volvoc70cab skrev:Tänker köpa en Volvo v70 II D3. Ni som har en sådan bil kan kanske hjälpa mig med information av er erfarenhet av just en sådan bil. Ev. problem, förbrukning , servicekostnader samt varför ni valde precis denna bil. Tacksam för svar.
Hej
Mina erfarenheter. Grymt stark mellan 1500-3000 varv. Därefter händer inte mycket. Men i det registret ligger jag oftast och kör ändå. Gott om kraft för att göra omkörningar. Inga problem så här långt (600 mil) med undantag av klena vindrutespolare vilket medför dålig torkarfunktion i saltslask. Har ej mätt förbrukning vid pump ännu, men färddatorn visar c:a 0.5 lugn landsvägskörning. I stan drar den nog 0.8 eller nåt sånt. Ingen aning om servicekostnader ännu.
Varför D3? Det stod mellan den och 2.5 FT i slutändan. Skulle köpt begagnad V70 först men tyckte priserna var tokhöga. Valde att köpa nytt och planerar behålla några år längre istället. Hade en klen motor på min tidigare bil och kände att jag inte skulle varit nöjd med DrivE pga för svag motor, annars hade jag valt den av ekonomiska skäl om den varit bara något starkare. Således valde jag mellan 2.5 FT och D3. (D5 tittade jag inte ens på då jag helst inte ville kliva över 300K). Underbar motor i 2.5 FT, men då jag har sommarstuga 20 mil bort så blir det några långresor på somrarna så jag trodde dieseln lönar sig i längden. Facit på den frågan kommer man väl aldrig få misstänker jag, men oavsett så är jag nöjd med D3:an.
Lycka till med köpet.
/Sverre