Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Köpte den igår. Först står det att ett tips är att titta på Renault och Kia. De har som mål att vara 90 procent billigare än konkurrenterna... hmmmm...

Sen kommer vi till V70. Den försöker konkurrera med BMW, Mercedes och Audi, det märks på priset. Motorpaletten börjar med en 145 hk motor som finns både som bensin- och etanolvariant. Sen kommer vinnaren. Passar, som är förmånligt prissatt.

De har ju sämre koll än gemene man! En Passat är inte heller billigare generellt än en V70 längre...
PH
Jag blättrade lite snabbt igår i den. Nästan varje bil var bestyckad med dieselmotor. Undantaget Focus. Det är så man undrar om motorjournalister får betalt av oljebolagen. Tröttsamt och sorgligt. Passat är ju intressantast i EcoFuel och MultiFuel utförande, dvs Gas och Etanol. Motorn en 1.4 TSI en modern snål motor som går på förnyelsebara bränslen. Det är intressant. Inte en skitig diesel. Likaså Audi A4 är det intressanta alternativet 2.0 TFSI E85. Men även där lyfte de fram en skitig dieselmotor. Motorjournalister bidrar till att vi traslar in oss ännu mer i oljeberoendet. Dessutom med ett bränsle (diesel) som är hälsofarligare än bensin.
Det är väl som Expressen generellt. Varken bättre eller sämre.

Jag är benägen att hålla med angående diesel-propagandan, som börjar nå fanfariska höjder från motorjournalisterna. Jag tror att jag snarare i detta fall sällar mig till Jeremy Clarkson och hans kommentar om att "det är djävuelns bränsle" och "en snål mans motorfordon".

Alla alternativa bränslen kommer att behövas för att vi skall bli av med oljeberoendet, och då kan vi inte avvara etanolen. Jag tycker att det låter jättebra med plugghybrider, och kan tänka mig att köpa en som nästa bil, men vi ska vara ärliga och säga att de är några år bort.
av Amli
MattiasD skrev:Passat är ju intressantast i EcoFuel och MultiFuel utförande, dvs Gas och Etanol.
Enligt dig, ja. Försäljningssiffrorna i Sverige säger något helt annat. Självklart tar man med de modeller som är mest intressanta för den stora massan.
Ja men det är samtidigt svårt att värdera bilar mot varandra.

Listpris? Vissa märken går att pruta kraftigt och andra knappt alls.
Kampanjer - ex 2,5FT R-design. Oerhört prisvärd. Men hade det inte varit en kampanj så hade den legat närmare 350.000.
Utrustning. Ex BMW och Mercedes kan du få billigt om det är snikvariant utan paket men välj till lite utrustning så springer notan lätt iväg så att den blir 100.000 dyrare än motsvarande V70.

Jag fäster inte så mycket vikt vid de enskilda testerna i ex Aftonbladet utan läser mycket även i tester från andra länder och då får man en mer nyanserad bild. jag gillar ex sportchassit i V60 vilket Aftonbladets jornalister hatar och de väljer hellre komfortchassit och sågar därmed V60 som vinterbil pga sportchassit.....?????
Användarvisningsbild
av SvenB
Amli skrev:
MattiasD skrev:Passat är ju intressantast i EcoFuel och MultiFuel utförande, dvs Gas och Etanol.
Enligt dig, ja. Försäljningssiffrorna i Sverige säger något helt annat. Självklart tar man med de modeller som är mest intressanta för den stora massan.
Och motorjournalisterna försöker spä på.Det beror ju sannolikt på detta enligt Bil Sweden

- Den minskade andelen etanolbilar och gasbilar av nybilsregistreringarna i januari beror sannolikt på osäkerheten kring den framtida tjänstebilsbeskattningen. Det är inte acceptabelt att tjänstebilsinnehavarna och bilbranschen ännu inte fått konkreta och klara besked om hur tjänstebilsbeskattningen kommer att se ut fr.o.m. januari 2012, säger Bertil Moldén.
Aftonbladet och Expressen, skriver det vissa(merparten) konsumenter vill läsa, annars köper vi inte tidningen.
Eftersom Dieselförsäljningen är så stor idag, den är väl upp mot 60% av nybilsförsäljningen, så skriver man om dieselbilar och följdaktligen testar man dom också.
Enda sättet att slippa reta sig på detta, är att inte köpa eller läsa tabloid tidningarna som kallas kvällspressen.

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteriby[…]

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]