Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Soulman
Väldigt förvånad upptäcker jag att när jag har positionsljus + dimljus på så går det att lämna och låsa bilen utan nån som helst akustisk signal som talar om att lyset är på. T.o.m. bilar från 70-talet har en summerton som varnar för att ljuset är på.

Hur är det i era bilar?
Användarvisningsbild
av opA
Min V50 -06 är likadan.. pos. ljus fortsätter lysa vid låst bil om jag kört dim+pos.
Användarvisningsbild
av AWWD
Funderar om inte "pos. ljus" är det som förr kallades "parkeringsljus" och därmed är ju själva tanken att man ska kunna lämna det på (utan alltför mycket tut och tjut) när man parkerar illa till i mörker.

/awwd
av lobbysleeper
Haha, sjukt men jag har aldrig kommit på att just det är tanken med park.ljusen :) lärde man sig det.

Men håller ändå med om att en varningston bör finnas. Nu har jag förvisso fått in det i ryggraden att vrida av lyset varje gång, men ibland är man nära att glömma.

Varningsljudet kan ju sluta när man stänger dörren alt. Låser bilen, då kan man lämna bilen utan att ljudet fortsätter. Räcker ju att man hör ljudet när man öppnar dörren...
av Soulman
lobbysleeper skrev:Varningsljudet kan ju sluta när man stänger dörren alt. Låser bilen, då kan man lämna bilen utan att ljudet fortsätter. Räcker ju att man hör ljudet när man öppnar dörren...
Rätt! Så är det ju på alla andra bilar jag nyttjat, ägt och kört från 70-talet och fram till min första V70 år 2011....
av Steff 99
Hur många bilar har varningssummer på "parkeringsljus" ?
Att det saknas summer är nog mer en regel än ett undantag.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Hela vredet är bizzar-galet gjort.

1.Varför kan jag inte tända halvljuset med vredet utan att slå på tändningen ???
2. Varför kan jag inte starta motorn utan att ljuset tänds?
3. Varför kan jag inte få bara parkering att tändas autoamtiskt (tex tillsammans med DRL/Dimljus)

Allt detta funkade busenkelt på min förra BMW
av Soulman
Steff 99 skrev:Hur många bilar har varningssummer på "parkeringsljus" ?
Att det saknas summer är nog mer en regel än ett undantag.
Om man alltid åker Volvo kanske. Mina Audi, VW, Skoda, Opel, BMW, Nissan, Renault med årsmodell -75 och fram till 2009 jag brukat har haft summer. Eller annan akustisk/elektronisk återkoppling om det är terminoligin du hänger upp dig på.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Konstigt, har haft flera Oplar, flera Audi och fler Volvo, och det har varit lika på alla... Ingen summer..
Årsmodeller från 1983 till min nuvarande 2009:a

Däremot på farsans Lada som han hade för 15 år sen var det summer! :wink:
av AndS
Förstår nog inte riktigt problemen.
Är mycket nöjd med att slippa en massa pip och tjut när man låser bilen. Perfekt med halvljusautomatiken, omkopplaren står alltid i läget där man kan välja halv/heljus.
Men det är kanske en vanesak.
Köpråd V60 Recarge

Tack för svaren. Hur ligger det till med 3[…]

Eftersom du har selekt så är det inte s[…]

Ja, det är väl dags för mig att sv[…]

XC60 2026 pureläge

Modeller fram till ~22 med 11,6kWh batteri har br&[…]