Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Börje80
Hej har en V70 08 2,4D med automat och tycker den beter sig lite konstigt på dom lägre växlarna.
Den kan inte riktigt bestämma sig om den skall slira eller lägga sig på växeln utan hoppar fram och tillbaka.
Är det ett känt beteende?
Fler med samma symtom?

/Fredrik
av lobbysleeper
Vet inte hur petig man ska vara, men jag upplevde automaten i förra bilen (D5 MY08) ungefär som du beskriver. Den nyttjade aldrig vridet, utan ville alltid hålla på och växla ner när man skulle accelerera i t.ex korsningar/rondeller. Och kändes allmänt "slirig" snarare än distinkt (som nya bilen är, men vet inte hur mycket nyare låda/programvara alt bensinmotor som gör mest skillnad)
Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
Kör 2010 D5 (Polestar)och upplever också lådan som allt för "slirig". Motorn är ju på 460 Nm så någon slirning känns inte nödvändig.

Kanske man skulle testa en Skoda 120 LS 1981?

/Henry
av Desmodue
Min växlar från trean till fyran men det känns som att den ångrar sig och växlar ner igen eller slirar lite, varvet går upp och sedan växlar den klart till fyran. Detta gäller när jag inte gasar på så mycket utan kör lugnt och fint.
av Börje80
Det känns som det är fler som upplever samma. Undra varför Volvo inte har gjort något åt det? Bilen känns ju väldigt orolig när den håller på så. Slirar som hejsan upp till trean och sen kan den inte bestämma sig när den växlar till fyran. Måste finnas någon lösning på det annars får vi kräva det av Volvo.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Automatlådorna har varit ett hett samtalsämne i forumet, faktisk en del av anledningen till att jag inte beställde med automat vilket jag hade tänkt först.

Sök lite i forumet så hittar du massor om automaten..
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Uppförandet du beskriver är typiskt för hur automaten är proggad, hänger man dessutom på ett tungt släp så blir det olidligt med oavbrutet slirande och våldsamt skenade förbrukning.

Som Henry säger, med 420-460 Nm finns ju ingen anledning att slira, bara att klippa i växlarna och åka.

Ryktet säger att mjukvaran från MY11 och framåt är bättre och låser lock-upen tidigare och aggresivare så man slipper tok-slirandet.

Om man kan få den inladdad i tidigare årsmodeller vet jag inte. Det fanns en lång tråd om detta men jag tror inte det blev något definitivt besked.
Användarvisningsbild
av Momentum
VolvoB20 skrev:
Ryktet säger att mjukvaran från MY11 och framåt är bättre och låser lock-upen tidigare och aggresivare så man slipper tok-slirandet.
Inget rykte - så är det :D
VolvoB20 skrev: Om man kan få den inladdad i tidigare årsmodeller vet jag inte. Det fanns en lång tråd om detta men jag tror inte det blev något definitivt besked.
Även HW är förändrar för att klara av full lock direkt - tveksamt om det går att ladda SW för MY11 i tidigare bilar
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Momentum skrev:
VolvoB20 skrev: Om man kan få den inladdad i tidigare årsmodeller vet jag inte. Det fanns en lång tråd om detta men jag tror inte det blev något definitivt besked.
Även HW är förändrar för att klara av full lock direkt - tveksamt om det går att ladda SW för MY11 i tidigare bilar
Det borde ju vara tvärs om, tok-kör man den gamla lådan så kommer den ju till slut att överhettas av allt idiotslirande, Om det händer så bekämpar ju mjukvaran i lådan det genom att sluta slira och låsa upp lockupen aggresivare tills temeraturen gått ned.

Att använda lockupen mera borde ju spara på grejjerna.
av CalleV70
körde gamla kärran 16000 mil, denna -08 nu 12000 mil. Upplever inte dina problem utan den fungerar bra. Uppdateringar har kanske hjälpt. Och på de lägre växlarna?? Ettan och tvåan används ju knappast utom vid lite gas. Förklara vad du gör då dom "hoppar fram och tillbaka".
Märkligt fel på torkarna

Ska villigt erkänna att jag inte har en aning[…]

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]