Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ring din handlare och hör, jag tror tyvärr att loppet är kört eftersom orderboken för MY11 bör vara stängd nu. Att kampanjen hänger med till MY12 är inte omöjligt men det är inget vi vet något om ännu. Som bekant går Passat fortfarande stenhårt på offensiven vilket skulle kunna motivera kampanjen även för kommande årsmodell.
av sweborn
De som kampanjen riktar sig mot lär inte märka att ett facelift har skett, alternativt lär inte köpa en D5 AWD om kampanjen tas bort, så jag hoppas kampanjen därför kvarstår.

Rent allmänt känns de 25' Volvo tar för en Haldexkoppling som lite omodernt dyrt. Det är uppenbart att det är en prisbillig lösning för tillverkaren och här kan Volvo upp volymerna och ned priset skulle jag tro. En V70 D3/T5 med Haldextillägg för 6.900:- skulle nog sälja en del.
Användarvisningsbild
av na96gen
sweborn skrev:En V70 D3/T5 med Haldextillägg för 6.900:- skulle nog sälja en del.
Jag skulle köpa en direkt..
Användarvisningsbild
av VolvoB20
sweborn skrev:Rent allmänt känns de 25' Volvo tar för en Haldexkoppling som lite omodernt dyrt.
25 tusen..... Det landar ju på 80.000 för haldex i Volvon. :-O) :-O) :-O)

D3 kostar ju 303.000 i prislistan och behöver man 4WD måste man slanta upp 80.000 till till billigaste 4WD som är D4 AWD för 380.900 i prislistan.
av Enzo
sweborn skrev:De som kampanjen riktar sig mot lär inte märka att ett facelift har skett, alternativt lär inte köpa en D5 AWD om kampanjen tas bort, så jag hoppas kampanjen därför kvarstår.

Rent allmänt känns de 25' Volvo tar för en Haldexkoppling som lite omodernt dyrt. Det är uppenbart att det är en prisbillig lösning för tillverkaren och här kan Volvo upp volymerna och ned priset skulle jag tro. En V70 D3/T5 med Haldextillägg för 6.900:- skulle nog sälja en del.
Nu är det ju lite mer än enbart haldexkopplingen, t.ex. en kardan, en vinkelväxel, drivaxlar etc ... :roll:

Sedan finns det mer i utveckling än enbart mekanisk sammansättning av en haldexkoppling.

Finner du det inte mer märkligt att det kostar 10000 extra för vissa metalliclacket?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Enzo skrev:
sweborn skrev:De som kampanjen riktar sig mot lär inte märka att ett facelift har skett, alternativt lär inte köpa en D5 AWD om kampanjen tas bort, så jag hoppas kampanjen därför kvarstår.

Nu är det ju lite mer än enbart haldexkopplingen, t.ex. en kardan, en vinkelväxel, drivaxlar etc ... :roll:

Sedan finns det mer i utveckling än enbart mekanisk sammansättning av en haldexkoppling.

Finner du det inte mer märkligt att det kostar 10000 extra för vissa metalliclacket?
På VW kan man ju välja till/från AWD med ett enkelt klick i utrustningslistan vilket ger +/- 6900 kr så det borde ju ge en bra indikation på vad det kostar

Det tråkiga med volvo är att samma klick inte kostar 6900 utan nästan 80.000 för att man då skickar med en D5 "på köpet"

Även om volvo hade tagit tex 20,000 extra för AWD istället hade det ju varit ett vettigare upplägg.

BMW är ju ännu värre, där kostar ju 4WD 138.000 extra eftersom man tvingas på 525 istället för 520 om man vill ha 4wd
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
av sweborn
Enzo skrev:

Det är samma för alla som implementerar Haldex, jag syftade på huruvida det finns vilja att sälja AWD bilar hos Volvo. Metallic för 10' ser jag ändå som prisvärt gentemot fälgar för detsamma... färgen förstör i alla fall inte bilens komfor :-)
av Enzo
sweborn skrev:
Enzo skrev:

Det är samma för alla som implementerar Haldex, jag syftade på huruvida det finns vilja att sälja AWD bilar hos Volvo. Metallic för 10' ser jag ändå som prisvärt gentemot fälgar för detsamma... färgen förstör i alla fall inte bilens komfor :-)
Ja, och uppenbarligen betalar volvos kunder 20 papp, så varför skulle de skänka bort pengarna?

Det är ju samma sak för alla saker, tror nån att en XC90 fortfarande kostar 450 att tillverka för volvo?

Eller att en BMW är så mkt dyrare att tillverka än andra bilar? Man tar betalt det man kan, volvos ansvar är att ge aktieägarna valuta för pengarna.

Om nu VW måste rabattera sina fyrhjulsdrift så är det ju en sak.

och sedan, det där tramssnacket om att det kostar 80-100 etc att få fyrhjulsdrift bara för att det är en större motor är så larvigt att jag inte orkar kommentera det vidare.

Volvo säljer många awd-bilar. Det är en ganska stor andel faktiskt av de tillverkade bilarna som har awd. Det rullar ju faktiskt rätt många volvo med awd om man tittar i trafiken :D
Enzo skrev:Volvo säljer många awd-bilar. Det är en ganska stor andel faktiskt av de tillverkade bilarna som har awd. Det rullar ju faktiskt rätt många volvo med awd om man tittar i trafiken :D
Relativt exempelvis VW Passat och Audi A6 lär det vara en liten andel, eller?

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteriby[…]

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]