Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Här kommer lite reflektioner kring min nya T4 (jfr. m 2,5T-08):
- Bra kvalitetsintryck. Ratt, klädsel och reglage mer gedigna än i tidigare MY08. Bilen är aningen mer gedigen än vår 525iA e60 (före facelift - efter är de bättre).
- Mycket bra strålkastare
- Sportchassi och 18" leder till betydligt mer buller på dålig väg (hade tidigare std.chassi och 17" Mich HP - ett komfortdäck tsf nuvarande Pirelli). Även stötigare, ung. som en BMW e60 med sp.chassi men bättre än Audi A6 m sportchassi
- Motorn var i början helt död under 1200 varv men det har blivit lite bättre (fråga mig inte varför). Dock trivs den inte alls under 1100-1200 varv, likt många dieslar, där var 2,5T mycket bättre
- Bra gasrespons, tyst gång och nästan samma tryck på mellanvarv som 2,5T - känns det som. Bilen känns tom piggare ibland pga den goda gasresponsen (2,5T har extremt dålig gasrespons, lite som den högt växlade 744GL-86 m 4000 varv i 120 på 3:an, 112 hk och förgasare. Aningen bättre med Polestar men fortf inte ett dugg sportig) men den är lite långsammare när man mäter
- Tristare motorljud men jag tycker att det femcyl ljudet i 2,5T har blivit så dämpat att det inte gav så mycket "premiumupplevelse"
- Inbyggd HF funkar ok. Men menysystemen är ju nästan exakt som i BMW 528-98 med inbyggd telefon. Dvs. verkligen dags med ny infotainment på MY12
- Snål? Vet inte än. Det sägs ju att förbrukningen inte sjunker när bilen är "inkörd" längre men vi får hoppas det. Hittills följande noterat (färddatorn använd, den verkar stämma exakt) (ung. siffra för 2,5T inom parentes):
- försiktig långsam landsvägskörning, inga omkörningar, en del körning i små byar 6,3 (7,0-7,3)
- normal varierad landsväg, 80-90, en del rondeller 6,7 (8,0)
- snabb motorväg, 150-155, 11,0 (12,5)
- tät stadskörning 13,5 (17-18)

Det är en mycket prisvärd och praktisk bil för 280 000!

PH
Användarvisningsbild
av FWH
Det är däcken som låter.

Min gick tystare på dubbdäck än dessa 18" med Pirelli däck.
av Soulman
Det är faktiskt lite dieselkaraktär i det lägre varvtalsområdet. Noll respons i botten och sen lite ketchup. Annars gillar jag karaktären i den. Känns klart pigg. Och snål.
Radiodelen är ju hopplöst omodern med sin lilla display och avsaknaden av volyminställningar för radio och bt. Jag har gjort i brallan när jag startat bilen och föregående volyminställning brakar loss. Samma är det för telefonidelen. Rattknapparna lämnar allt att önska. Det går ju inte att välja ljudkälla! Inget säkerhetstänk här inte när man måste fippla på radions panel och rikta bort blicken. Ljusomkopplaren har jag skrivit vad jag tycker om tidigare.

På plussidan regerar en sån enkel sak som hörlurspanelen i baksätet! DS paketet och speciellt farthållaren är mycket bra. HP med sub tycker jag levererar vad man kan förvänta sig för pengarna och funkar bra för mig som halvt hörselskadad DJ och hantverkare med tinnitus efter ett antal inställningsförsök i EQn. Det blev ingen traditionell hängmatta utan rätt olika nivåer i frekvensbanden. Dock är det en milsvidd skillnad i ljudet mellan radio och digital källa, till radions totala nackdel och jag undrar faktiskt om det är nåt knas med radiodelen.

I det stora hela en rätt trevlig bil men definitivt inte min sista. Men högst troligt min första och sista V70. Men som sagt mycket prisvärd trots allt och komfort och framstolar klart bra även om baksätet är löjligt trångt för att vara en så lång bil.
av turespe
Beställde för en timme sedan en T4 R-design titan. Valde mellan en D3 std momentum active och denna men för 10"mindre pengar tyckte jag att jag fick ett trevligare utseende.
Har inte provkört mer än några kortare turer (dessutom bensinaren med automat)
Tyckte bägge var bra.

Dock blir jag lite orolig när jag läser ovan.
Mkt däck/ljudbuller samt stötig (fattar att 18" gör sitt men säljare sa att det är ett annat chassie som motverkar det)
Hög förbrukning. Spec vid motorvägsfart. (ber på liten motor antar jag)

"Säljaren" igen var helt övertygad att det skulle skilja ca en dl mellan dessa. (läst att D3 oxå har ganska hög förbr)

Efter lite enkel kalkylering kom jag fram till att med lite mindre skatt och 10´mindre i inköp bör slutresultat efter några år bli ungefär detsamma.

Tänkte jag fel ?
Hjälp mig att lugna ner mina tankar :???:
Det går ju fortfarande att byta......

//P
av perhall
Att ett sportchassi skulle motverka däckbuller låter helt osánnolikt. Ett sportchassi ger alltid lite högre däckljud än ett std-chassi (hårdare bussningar, sänkt etc.). Men precis som FWH säger kommer det mesta av bullret från däcken. Bullrig är bilen dock inte. Sen får man ju tänka på att en V70 med stdchassi och 16" är rätt vinglig. En R är ju både snyggare och har betydligt bättre väghållning.

Törstig är inte T4. Körde omkring i dag i och kring stan (Sthlm). Kring 1,3 i tät stadstrafik och 0,95 vid blandad körning i och kring stan om man kör hyfsat lugnt. 0,8 på motorväg i 120. Inte illa. Men både D3 o T4 har rätt mycket vikt o luftmotstånd att hantera..../PH
av turespe
Nja, uttryckte mig kanske fel. Jag menade inte bullret pga 18" utan just stötigheten.
Han sa att en R med 18" inte är stötigare än en std med 16"-17" pga chassiet på R.
Kör en del på dåliga vägar och vill inte bli besviken.

Frågan för mig återstår.
Std business Active D3 med 17" eller R T4 för 10" mindre.

Säger Ni att det inte skiljer mer än 0.15-0.20 i förbrukning och att motorn är ok lutar det åt en R.

Kan ändra mig till imorgon bitti.
Tack för tipsen.
av perhall
18" är aningen bullrigare, det kommer man inte ifrån. Å andra sidan tycker jag att 16" är jättefult, 17" är väl en bra kompromiss. Men när Pirelli 18" tar slut så köper jag mer komfortorienterade däck så blir det tystare.

Jag tror att båda bilarna håller EU-mixen lika bra/dåligt. Kör du en D3 på 0,66 så kör du en T4 på 0,84. För min del tycker jag att T4 är en trevligare motor, tystare och bredare register. Men det är en smaksak. D3 är piggare på lågvarv, T4 har snabbare acc.

Om bilen byggs i fabrik efter beställning kan du få 17" utan extra kostnad till R
PH
av Soulman
turespe skrev:Nja, uttryckte mig kanske fel. Jag menade inte bullret pga 18" utan just stötigheten.
Han sa att en R med 18" inte är stötigare än en std med 16"-17" pga chassiet på R.
Kör en del på dåliga vägar och vill inte bli besviken.

Frågan för mig återstår.
Std business Active D3 med 17" eller R T4 för 10" mindre.

Säger Ni att det inte skiljer mer än 0.15-0.20 i förbrukning och att motorn är ok lutar det åt en R.

Kan ändra mig till imorgon bitti.
Tack för tipsen.
Du behöver provköra och jämföra std och r-chassiet för att inte blir överraskad åt nåt håll. För mig var valet enkelt. Std är som att sitta i en tvålkopp på böljan den blå. R är fastare men jag har åkt hårdare chassie än så i mina sänkta bilar. 18 tum på std gör ingen större skillnad på komforten men det ser rätt corny ut. R med 18 tum är avsevärt fastare än std. Stötigt skulle inte jag kalla det. R med 17 tum blir naturligtvis något mindre fast. Det är ju mer gummi runt fälgen. Och naturligtvis låter det lite mer ju mindre gummi du har runt fälgen.

För mig var valet enkelt att välja bort dieseln. Betydligt dyrare i inköp, högre skatt och marginellt lägre förbrukning. Räkna med att dieseln kommer fortsätta dra ifrån bensinen i pris i takt med att dieslarna tar allt större marknadsandelar. Då får du köra ännu längre för att få ihop kalkylen. Om det nu är viktigt för just dig.
av turespe
Jag kände skillnad i chassiet på den lilla provkörning jag gjorde men blev inte extremt överraskad åt ngt speciellt håll.
Även T4 motorn kändes ok och jag litar fullständigt :wink: på era reflektioner, så jag tror nog att det blir bra.
Jag behåller min beställning. Modell 2012 oxå känns ju kul. Säljaren sa 6-7 veckor lev tid men det undrar jag......
Ska visst komma en Biarittz blå, hmmm.......
av perhall
Är det några bra rabatter på MY12? Jag hade eg tänkt köpa en MY12 men slog till för att MY11 var så billig... sen lär det ju inte bli lättare att bli av med en 2,5T om ett tag.../PH
Volvo 945 STARTAR EJ

då upptäckte dom att min inte få[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60

Hej, Såg din föredömliga monter[…]