheten som Geartronicen ibland uppvisar verkar vara borttrollad i PS-lådan. Enda nackdelen är att PS-lådan tar lite tid på sig att reagera när man går från P till ett körläge. Detta har jag aldrig upplevt med Geartronic. Säljaren säger dock att detta år en "egenskap" som Powershift besitter.
Färddatorn säger 0,81 i snittförbrukning vilket jag tycker är helt ok. Räknar med att den siffran blir lägre när bilen är inkörd.
I övrigt är bilen oerhört skön att åka och köra. Byggkvaliteten känns betydligt högre än i min MY10 2,4D. Det känns som om man dragit alla skruvar ett halvt varv till. Bara hoppas att jag kan säga samma sak om två år och 10000 mil....Sportchassit ger bilen en trygg och vilsam känsla på vägen, var rädd att den skulle bli stötig, men icke.
18-tummarna, Pirelli P-zero, dånar dock rejält om asfalten är dålig, något som säkerligen förstärks av att bilen i övrigt är så tyst invändigt. Att laminerade sidorutor kunde göra så in i helsikes mycket för ljudkomforten hade jag inte en aning om. Andra positiva saker är; Sportstolarna, så jädra goa att sitta i. Elbakluckan funkar kanon och Rio, vår engelska Cocker Spaniel, uppskattar de tonade rutorna. Däremot tycker jag, och har alltid tyckt att de blå mätartavlorna är direkt avtändande...
Nu är man ju alltid övervägande positiv till sin nya bil men, peppar peppar, det känns som om detta kan bli tre trevliga år. Fortsättning följer......
/Niklas
Här kommer några intryck efter en helg och 70 mil med min nya T4 R-Design med Powershift.
Bilen är även utrustad med HGV-paket 1.
Motormässigt är jag imponerad. Bra med kraft, sofistikerad och tyst. Lite tunn i botten jämfört med min
2,4D men det var jag beredd på. Powershiftlådan arbetar betydligt mjukare, och som det känns, "smartare" än
Geartroniclådan. Obeslutsamheten som Geartronicen ibland uppvisar verkar vara borttrollad i PS-lådan. Enda nackdelen är att PS-lådan tar lite tid på sig att reagera när man går från P till ett körläge. Detta har jag aldrig upplevt med Geartronic. Säljaren säger dock att detta år en "egenskap" som Powershift besitter.
Färddatorn säger 0,81 i snittförbrukning vilket jag tycker är helt ok. Räknar med att den siffran blir lägre när bilen är inkörd.
I övrigt är bilen oerhört skön att åka och köra. Byggkvaliteten känns betydligt högre än i min MY10 2,4D. Det känns som om man dragit alla skruvar ett halvt varv till. Bara hoppas att jag kan säga samma sak om två år och 10000 mil....Sportchassit ger bilen en trygg och vilsam känsla på vägen, var rädd att den skulle bli stötig, men icke.
18-tummarna, Pirelli P-zero, dånar dock rejält om asfalten är dålig, något som säkerligen förstärks av att bilen i övrigt är så tyst invändigt. Att laminerade sidorutor kunde göra så in i helsikes mycket för ljudkomforten hade jag inte en aning om. Andra positiva saker är; Sportstolarna, så jädra goa att sitta i. Elbakluckan funkar kanon och Rio, vår engelska Cocker Spaniel, uppskattar de tonade rutorna. Däremot tycker jag, och har alltid tyckt att de blå mätartavlorna är direkt avtändande...

Nu är man ju alltid övervägande positiv till sin nya bil men, peppar peppar, det känns som om detta kan bli tre trevliga år. Fortsättning följer......
/Niklas
Kör: XC70 D4 (VEA) Momentum BE Aut. MY14. Vit, Läder Blond, Classic Wood inkl. ratt, vinge, 17" Valder DC, tonade rutor, tygmattor mm.....