Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Första inlägget här...hoppas ni har överseende med att man aldrig haft Volvo trots knappt 20 år med körkort och att man inte hänger med i "Volvosnacket".
Har haft många bilar bl.a VW och Audi och gillar dom,men är lite sugen på en V70 R-design eventuellt.Kan även tänka mig en VW Tiguan eller VW Passat R-line samt nyare A4.Men dom bilarna vet jag mera om.

Vill gärna veta så mycket som möjligt om V70 med T4-motorn som sitter i många nya R-design som har rätt bra pris (ca 270tusen).Visst vore det kanske roligare med 2.5T men dom ligger lite högt i pris för min plånbok.
Hur är motorn?Tänkbara framtida problem med den?Körbarhet och komfort?Ja,allt ni kan tänka er med tips osv. vore önskvärt.

Vi kör bara ca 700-800 mil och mest i stan.Har 2 ungar men de börjar bli rätt stora nu så vi har bara "bälteskudde" till dom.
Tanken var att i så fall skaffa en vit V70 och vi kräver inte så mycket utrustning utan klarar oss med det som ingår på dom,skulle jag tro.

Som sagt:Upp med tips och synpunkter :D

MVH
Peppe

http://www.garaget.org/mypage/?user=24864
Senast redigerad av 1 PeppesBodega, redigerad totalt 0 gånger.
2,5FT säljs inte längre så det är T4 som gäller om vi pratar ny bil.

Nu har jag inte kört just T4 motorn, men generellt tycker jag:

V70 vs Passat - V70 är klart bekvämare och lite tystare

V70 vs A4 - svårare. Smak sak. V70 mer prisvärd och rymligare last utrymme.
Vad gäller A4 så har jag kört en hel del av dem i jobbet, både diesel och bensin. Rent generellt så är ju V70 större än A4 på gott och ont. Mer rymlig invändigt men inte lika smidig vid hård körning.

Däremot upplever jag vägljudet i kupen vid landsvägs- och motorvägskörning som lägre i V70 vilket gör den till en perfekt långfärdsbil. Som stadsbil så skulle jag säga att det är rymligheten invändigt samt lastkapaciteten som ger den trumf över A4. Förbrukning och smidighet vid stadskörning anser jag dock att A4 vinner.

Vad gäller just T4 har jag ingenting att komma med, jag kör själv nu en DRIVe vilken jag är nöjd med. Jag har även kört D3 och 2.4D vad gäller V70. Dock så ser specarna för T4 mycket intressanta ut. Jag har eventuellt planer på att köpa en Ford Focus med den motorn i som andrabil någon gång i framtiden...
Ok,tackar för svaren.Det är alltså Ford som tillverkar T4-motorn? Men det är väl en ren bensinmotor?Inte etanol?
Vet att Ford hade en del problem med etanolmotorerna förut.
Tyvärr är dieseln inget alternativ för oss då vi kör för få mil,annars går dom riktigt bra!
Trodde 2.5FT fanns fortfarande eller är det dom sista som nu säljs ut?
T4 kommer nu i flexifuelutförande i och med MY12 -T4F. Jag överväger den motorn starkt men då i V60. Såg precis priserna och T4F ligger på 255kkr vilket är riktigt bra pris, nästan så det osar feltryck men det hoppas jag inte.
Det är ford som tillverkar de 4-cylindriga bensinmotorernaT4/T5.Den nya Volvotillverkade D3/D5 diesel har fått lägre Co2 (137/134g) med manuell så den är inte så dyr i skatt längre det skiljer bara 700kr/år mellan D3 o T4 o det kör man ju in även med så lite mil om dieseln drar mindre bränsle än T4
Jag skulle inte sätta pengar på att en diesel är mer värd som begagnad om 3-5 år. Kanske, kanske inte - om diesel- och/eller bensinpriset rasar upp till ca 18-20 kr/l under den här perioden, lär många ångra sina val av dieselmotorer 2011.
Nu är ju en diesel diskad ändå, eftersom ni endast kör så lite per år.
Satsa på en flexifuel, inte minst för miljöns skull, men även för möjligheten att kunna välja mellan olika bränslen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]