Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av modin
Hej,

Funderar på att sälja bilen för att skrapa ihop en kontantinsats för en lägenhet. Då jag inte har några skulder på bilen är tanken att jag byter in denna och köper en lite billigare bil på avbetalning. Jag har därför de senaste veckorna varit runt lite och hört mig för vad jag skulle få. Resultatet är högst blandat.

Objektet: S80 D5 Summum 2008 års modell,5300 mil, Aut, Premium Sound, ljust Souvereign Hide-skinn, 18" Volvo originalfälgar, 16" vinterdäck på alufälg köpta i oktober, Polestaroptimerad till 205hk, Tidur för tillsatsvärmare, elnedfällbara nackstöd, 5st tonade rutor, nya grillen, kromlister på bakljusen, Titaniumgrå metallic-lack.

På Kindwalls erbjöd man för en månad sedan 200 000kr för bilen som då hade gått 4950 mil. Det skulle heller inte vara något problem att få pengarna "i handen" för denna bil och ta ett lån på en ny bil. Säljaren jag pratade med trodde att jag skulle få runt 220 000kr om jag gick till en Volvo-återförsäljare. Han tyckte emellertid att jag skulle sälja den privat istället då det är då man kan få lite extra för Polestartrim, utrustning etc. Han trodde jag skulle kunna få 240-250 tusen för den på blocket.

Resan gick vidare till Bilia, där jag träffade en säljare som bekräftade att de skulle kunna ge runt 220 000kr för bilen. Han tyckte dock också att jag skulle sälja på blocket.

Jag var idag på Upplands Motor för att höra mig för lite. Han berättade att deras listpris va 180 000kr! Då jag berättade vad de andra firmorna sagt, skulle han prata med sin chef och återkomma, vilket han gjorde. Han sa att Kindwalls måste ha uppgett priset som de skulle sälja bilen för?? De skulle kunna ge några tusenlappar till, men inte många.

En snabb värdering på KVD.se säger 244 000kr köppris hos bilfirma samt 217 500- 229 400kr privat.
Där finns inga checkboxar för Premium Sound, Polestaroptimering, fälgstorlek etc så helt korrekt värdering blir det inte.

Jag förstår att en ny grill eller kromade lister på bakljusen i sig inte höjer priset - men det höjer helhetsintrycket! Bilen är riktigt snygg och saknar inte mycket i utrustningsväg.

Jag slipper gärna sälja på blocket. Känns bara jobbigt. Men skulle det göra 50000 spänn så får man ju tänka om.

Vad tror/tycker ni är rimligt inbytespris på objektet? Förslag på vad jag ska göra? Att en modern bil aldrig är en bra investering känner ju vi alla till - men jag måste erkänna att det känns lite surt att i somras ha köpt en bil för 255 000kr och sedan lagt ner ytterligare ca 35000kr för att få 180-tusen på Upplands Motor för den åtta månader senare ?:-/

Jag såg på nyheterna igår att beg-priserna gått ner 2% den senaste tiden. Menade de 20%?? :lol:
av perhall
Upplands Motors bud var lite knappt vad jag nyss fick för min med 9000 mil (=-15000?), V70 (=+20000?) och 2,5T(=-20000). Utrustningsmässigt är din bättre men även min har nästan allt (PS, RTI, soltak, Summum, PDC f/b, elstolar...) och även i skicket så du borde ju definitivt få mer än jag fick. Å andra sidan är ju 200 i handen mycket för en S80 -08 oavsett mil, skick och utrustning... hoppas du får några fler åsikter här./PH
av Enzo
Får du 220 i handen av firman så ta det. Jag tror inte du får så mkt mer privat om jag ska vara ärlig. Som en parentes kan jag säga att jag köpte bil åt farsan för 2 år sedan på UM, Det var en ett år gammal S80 2.4D 08a med 2800 mil, aut, momentum med skinn, electric silver, 18-tummare original, 16-tum dubbdäck, HP-stereo, lam.rutor, fart.ber.servo etc etc... 229 tusen, med kvarvarande fabriksgaranti ett år och deras 2-åriga garanti.

Jag har svårt att se att du kan få så mkt mer än 220 privat, och det finns ju ingen anledning att sälja den till UM för 180 om Bilia ger 220.

Om du tappar 35 på att ha åkt ett år får du ju vara nöjd. Tyvärr kan man inte räkna hem det där extra du köpt, t.ex. nya grillen, sånt struntar faktiskt handlarna i. Det kan göra bilen mer lättsåld privat, men det är inte mkt man kan räkna hem av sånt.
Användarvisningsbild
av modin
Nej, det är tråkigt det där med "lull-lull". Trots att jag är fullt medveten om att man inte får igen pengarna vid försäljning så är det ju så fantastiskt kul att fixa till bilen precis så som man vill ha den.

På förra bilen lät jag montera en takspoiler för 5800 kr några veckor innan jag bytte in den. Det gav ju inte en krona extra vid inbytet, men i bilfirmans annons när de sedan sålde bilen var det bland de första sakerna de skrev. "Sportig V50 T5 med takspoiler och tonade rutor" :wink:
av Enzo
modin skrev:Nej, det är tråkigt det där med "lull-lull". Trots att jag är fullt medveten om att man inte får igen pengarna vid försäljning så är det ju så fantastiskt kul att fixa till bilen precis så som man vill ha den.

På förra bilen lät jag montera en takspoiler för 5800 kr några veckor innan jag bytte in den. Det gav ju inte en krona extra vid inbytet, men i bilfirmans annons när de sedan sålde bilen var det bland de första sakerna de skrev. "Sportig V50 T5 med takspoiler och tonade rutor" :wink:
Ja visst, det är ju försäljningsargument och det gör bilen mer lättsåld, men man får så otroligt lite tillbaka. Paketen får man tillbaka en del på, automat också, men sedan är det nästan stopp.

Jag tror att ett av de bästa köpen man kan göra idag är en V70D5 AWD summum och inte lägga på annat än krockkuddeavstängning, tidur och ev drag och HP. En sådan bör behålla ett procentuellt högt värde med tanke på kampanjen.
Användarvisningsbild
av SvenB
I vilken prisklass tänker du köpa bil? Du kan ju även låna pengar med din bil som säkerhet.
Det är intressant med inbytespris. Frågade en Volvoåterförsäljare i Helsingborg vad jag skulle få för min dåvarande S80 V8 awd Executive MY08. Vid det tillfället var den ca 1,5år gammal (detta var då i mitten av 2009) och hade gått ca 2000 mil. Den hade ALLT, och då menar jag ALLT :wink: Med alla tillbehör från fabrik plus allt eftermonterat och 18" vinterhjul blir det ca 800 000kr i nypris. Vet ni vad den säljaren sa? :lol: "250 000kr i inbyte" (R)
Användarvisningsbild
av modin
KKR Skrev:"I vilken prisklass tänker du köpa bil? Du kan ju även låna pengar med din bil som säkerhet."

Jag vet inte. Då vi flyttar in till city, finns egentligen inget direkt behov av bil. Jag är trött på att ligga sömnlös, orolig för att någon ska köra på eller sparka backspegeln av min bil. Och flyttar vi så har jag föräldrarnas bil endast en kort promenad bort. Billigare än så är det svårt att få det :)

Annars har jag kollat på bilar som V50, Golf m.m. årsmodell 2006 och framåt.
Jag önskar att jag hade telefonnumret till någon guru som kunde tala om exakt hur jag skulle göra med allt så att man slipper vela så mycket!
av Mwi
XC90_Executive skrev:ca 800 000kr i nypris. Vet ni vad den säljaren sa? :lol: "250 000kr i inbyte" (R)
Det går att åka mycket taxi för 550,000 :-O)
av Amli
XC90_Executive skrev: Vet ni vad den säljaren sa? :lol: "250 000kr i inbyte" (R)
Det är ju en förolämpning :-O) Jag utgår ifrån att du inte köpte din nya bil där...

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteriby[…]

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]