Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pirro
Hej

Någon som vet hur många procent toning det är på Volvos original toning?

Har beställt en V70II D3 Business Active med 5 tonade rutor och börjar nu fundera på om de inte är för lite toning på dessa?

Vad jag förstår så är rutorna standard ca 20% tonade och Volvos original toning är ca 45%, någon som kan bekräfta?

(Min säljare kan inte svara på frågan)
av Cunningham
Kan inte yttra mig om procentsatserna, men håller med om att den originaltoning som man kan köpa som "tillbehör" är lite väl ljus enligt min smak. Valde detta på min nuvarande bil. Fördelarna är att det blir lite lättare att backa i mörker samt att kvaliteten är mycket bättre än när man köper det monterat efteråt.

Även utfört av proffsfirmor så är dessa filmer repkänsliga och tenderar att lossna i hörnor, osv.

Sedan är de mörkaste filmerna faktiskt olagliga. Exakt var gränsen går vet jag inte, men självklart spelar det roll vilka rutor man avser, rent lagtekniskt alltså.

Så det är plus och minus, så att säga.
Användarvisningsbild
av poseidon
Det där med att eftermarknadstoning skulle lossa i kanterna är nog påhitt eller väldigt gammal sanning. Gör du det via Volvo så blir det bra och inga hörnsläpp på väldigt många år.

Repkänsliga, visst men inte så farligt. Har på 5 år inga repor å vi kör barnvagnen varje dag i bagaget å packar runt den på helgerna.
av Cunningham
Nja, skulle inite vilja säga att det är vare sig påhitt eller en gammal sanning. Råkade själv ut för det på förra bilen och det var ca 2 år sedan det hände.

Den toningen var inte Volvo original, utan något som Volvohandlaren "ombesörjde" innan leverans av bilen.

Kan ju i och för sig vara ett stolpskott till externt företag, men det är ju svårt att veta i förväg.
av lobbysleeper
En gissning säger att fabrikstonade rutor på V70 motsvarar ca 75% film (25% genomsläpp). Min icke fackmannamässiga gissning alltså.

Men blanda inte ihop toning från fabrik och solfilm. Vid fabrikstoning är själva glaset tonat, och således ingen film som kan lossna eller repas.

Och det finns ingen lag på hur mörkt man får filma rutorna från B-stolpen och bakåt.
av pirro
Valde det som heter "mörkt tonade rutor (fem rutor)" a 3500kr i konfiguratorn (bygg din bil). Är det en solfilm eller får man mörkare glas? Verkar som om denna toning går åt det gröna hållet.
av lobbysleeper
Det är väl samma som ingår i Herrgårdsvagnspaket? Och ja, den är lite "grönare" än motsvarande solfilm som är "rökigare" eller grå... Men det syns mest i dagsljus, på kvällen ser rutorna mer ut som solfilm.
av Peanuts
På min MY11 beställda jag toning av 3 rutor vid beställning. Det är dock inte tonat från fabrik utan toningen gjordes av extern firma efter leveransen. Jag är dock nöjd med resultatet, rutorna är tillräckligt mörka. Ska försöka fixa en bild senare.
av lobbysleeper
Ja det är också mitt råd, att beställa solfilm för eftermontering, då kan du få det genomsläpp du vill. Eftersom du verkar vilja ha en någorlunda toning på rutorna så kommer du garanterat tycka volvos fabrikstoning är för ljus.
Din återförsäljare har säkert någon firma de samarbetar med som du kan besöka och titta på olika solfilmer. Och sedan få det fixat innan leverans.
av Peanuts
I mitt fall var det ingenting jag begärde utan det gjorde återförsäljaren på eget initiativ. Varför vet jag egentligen inte men jag är i alla fall nöjd med resultatet.

Tack, då vet jag. Bilen har gått igeno[…]

Att du inte skulle få kallstarta eller dra[…]

Oljeläckage S40 1.8F -08

Mellan motor och växellåda? Troligen p[…]

Det finns ju småfirmor som reparerar styrenh[…]