Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av EFI93
När jag var uppe i Fjällena under Sportlovet blev det 2 kallstarter, annars står den i varmgarage. När jag tryckte på
startknappen försökte motorn starta direkt, men lyckades inte. Då kom det upp på displayen att glödgning pågår sen
tryckte jag på starten en gång till och då startade motorn. Ska den inte glödga först innan den gör första startförsöket om
den känner att motorn är kall?? Om man bor där det är 35-40 grader kallt har man bara ett startförsök då vore det en fördel om det gjordes i rätt årdning?
av Willis
Jag har aldrig kört en diesel uppe i fjällen med dem minusgraderna, men hur ska bilen veta exakt när du vill trycka start för första försöket?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Willis skrev:Jag har aldrig kört en diesel uppe i fjällen med dem minusgraderna, men hur ska bilen veta exakt när du vill trycka start för första försöket?
Tvärs om, om det är kallt så drar inte startmotorn igång direkt utan motorn förvärms/glöds automatiskt innan startmotorn kickar in. Beroende på hur kallt det är räknar datorn själv ut hur länge det behöver förvärmas. Är det riktgt kallt tar det några sekunder.

Men nu pratar jag de svenska skövdemotorerna som är anpassade för svenskt klimat, 2.0 är väl en fransk maskin som kanske inte är lika avancerad och anpassad till kalla klimat.
Användarvisningsbild
av Doffen
Hvilke temperaturer har det vært når det har hendt?

Har selv en V70 II med 2.0 D og den gløder bestandig om bilen har stått i ro en stund og temperaturen er under 0 grader.

Ville snakket med Volvo om dette, kan være en programvare feil som gjør at motoren ikke glødes ved første startforsøk.
av Homestream
Min glöder alltid några sekunder innan startmotorn kickar in. 1,6D iofs.
av Kluster
Har en 2,0D i min V50 MY08, dock med "vanlig" nyckel och där tänds lampan för glödtråden och släcks när det är dags att fortsätta vredet så att startmotorn går igång.

Ju kallare det är, desto längre lyser denna lampa innan det är dags att vrida om.
av solf
Jeg har bil med samme motor og opplever alltid at gløding skjer før startmotoren drar i gang når temperaturen kryper godt ned på minusskalaen. Ville tatt en sjekk på verketedet.
av theodor
hej, vi har en v70 drive (1.6 d) och i våran är det så att man sätter i nyckeln i låset och trycker på start knappen, då glöder bilen först och sen startar motorn. bilen gör två startförsök om motorn inte går då får du trycka en gång till på start knappen.

Lycka till!

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteriby[…]

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]