Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

4 000 kostar en HP mer än en P. Jag kan inte höra någon skillnad. Bättre bas? Nej! Bättre diskant? Kanske en aning. Men särskilt bra låter den inte. Hade tidigare en S60 med HP som lät grymt bra och kostade 2000 extra... tråkigt att Volvos ljudanläggningar tycks ha blivit sämre. Tvärtom för många konkurrenter. Och PS är grymt dyrt. BMW har en riktigt bra anläggning för runt 10 000 extra, det borde Volvo också ha.
PH
Det var därför jag valde PS för min nya XC60:n,tyckte att HP som jag hade i min V70 MY-10 var inte alls som jag hade tänk mig,PS låter o är mycket bättre än HP men frågan är,om den är värd dom extra slantarna som den kostar,personligen tycker jag att det är värd att hosta upp dom extra slantarna för att JAG gillar att lyssna på musik i bilen,men sen finns det säkert många som bara lyssnar på nyheter mm.o inte bry sig hur det låter.
Vår HP i V70My10 låter rätt mycket bättre än P i c30My09, men HPn är sämre än det vi hade i en V70MY00 där vi bytte ut orginalet mot en 3000kronors variant. Blir PS nästa gång, men så värdelöst att man inte kan byta ut steron till en vettig kostnad eftersom allt är integrerat. Jag hade gärna lagt 3000 kr att få bort P.

Edit: Just ja, för att förklara skillnaden så tycker jag att det är som att ha mono i P och stero i HP.
Skulle gissa att dom allra flesta inte bryr sig så mycket om stereon och också har en väldigt konstig bild av vad som är bra ljud..
Varje gång jag fått en lånebil på verkstaden eller lånat av någon annan så är ju alla ljudreglage i bott åt ena eller andra hållet.
Tror att många är "loudness"-skadade och inte har en susning om hur bra ljud ska låta.
Jag håller med om att det suger, men det är i första hand inte stereon utan en klen stärkare (under passagerarstolen) och kassa högtalare som är problemet. Högtalarna är relativt enkla att byta, bara att lossa dörrsidorna. Stärkaren är knepigare, man måste ut med stolen och den sitter i ett "hål" anpassat exakt efter dess storlek.

Jag har inte gjort det själv men pratat med en lokal hifi säljare som varit med och ordnat till flera nyare volvosar till en kostnad mellan 2000 och 10000. Han menar att man bara genom att byta hgt i dörrarna får ett enormt lyft. Kastar man dessutom in en ny stärkare och en sub blir det riktigt bra, bättre än PS om man har råd.

Jag tycker att det är en myt att man inte kan anpassa ljudet i nya bilar. Det man inte kan är byta huvudenheten men den är inte avgörande för ljudet och Volvos enhet är numer en av de bättre vilket är en av orsakerna till att dagen bilar har sämre ljud. De har samma totalbudget för ett HP system men mer går till finesser och mindre till ljud.
Jag håller med om att de flesta nog faktiskt inte vet hur ett bra ljud skall låta, med tanke på att folk kör runt med reglagen dragna i botten. För mig räcker det med att slå över från P1/P2/P3 till reklamradio för att jag ska få spatt på det urusla ljudet och myckna komprimeringen i sändningarna - olyssningsbart!
Min nuvarande S60 HU650, med performancehögtalare är en fröjd för örat, och jag hoppades att uppgraderingen från P till HP i min nya V70 skulle vara motsvarande, men jag blir kanske besviken?
Jag lyssnar egentligen mest på pratradio, men den lilla musik som spelas i bilen är antingen jazz eller klassiskt, och det ställer ganska höga krav på anläggningen, skulle jag säga. Tråkigt om man kommer att bli besviken...
Precis, och många förstår inte skillnaden mellan en stereo med tidskomp och en utan..
Samma högtalare och samma slutsteg ger ju en väldig skillnad i ljudbild om det finns tidskomp eller inte..
Det var därför jag valde PS i min.

Tyvärr förknippar många bra ljud = högt ljud enbart..
perhall skrev:4 000 kostar en HP mer än en P. Jag kan inte höra någon skillnad. Bättre bas? Nej! Bättre diskant? Kanske en aning. Men särskilt bra låter den inte. Hade tidigare en S60 med HP som lät grymt bra och kostade 2000 extra... tråkigt att Volvos ljudanläggningar tycks ha blivit sämre. Tvärtom för många konkurrenter. Och PS är grymt dyrt. BMW har en riktigt bra anläggning för runt 10 000 extra, det borde Volvo också ha.
PH
Jag har inte lyssnat nåt nämvärt på performance men har HP i min å tycker den låter riktigt ok för en billjudanläggning. På mina gamla BMW satt där ett snäpp upp (buissness anläggning) i ljudet och var de i någon bil
som de lät bedrövligt så var de just i BMW´n . Rent pinsamt att sätta på radio/cd skiva med de fullständigt rötna ljudet när någon kompis var med i bilen!
Ska jag tolka det som att P och HP inte har tidskompensation, medan PS har det?
Jag håller med om att det är dåligt om en så enkel och gammal teknik inte ingår i volvos mellanaudiosystem. Att det inte finns i P är ju mer förståerligt, då den kanske riktar sig mer mot de som bara lyssnar på Hasse Tellemar och sjörapporten, och ingen av dem blir nämnvärt bättre av varken tidskompensation eller subwoofer...
trådlös laddning

Om någon i framtiden vill veta vad kag gjord[…]

Plötsligt ändras inte displayen på[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvå[…]

Bokade förra veckan kunskapsprov efter att […]