Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av markiica
Tjenare,

Har nyligen lagt på Venator med 245/40/18 på bilen, men de känns lite oroliga. Drar åt vänster lite grann när jag kör över ojämnheter. Kan det vara felaktig hjulinställning? Hur mkt kan det gå på att ordna detta?

Tacksam för hjälp!
av Homestream
Kolla lufttrycket först.
Sen känns breda däck lite oroliga på svensk grov asfalt pga den ökade spårkänsligheten.

Drar den snett även när du bromsar?
av markiica
Det har jag inte märkt att den drar snett vid inbromsning också, det jag hade tänkt att testa är att skifta framdäcken så att den som är på vänstra sidan sätts på högra och tvärtom den andra och se om det drar åt motsatt håll då.

Ska kontrollera lufttryck senare också!
Användarvisningsbild
av Variosboy
Är det nya däck på?
Är det rotationsriktning på dom?

Om det inte är nya däck och dom inte har någon markerad rotationsriktning så måste man ändå känna med handen på däcken vilket håll dom ska sitta på..

Drar du handen längs med mönstret åt båda hållen så känner du att åt ena hållet tar det emot, och åt andra håller går det lätt.
Då är det såhär, har du fälgen framför dig med utsidan mot dig och det går lätt att dra handen över mönstret åt höger, så ska det hjulet sitta på höger sida av bilen och vice versa!
Användarvisningsbild
av hollan
om inget annat så är de inte fel och göra en hjulinställning på en 2år gammal bil speciellt nu när du har nya dyra 18tummare en gång om året är ju en rekomondation om man hör med en däcka handlare
av Homestream
Man behöver inte göra en hjulinställning på en två år gammal bil om man inte har kört på en kant eller liknande. Att det är en rekomendation av däckfirmor beror väl mer på att dom tjänar bra på detta relativit enkla/snabba jobb.
Användarvisningsbild
av hollan
njä där kan jag inte hålla med riktigt brukar göra hjulinställning var vår på mina bilar och det är bara jag som andvänder bilen och har aldrig varit imot och skadat någon fälg men ändå så har tolleranserna ändrats vissa gånger utanför anda inte men dagens bilar är känsliga och det skall inte mycke till tex man kör ner i ett potthål eller svänger upp på en kant visst ni gör som ni vill själv anser jag att en 7-800 för en hjulinställning är en billig invenstering med tanke på vinterdäcken går på 2papp st och sommar 2500
Användarvisningsbild
av gooose
Homestream skrev:Man behöver inte göra en hjulinställning på en två år gammal bil om man inte har kört på en kant eller liknande. Att det är en rekomendation av däckfirmor beror väl mer på att dom tjänar bra på detta relativit enkla/snabba jobb.

Självklart inte men du kommer att spara däckpengar om du kollar den tex 1 gång/år

Jag kollar min minst 2ggr/år detta för att minimera felaktigt slitage däck är som sagt dyra i inköp

Det behövs som sagt inte mycket det räcker med ett Så kallat potthål för att det skall ändra sig
Och som vägarna ser ut efter denna vinter ......så borde alla undvika lågprofildäck

Kolla din för den står garanterat fel.
Har än idag inte fått in någon bil som haft inställning inom spec på alla 4 hjulen (Detta då jag utfört Hjulinställning på bilen ifråga)

Endast om den vart utförd tidigare inom några månader

//Goose

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteriby[…]

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]