Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av trasker
I denna "artikel" som är en annons i AB pratas om specen på Volvo utryckningsbilar med uppgraderad hjulupphängning med mera.

Går dessa köpa hos den lokala Volvohandlaren? Säg att man ska lägga upp de pengar en ny XC70 kostar och man tänkt köra den lääääääänge, vill man inte ha det bästa som går att erbjuda med avseende på slitstyrka?

http://www.aftonbladet.se/kampanj/volvo ... 2774735.ab
Allt går väl at löpa för pengar.
När det gäller saker som tål mer stryck, så kan det inebära att bilen blir bullrigare m.m.

Jag har ingen aning om hur desa bilar byggs, men om det är special delar så kan det innebära att det behövs extra handpoläggning i fabrken, vilket kan fördyra byggandet väldigt mycke. (vissa saker kanske byggs om efter det att blen byggts klart, o d kan du ju börja fundera på hur mycke det är värt att lägga för att få dom där grejorna.)
På Kvarndammen säljs ibland före detta utryckningsfordon. Men jag har tidigare läst att dom måste avrustas innan dom får säljas vidare på den öppna marknaden. Läs mer om detta här: http://www.kvd.se//

Ett tillägg: Just nu kl 19:55 29/3 finns det ett ojekt på Kvarndammen: Objektnr 498067. Läs köpeförhållandena där. Samma regler torde gälla alla utryckningsfordon oavsett var eller vem som säljer dom.
av Mwi
Rådlös skrev:På Kvarndammen säljs ibland före detta utryckningsfordon. Men jag har tidigare läst att dom måste avrustas innan dom får säljas vidare på den öppna marknaden.

Avrustningen gäller ju utrycknings utrustningen de förstärka fjädrarna behöver du ju inte ta bort. Förstärkt hjulupphängning är väl inte speciellt användbart om du inte har tänkt att kunna köra aktivt med full last hela tiden eller slippa att släppa av för fartgupp.
Utryckningsfordon är dyra, man byter inte ut dom för att det är skoj att ha en ny modell.
man byterut bilarna när dom är SLUT. Jag skulle aldrig köpa ett utryckningsfordon...
Utryckningsfordon är dyra, man byter inte ut dom för att det är skoj att ha en ny modell.
man byterut bilarna när dom är SLUT. Jag skulle aldrig köpa ett utryckningsfordon...

HÅLLER MED DIG! Gamla slutkörda polisbilar är inte mycket att ha...(
Tillåt mig rekommendera filmen "Blues Brothers" om ni vill se vad man kan göra med gamla slutkörda polisbilar - dock ej Volvo :-)
PEETER skrev:Utryckningsfordon är dyra, man byter inte ut dom för att det är skoj att ha en ny modell.

HÅLLER MED DIG! Gamla slutkörda polisbilar är inte mycket att ha...(
De är ju välservade och tekniskt ofta i bra skick. Har en släkting som körde ca 17000 mil med en "utsliten" 944 Turbo polisbil med 30000+ mil. Men hur kul är det att ha en bil med skavmärken överallt, handtag på bakluckan, galonklädsel, skruvhål...
PH
Användarvisningsbild
av CarMan
Dom är välservade = alla servicar är gjorda.
Men do är ju inne på plåt reprationer 1ggr/ mån
dom har öppnat o stängt alla dörrar 40ggr/ dygn
dom gasad bromsar hårt, ofta & mycke.
dom har 100 borrhål överallt, när all utrustning är demonterad.
Ala saker i personalens bälten sliter på lister & stolar m.m.
utrustning i bagagaet far omgring
bilarna körs nästan lika mycke off road som på vägen, är nått ivägen så puttar man på det "lite"
När bilarna blir gammla o snart ska bytas ut, så snålas det på repratoner, då ska dom bara vara trafiksäkra & hålla sig inom ramen för vad dom inte behöver betala när bilen lämnas tillbacka.

Grudbilen man bygger en polisbil på är den billigaste snikmodellen som går att köpa (sen kan vissa utrustas med RTI eller nått annat tillbehör, om bilen behöver det) men det är en snik bil för det!

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteriby[…]

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]