Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har beställt ny tjänstebil. Denna gång blir det en en V70II AFV Summun (Magic blue + 18" Diamond cut fälgar).

Frågan är följande, då bilen baseras på 2,5FT motorn (utgår jag ifrån) som släpptes på igen efter uppehållet undrar jag om det är någon som har en tillförlitlig information om denna bil även går att köra på etanol :twisted: förutom gas/ bensin.

Bilen kommer v 21 så tid finns för rätt svar.

Tack alla i förhand
Tyvärr har man "snott" etanolens rör och slangar på 2.5FT motorn så att endast bensin och gasdrift fungerar. Detta är vad jag hört inifrån Volvo och tror det står på deras hemsida också.

AFV står förövrigt för Alternitive fuel vehicle och inte All fuel vihicle som jag trodde först.
V70 AFV uppdateras nu där gastankarna bidrar med mindre höjning av bagageutrymmet 9 cm istället för 15 cm. Undrar om de i den uppdaterade modellen också har tappat bort etanolen? Otroligt korkat i så fall. Varför måste jag välja gas/bensin eller etanol/bensin? Jag vill ha alla tre bränslen i samma bil! Samma korkade "lösning" återfinns i Passat och även där rör det sig om samma motor, dvs 1.4 TSI motorn, som finns i gas/bensin och etanol/bensin. Givetvis finns det ingen motorjournalist som kritiserar biltillverkarna för detta.
vicster skrev:Tyvärr har man "snott" etanolens rör och slangar på 2.5FT motorn så att endast bensin och gasdrift fungerar. Detta är vad jag hört inifrån Volvo och tror det står på deras hemsida också.

AFV står förövrigt för Alternitive fuel vehicle och inte All fuel vihicle som jag trodde först.
Snott slangar? Va? De utgår från en 2.5FT, som sedan konverteras, varför ska de då byta slangar för flytande bränsle när de tillför hanteringen av gas? Dessutom, allt som tål bensin tål också etanol.
Problem är till för att lösas. Byt ECU!

Om begränsingen är två bränslen skulle jag alla dagar heller välja etanol/gas istället för bensin/gas. Bättre att köra på etanol än bensin när gasen sinar. Och gas är bara bra i form av biogas. Erbjuds bara fordonsgas (mix av naturgas och biogas) är det bättre att tanka etanol. Dessutom är både metan och etanol högoktanaiga bränslen och därför skulle motorn bättre kunna optimera för just dessa två.
Anledningarna är två vad jag förstår:
1) Kallstarter - Det är lättare att starta bilen på bensin än etanol då det är kallt ute.
2) Serviceintervaller - Tjänstebilsförare vill inte serva bilen 2 ggr/år.
Väljer man bort Etanol behöver man bara serva bilen var 3000:e mil

Mvh / H
Senast redigerad av 2 hhedstrom2369, redigerad totalt 0 gång.
Det är lättare att starta bilen på bensin än gas då det är kallt ute.
Alla gasbilar startar väl på bensin, AFV och gamla BiFuel gör det i alla fall..

/Thomas
Jag tittade på en gaskonverterad 2,5 Ft som tekniska verken i Linköping hade gjort, de höll på med det innan AFV och nu skulle de sälja iväg sina bilar när Volvo valt AFV som partner. Pratade lite med en tekniker där om olika bränsle och han avrådde från att köra etanol om man samtidigt tänkte använda gas. Anledningen enligt honom var att bilen anpassade bränsleinställningen till etanol om man startade på det och det låg kvar när man gick över till gas vilket innebär 30 – 40 % extra gasförbrukning. Så han rekommenderade bensin som komplement till gas alternativ bara etanol och ingen gas. Det är säkert svaret på varför man undviker etanol som komplement för gasbilar.

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteriby[…]

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]