Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Datarolf
Hej - en fråga infinner sig:

Jag kör en XC70 MY10 D5 automat som servades första gången i oktober 2010 efter ungefär 1 800 mil och ganska precis ett års körning. Idag dök indikatorn som anger att det är tid att boka service upp igen - dvs ganska exakt 6 månader och ca 700 mil efter förra servicen. Det verkar väl inte rimligt, eller?

Bilen har körts högst normalt dessa 700 mil, ett antal kortare turer var eller varannan dag på några mil och då och då någon 20-mila tur. Mest i Stockholms förorter och någon gång neråt landet. Dragkrok finns, men inget släp och ingen tyngre belastning har skett. Vid 58 års ålder kör man inte heller som en vettvilling (det är kanske därför den vill ha service?) Inte har jag passerat några sandstormar, tropikhettor eller annat oväntat heller.

Får rulla iväg till en verkstad, men jag är intresserad av om någon annan stött på liknande problem och vad orsaken har varit.

Vänliga hälsningar

Rolf J
av JHg
Kanske kan vara att ditt sotfilter inte har kunnat "brännas av" på länge om du bara kört småsträckor...
av perhall
Det har hänt mig ett par gånger också att den har varnat för tidigt. Vid ett tillfälle hade serviceindikatorn inte nollställts ordentligt vid tidigare service. Men konstigt ändå. Volvo har ett ganska enkelt system. Merca har ett mycket komplext system med alla möjliga byten av kylvätska, bromsvätska etc., vilket blir klart jobbigt för den som kör få mil per år. Tyvärr tror jag inte att du får någon större glädje av att serva bilen för ofta - men det kostar mycket pengar. Så stå på dig och kräv ett svar. Bilen har ju garanti! /PH
av Moody
Samma beteende på min nu också, "Boka tid för service" sedan några dagar tillbaka.

Servad på Volvo i sept 2010 och rullat ca 1000 mil sen dess. I serviceprotokollet är "Återställning serviceindikator" markerad som utfört.
Användarvisningsbild
av Snacksalig
Enligt min kollega, som kör 2,5FT MY09, fick han en "dags för service", 2 veckor och 80 mil efter senaste service.
Enl hans servicetekniker på Upplands Motor, så är det ett känt fel/bug, och han hade bara sagt åt kollegan att "poppa förbi nån dag, så släcker vi påminnelsen".

Vet inte om det hjälper.
Användarvisningsbild
av 164E
Meddelandet kom upp även för mig ca 100 mil efter min senaste service trots att det släcktes. Efter snabbt besök på Upplands motor och ny släckning har det inte kommit tillbaks.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Vet någon vad som är normalt beteende vid mellanservice, dvs. en förenklad service mellan 3000-mila intervallerna? Börjar den räkna från noll till 3000 / ett år igen eller kommer reagera vid nästa fasta 3000 intervall (6, 9, 12 sov)
Användarvisningsbild
av Osu
För mig var det tvärtom. När jag gjorde servicen i januari hade det gått 14 månader sedan förra servicen, men det kom aldrig någon påminnelse i displayen. Jag vet fortfarande inte varför. Är den här funktionen tillförlitlig?
av AndS
Osu skrev:För mig var det tvärtom. När jag gjorde servicen i januari hade det gått 14 månader sedan förra servicen, men det kom aldrig någon påminnelse i displayen. Jag vet fortfarande inte varför. Är den här funktionen tillförlitlig?
Jag kör tills jag får meddelande och det brukar vara runt 14-15månader. Har en diesel med 3000mil intervall och kör runt 2500mil om året. Om det blir 12 eller 14 månader har ingen betydelse.

"redigerat; skrev 3årsintervall ska självklart vara 3000mil"
Senast redigerad av 1 AndS, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Datarolf
Tack för svaren - känns alltid bättre att inte vara ensam.

Jag har bokat tid för ev service torsdagen 21/4 och kommer att begära en förklaring som jag kan acceptera till varför intervallet blivit så kort innan jag betalar något. Lovar att återrapportera här på forumet.

Känns inte riktigt som den här indikatorn är så tillförlitlig. Vore intressant för en gammal ingenjör att få lite insyn vad den egentligen mäter och hur den är programmerad att räkna.

Rolf J

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]