Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Snart kommer min nya V70 och jag kommer inte längre att ha inbyggd RTI.
Förslag på bra GPS? Pris är inte så viktigt, det lär ju vara mindre än 20 000:) och de flesta bra GPS:er kostar väl 2-4000...
Vore schysst med en som är riktigt bra och lätt kan uppdateras.
Bra om den sitter snyggt i bilen också.
Jag har lite halvdålig koll på vad man ska kolla på, därav frågan...
PH
av Steff 99
Volvo säljer en som sitter uppe på brädan som givetvis också går att ta med sig, den finns i tillbehörskatalogen.
Men jag tror den kostar runt 5-6000 monterad o klar.
Användarvisningsbild
av epostaren
Här är en riktigt bra tråd om en billig och lättinstallerad lösning för att montera GPS i V70:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=50610
och en tråd om GPS:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 35&t=63765

Jag har själv Garmin för jag tycker att dom fungerar bra, men framför allt så kan man köpa till en livstids uppgradering av kartorna (som uppdateras ca 4 ggr per år) som gäller så länge du äger din GPS. Bara att koppla in i datorn o uppgradera. Lätt som en plätt...
av Mwi
Jag rekommenderar Garmin, väldigt användarvänliga menyer köp till life time uppdate men gör det via Garmins hemsida så slipper du "knappa" massa koder.
Hållare till GPS:en rekommenderar jag Brodits hållare Snyggt & enkelt montage, hållaren tar 30 sekunder att få på plats men kabeln är lite svårare.
Användarvisningsbild
av Camel
Jag har Garmin i min nuvarande bil. Det mesta med Garmin är bra. Begripliga menyer. Enkel möjlighet till gratis fartkameravisning. Min har 5" skärm, syns mycket bra. Har även en HD Ecouroute inkopplad i bilens ODBII, visar realtidsdata från bilen via BT direkt i GPS:en. Men det sämsta med min GPS är att TMC-mottagaren sitter på sladden vilket gör denna tjock som en boaorm och därmed svår att "gömma"
av perhall
http://www.amazon.de/Garmin-1490Tpro-Li ... pd_cp_ce_1
Nåt sånt här? Garmin 1490 med livstidsuppgradering. Att köpa i Tyskland är billigare. Nackdel? Vet inte.
Jag kommer bara att använda den ibland så om kablar är framme gör ingenting. Däremot vill jag lätt kunna ta bort den. TYcker inte alls om lösa GPS:er men ville inte betala 20 000 för Volvos stenålders-GPS...
PH
Användarvisningsbild
av Camel
Ja, jag har en Garmin 1490T jag är mycket nöjd med bortsett från sladdens tjocklek pga TMC-mottagaren. Köpte med europakartor som jag provat i Sverige, Danmark, Norge, Tyskland utan större anmärkningar. Finns även med inbyggd TV, kostar ca 1000 kr mer. Provat inomhus på Media Markt, verkar fungera bra.
av Mwi
Finns väl ingen direkt nackdel att köpa i Tyskland, även Svenska internet butiker kan väl vara krångliga om det är något som inte fungerar/garanti anspråk.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Jo det finns en nackdel. Jag tror inte du får med fartkamerorna i norden om du köper den i Tyskland. Värt att kolla upp för jag har för mig att den ligger på 400-500 Kr. Jag själv har en 1390T tilsammans med OBD-II läsaren. Funkar kanon. Jag har även kopplat in ett extra uttag fram för att slippa kabeln genom kupen. Du ser i tråden ovan hur jag gjort. Jag kan också rekommendera Garmin. De har även en gratisapp till Android om du har OBD-II donglen Ecoroute HD. Jag har också livstidsabbonemang till kartorna.

om du kollar min Garagetlänk så ser du hur det ser ut. Funkar perfekt med lagom avstånd.
Användarvisningsbild
av Camel
En detalj som kan vara intressant är om GPS:n ska ha aktiv hållare (sladden ansluten till hållaren) eller passiv hållare (sladden ansluten direkt i GPS:n). Garmin 1490T har passiv hållare. T.ex. 3790T har aktiv hållare. Den är dyrare och har något mindre skärm men den har högre skärmupplösning och röststyrning. Garmin 3790T anses vara lite mer "premium" än 1490T.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Har en Xc60 2023 som vi haft sen ny. Har problem m[…]

V90 läggs ner.

Men ökade gjorde den väl inte heller set[…]

Att tanka en dieselbil motsvarar en laddeffekt so[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Hel- eller delsyntet? Mina två senaste oljeb[…]