- sön 17 apr 2011, 03:24
#520465
Här kommer lite reflektioner kring min nya T4 (jfr. m 2,5T-08):
- Bra kvalitetsintryck. Ratt, klädsel och reglage mer gedigna än i tidigare MY08. Bilen är aningen mer gedigen än vår 525iA e60 (före facelift - efter är de bättre).
- Mycket bra strålkastare
- Sportchassi och 18" leder till betydligt mer buller på dålig väg (hade tidigare std.chassi och 17" Mich HP - ett komfortdäck tsf nuvarande Pirelli). Även stötigare, ung. som en BMW e60 med sp.chassi men bättre än Audi A6 m sportchassi
- Motorn var i början helt död under 1200 varv men det har blivit lite bättre (fråga mig inte varför). Dock trivs den inte alls under 1100-1200 varv, likt många dieslar, där var 2,5T mycket bättre
- Bra gasrespons, tyst gång och nästan samma tryck på mellanvarv som 2,5T - känns det som. Bilen känns tom piggare ibland pga den goda gasresponsen (2,5T har extremt dålig gasrespons, lite som den högt växlade 744GL-86 m 4000 varv i 120 på 3:an, 112 hk och förgasare. Aningen bättre med Polestar men fortf inte ett dugg sportig) men den är lite långsammare när man mäter
- Tristare motorljud men jag tycker att det femcyl ljudet i 2,5T har blivit så dämpat att det inte gav så mycket "premiumupplevelse"
- Inbyggd HF funkar ok. Men menysystemen är ju nästan exakt som i BMW 528-98 med inbyggd telefon. Dvs. verkligen dags med ny infotainment på MY12
- Snål? Vet inte än. Det sägs ju att förbrukningen inte sjunker när bilen är "inkörd" längre men vi får hoppas det. Hittills följande noterat (färddatorn använd, den verkar stämma exakt) (ung. siffra för 2,5T inom parentes):
- försiktig långsam landsvägskörning, inga omkörningar, en del körning i små byar 6,3 (7,0-7,3)
- normal varierad landsväg, 80-90, en del rondeller 6,7 (8,0)
- snabb motorväg, 150-155, 11,0 (12,5)
- tät stadskörning 13,5 (17-18)
Det är en mycket prisvärd och praktisk bil för 280 000!
PH
- Bra kvalitetsintryck. Ratt, klädsel och reglage mer gedigna än i tidigare MY08. Bilen är aningen mer gedigen än vår 525iA e60 (före facelift - efter är de bättre).
- Mycket bra strålkastare
- Sportchassi och 18" leder till betydligt mer buller på dålig väg (hade tidigare std.chassi och 17" Mich HP - ett komfortdäck tsf nuvarande Pirelli). Även stötigare, ung. som en BMW e60 med sp.chassi men bättre än Audi A6 m sportchassi
- Motorn var i början helt död under 1200 varv men det har blivit lite bättre (fråga mig inte varför). Dock trivs den inte alls under 1100-1200 varv, likt många dieslar, där var 2,5T mycket bättre
- Bra gasrespons, tyst gång och nästan samma tryck på mellanvarv som 2,5T - känns det som. Bilen känns tom piggare ibland pga den goda gasresponsen (2,5T har extremt dålig gasrespons, lite som den högt växlade 744GL-86 m 4000 varv i 120 på 3:an, 112 hk och förgasare. Aningen bättre med Polestar men fortf inte ett dugg sportig) men den är lite långsammare när man mäter
- Tristare motorljud men jag tycker att det femcyl ljudet i 2,5T har blivit så dämpat att det inte gav så mycket "premiumupplevelse"
- Inbyggd HF funkar ok. Men menysystemen är ju nästan exakt som i BMW 528-98 med inbyggd telefon. Dvs. verkligen dags med ny infotainment på MY12
- Snål? Vet inte än. Det sägs ju att förbrukningen inte sjunker när bilen är "inkörd" längre men vi får hoppas det. Hittills följande noterat (färddatorn använd, den verkar stämma exakt) (ung. siffra för 2,5T inom parentes):
- försiktig långsam landsvägskörning, inga omkörningar, en del körning i små byar 6,3 (7,0-7,3)
- normal varierad landsväg, 80-90, en del rondeller 6,7 (8,0)
- snabb motorväg, 150-155, 11,0 (12,5)
- tät stadskörning 13,5 (17-18)
Det är en mycket prisvärd och praktisk bil för 280 000!
PH
XC60 T8 MY24 Late, XC40 Ult Twin MY24