Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wapaw
Hejsan! :D
Jag har en bekant som äger en volvo V70 från 2011 och tycker att den elektriska handbromsen sitter lite dåligt till..
han använder den väldigt ofta och tycker den är bra. Min fråga är då om man kan sätta in en extra knapp för handbromsen vid av/på för parkerings sensorn sitter eftersom att de finns några platser över just där ?!? Som fungerar på samma sätt som den andra handbromsen( att man inte behöver stänga av vid start).

Någon som har en idé? 8)
Tack på förhand !
/ A
Användarvisningsbild
av Camel
Knappen till handbromsen kommunicerar med PBM (Park Breake Module) via 6 st ledningar. Jag tror det blir mycket svårt att ansluta en "egen knapp" för handbromsen, om det ens är möjligt. Knapp-platserna på mittkonsolen är till för extra knappar som via mjukvara aktiverar olika förutbestämda funktioner som bilen är utrustad med t.ex. BLIS, El-fällbara nackstöd, parkeringssensor, etc. Knapparna är inte anslutna via konventionella ledniningar. Rent teoretiskt skulle man kunna tänka sig att man kunde sätta en extra knapp som via mjukvaran styrde handbromsen men jag tror inte någon sådan mjukvara finns. Jag tror din bekanta får stå ut med ordinarie knapp för handbromsen.
av masterson
jag har åxo tänkt på detta med extra knapp, det hadde vart bra vid övningskörning. I och med att det både är ABS och antisladd på en modern bil blir det ju inte en handbroms vändning bara för att man drar handbromsen.
Den bromsar ju faktiskt på alla fyra hjul.
Användarvisningsbild
av Camel
I instruktionsboken till MY11 står följande info om handbromsen:

"Om bilen står stilla när parkeringsbromsen
ansätts verkar den endast på bakhjulen. Om
ansättningen sker när bilen rör sig används
ordinarie färdbroms, dvs. bromsen verkar på
alla fyra hjulen. Bromsverkan övergår till bakhjulen
när bilen nästan står stilla."
Användarvisningsbild
av andreas 80
Ja, det är vanlig ABS bromsning ner till man i stort står stilla, sedan ansätts den elektriska bromsen.
Dessutom så bromsar den bara så länge man håller inne knappen om bilen rullar.

Och tyvärr är det som redan nämnts inte så lätt som att dra någon extra sladd till en annan knapp.
Det ligger mycket säkerhet bakom reglaget så det inte skall kunna bromsa bara för att det blir något elektriskt eller mekaniskt fel i knappen.
av mikebike
Är det bara jag som tycker knappen fungerar baklänges?
Trycka för att dra åt och dra för att släppa på bromsen.....
Användarvisningsbild
av haggen
Ja den fungerar baklänges, men jag börjar lära mej efter tre månader...

Så det är inte längre möjligt att dra en handbromssladd :lol:
av Cox
Säkerhetstänk frn Volvo så att man inte skall lossa den med tex knät när man kliver ur bilen. Visst bakvänt håller med höll på att bli galen på den där knappen. Men nu har jag vant mig till sist :D
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 15

Hej, min morfars gamle S70 har blivit sjuk. Den st[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]