Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CalleV70
Ok, har den. Men vet någon vad den är till för? Och vilken funktion tar den fram??
(vet att den sitter innanför spegeln och bör känna av fukten, men det gör ju klimatanläggningen oxå) :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Du menar inte regnsensorn? Den sitter innanför spegeln och känner av dropparna på rutan. Kan det vara den du menar?

I annat fall så gissar jag att det är en fuktsensor som styr AC:n om du kör i auto-läge och som fuktar av luftens fukthalt iu kupén om fuktigheten blir för hög. Vet dock inte var den sitter.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Den känner av kupéfukten och styr AC:n precis som Racetwin2 säger..
Kostar den 1000:- nu??? När jag kötpe så gav jag 400 före rabatten..
av CalleV70
Själva AC känner av fukt och avfuktar när det behövs. Jag är inte säker att det är samma sensor vi pratar om? Så om du inte köper fuktsensor, vilken funktion missar du. (Kostar 850:- ser jag). Som tillbehör finns den nog inte till alla bilar.
edit:
I nya prislistan: Fuktsensor (enbart i komb m luftkvalitetssystem och aut avbl.backspegel)
Undrar om den har med klimatanläggningen att göra eller ej??
av greenbay
Avbryter den inte recirkulationen? Om A/C är inkopplad avfuktas inkommande luft hela tiden.
/greenbay
Användarvisningsbild
av hozz
Känner inte fuktsensorn i backspegeln av ev. imma på insidan av vindrutan och styr ac:n så att denna tas bort på snabbaste och effektivaste sättet?
av Robertson
Hozz, det var det jag trodde också. När det varit mycket regn har jag märkt att fläkten höjts i hastighet.
av CalleV70
Nå, klart att det är ett tillbehör. Verkar inte vara något man får på köpet.
I nya prislistan: Fuktsensor (enbart i komb m luftkvalitetssystem och aut avbl.backspegel)
Verkar inte finnas till C30,S40,C70 och XC90.
Och den ska "hjälpa till ta bort imma..."
Men frågan kvarstår, Och jag har säkert kört 100 000 mil med AC sedan 1987 och inte haft bekymmer med imma, och min -04 xc90 var toppen året runt utan fuktsensor..
Vilken funktion tillsätter fuktsensorn, alt. hur eller när skulle jag märka om jag inte har fuktsensor. ( vi pratar ju om viktiga pengar, motsvarar 2 backar Staropranen....)
Användarvisningsbild
av Variosboy
Det här endast en gissning:

I många bilar med AC blir luften väldigt torr, kan det vara så att fuktsensorn har som uppgift att hålla en vettig fuktnivå i bilen utan att imma igen rutorna??
(Upplever att luften i min bil inte alls är lika torr som i alla tidigare bilar jag haft med AC!?)

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteriby[…]

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]