Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av NickeDiesel
Gokväll alla Volvokompisar!

Kommer att byta jobb i Juni efter 10 år som säljare och marknadsansvarig hos nuvarande arbetsgivare.
Detta innebär ny tjänstebil.. :D ....Efter tre V70 med dieselbrännare, D5 MY04, D5 MY07 och 2,4D MY10, har jag nu
köpt en T4:a. Har provkört denna motor ordentligt och måste säga att jag är grymt imponerad. Mjuk gång, bra vrid, fantastisk gasrespons och förvånansvärt bra prestanda. Att man kan få en 1,6 liters fyra att kännas så sofistikerad är för mig en gåta. Lokala Volvo-krängaren :wink: hade en ny V70 T4 R-Design med rätt utrustning kvar i lager så jag slog till idag. Bilen är svart metallic och utrustad med Automat, HP-stereo och HGV-paket 1.
Tiggde även till mig stänkskydd fram och en bagagerumsmatta. Dessutom kanske jag kan få byta bort Cratus fälgarna mot Fortuna dito eftersom han precis fått in en inbytesbil med dessa, i mitt tycke, underbart snygga fälgar.
Detta var han dock tvungen att kolla med sin chef först....
Har fått löfte om att låna hem bilen över påskhelgen, sedan får den vila hos handlarn tills jag börjar på nya jobbet.
Lovar att återkomma med intryck och bilder inom kort.

Trevlig Kväll!
Användarvisningsbild
av Snacksalig
Grattis - du låter glad, och det gör mig glad!
Användarvisningsbild
av NickeDiesel
Snacksalig skrev:Grattis - du låter glad, och det gör mig glad!
Tack för det! Ja jag är glad, både för nya jobbet och nya bilen. Att min glädje kan få dig att känna dig glad visar rätt tydligt att det finns hopp för mänskligheten!

/Niklas
Användarvisningsbild
av Snacksalig
Ja, det kanske finns hopp för människan, trots allt... Delad glädje är dubbel glädje!

Jag har själv beställt en 2,5FT, men ser med spänning fram emot en rapport av din T4.
Jag är extra nyfiken på hur R-designchassiet känns i kombination med 18" hjul.
av Petzzon
Sitter i samma sits. Nytt jobb 1:a Aug men tvingas nog dessvärre lämna Volvo då jag inte får ihop ekvationen hög dragvikt och 7,5 Basbelopp......
Verkligen trist har åkt Volvo till över 90% av mitt liv
Användarvisningsbild
av NickeDiesel
Petzzon skrev:Sitter i samma sits. Nytt jobb 1:a Aug men tvingas nog dessvärre lämna Volvo då jag inte får ihop ekvationen hög dragvikt och 7,5 Basbelopp......
Verkligen trist har åkt Volvo till över 90% av mitt liv
Har du provat en ny Mondeo? Fantastiskt trevlig bil som i och med den nyligen gjorda Faceliften känns lika välbyggd som en V70. Fick ett pris på 297 000 för en Businessutrustad kombi med 200 Hästars dieseln och automat.
Känns mycket prisvärt. Nu vet jag i o f s inte hur mycket man får dra med en sådan, men en rackarns trevlig bil är det i allafall.
/Niklas
Användarvisningsbild
av Snacksalig
Modeo har ju väldigt hög drag- och lastvikt, men är ack så klonkig i dörrar etc. Inredningskvalitén har också en del övrigt att önska.

Men jag tror att bilen är väldigt prisvärd, om man står ut med ovanstående. Den får genomgående bra betyg för motor/drivlina, kör- och lastegenskaper. Man ska dock veta att Ford av någon anledning har haft leveransbekymmer med sina dieslar.
av Petzzon
Lutar åt Passat onekligen mycket bil för pengarna. Även slängt ett öga på Ford Kuga men tror den är för liten.
Mondeo går nog bort känns inte premium nog även om man kan förvånas över dragvikten 2200kg på en framjulsdriven bil. (v70 D3 1600Kg V70 D5 1800kg) Dåligt av Volvo!!
Användarvisningsbild
av paso
Har själv beställt och avbeställt en Passat TDI170 DSG 4 motion, bilen kändes minst lika "Premium" som Volvo men leveranstiden börjar bli som en Porsche. Finns de som får vänta 9 månader utan att specen är allt för extrem.
Nu har jag sedan förra veckan en D3 R-design automat. Inte 4-hjulsdrift men leverans direkt då det var Bilias "tillbehörsbil" som plötsligt skulle bytas, kan det bero på MY12 :lol:

Tack, då vet jag. Bilen har gått igeno[…]

Att du inte skulle få kallstarta eller dra[…]

Oljeläckage S40 1.8F -08

Mellan motor och växellåda? Troligen p[…]

Det finns ju småfirmor som reparerar styrenh[…]