Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvoc70cab
Tänker köpa en Volvo v70 II D3. Ni som har en sådan bil kan kanske hjälpa mig med information av er erfarenhet av just en sådan bil. Ev. problem, förbrukning , servicekostnader samt varför ni valde precis denna bil. Tacksam för svar.
av SverreK
volvoc70cab skrev:Tänker köpa en Volvo v70 II D3. Ni som har en sådan bil kan kanske hjälpa mig med information av er erfarenhet av just en sådan bil. Ev. problem, förbrukning , servicekostnader samt varför ni valde precis denna bil. Tacksam för svar.

Hej

Mina erfarenheter. Grymt stark mellan 1500-3000 varv. Därefter händer inte mycket. Men i det registret ligger jag oftast och kör ändå. Gott om kraft för att göra omkörningar. Inga problem så här långt (600 mil) med undantag av klena vindrutespolare vilket medför dålig torkarfunktion i saltslask. Har ej mätt förbrukning vid pump ännu, men färddatorn visar c:a 0.5 lugn landsvägskörning. I stan drar den nog 0.8 eller nåt sånt. Ingen aning om servicekostnader ännu.

Varför D3? Det stod mellan den och 2.5 FT i slutändan. Skulle köpt begagnad V70 först men tyckte priserna var tokhöga. Valde att köpa nytt och planerar behålla några år längre istället. Hade en klen motor på min tidigare bil och kände att jag inte skulle varit nöjd med DrivE pga för svag motor, annars hade jag valt den av ekonomiska skäl om den varit bara något starkare. Således valde jag mellan 2.5 FT och D3. (D5 tittade jag inte ens på då jag helst inte ville kliva över 300K). Underbar motor i 2.5 FT, men då jag har sommarstuga 20 mil bort så blir det några långresor på somrarna så jag trodde dieseln lönar sig i längden. Facit på den frågan kommer man väl aldrig få misstänker jag, men oavsett så är jag nöjd med D3:an.

Lycka till med köpet.
/Sverre
av volvoc70cab
Tack för ditt fina svar Sverre. Det gav mig mer information än vad bilförsäljarna kan ge.
av 0din
Hej.

Jag har snart kört 1000mil med min D3 automat och färddatorn visar runt 0,65-0,7 L/mil men den uppmätta förbrukningen ligger strax under 0,9. Så snål är den inte..
av SverreK
Skall tillägga att jag har 6-växlad manuell låda.

/Sverre
Användarvisningsbild
av VolvoB20
0din skrev:Hej.

Jag har snart kört 1000mil med min D3 automat och färddatorn visar runt 0,65-0,7 L/mil men den uppmätta förbrukningen ligger strax under 0,9. Så snål är den inte..
Det är väl för att du kör dieselvärmaren hela tiden !
Användarvisningsbild
av Honke
Även jag har en V70 D3 Automatare och numera kör jag bara värmaren 1 gång (50 min)/dag, det i kombination med mycket farthållare o mycket motorbromsning men ändå rejäla accelerationer så ligger den nu senaste tankningen på 0,67 uppmätt, färddatorn visade 0,61. Kan ju informera att detta är baserat på blandad körning.
Är jättenöjd med både bil o motor speciellt ihop med automat lådan, Köp! ;)
av 0din
Jag kör inte min värmare varje dag, glömmer ofta att ställa den :D
Jag har provat att köra lugnt och laglydigt med mycket farthållare, färddatorn visar väldigt bra siffror men den är inte särskilt tillförlitlig. Sak samma, motorn har en väldigt trevlig karaktär och känns urstark på låga varv.
Rekommenderar den starkt
Användarvisningsbild
av VolvoB20
0din skrev:Jag kör inte min värmare varje dag, glömmer ofta att ställa den :D
Jag har provat att köra lugnt och laglydigt med mycket farthållare, färddatorn visar väldigt bra siffror men den är inte särskilt tillförlitlig.
Har du stängt av autoläget på värmaren ? Visst att färdatorn visar lite fel 7-8%, men 40% avvikelse ska det inte vara för då har du tokfel på bilen.

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteriby[…]

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]