Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#507084
Vilken/vilka bilar valde Ni mellan när Ni köpte Er bil & varför valde Ni just den bil Ni har.

Själv valde jag mellan Bmw 525 (gamla modellen), Lexus IS 250, Volvo S80 & V70.

Bmw var helt klart den bil jag anser man åker bäst i av dessa som både förare & medpasagerare.
Dock så började gamla 5-serien kännas gammal då modellen kom 2003 & där med har ett mer osäkert andrahandsvärlde än både volvon & lexusen. (Då det även nu kommit en ny 5-serie)

Lexusen är däremot både snygg, har bra kvalite & bäst andrahandsvärde av dessa bilar. Dock så kändes den kanske lite liten & opraktisk.

Valde till slut Volvo V70 framför S80 (mest för att den var rymligare & mer praktisk där bak än S80)
Valde alltså V70 mest baserat på den ekonomiska biten. Hade fått lägga till minst 50tkr för både Bmw:n & Lexusen med motsvarande utrustning. Även när jag kollade på service, skatt, försäkrings kostnader låg Volvon lägst.

Hade jag byt bil idag & fick välja någon av dessa 4 bilar för samma pris, servicekostnader m.m. Hade jag helt klart valt nya BMW 5-serie. Men nån stans sätter ekonomin stop. Volvon känns ändå som både ett tryggt & ekonomiskt bra köp, där man får mycket bil för pengarna. Kan även tillägga att jag är väldigt nöjd med min Volvo :)
#507100
Vi satte upp ett antal kriterier inför bilvalet (stor bil, kombi, automat, läderklädsel etc) och började ta in offerter och provköra.
Citroën C5 gick bort direkt, efter 5 min provkörning i sällskap med deras plottriga och osnygga mittkonsol. SAAB 95 hade ännu ingen kombi. BMW 5-serie och Mercedes E-klass kändes (och var) för dyra. Mazda 6 för bullrig, Toyota Avensis för tråkig. Skoda Superb såg fin ut på pappret, men var trots limousinlängden smal som en roddeka - det kändes lite som att ratta en sån där Vietnamesisk flodbåt, med utombordare (trots att Superben var fyrhjulsdriven).
Kvar i racet var Ford Mondeo (laståsna, mycket kitt för pengarna, men tyvärr Väldigt opremium), VW Passat, Volvo V70 och Audi A6.
Först lånade vi hem Mondeon (med Businesspaket riktigt väl kittad, med skinnklädsel, nyckellöst system och trevlig 163 hk diesel och automat), men efter ett dygn och en sväng tur och retur till Sala, så tyckte vi att dörrarnas opremiumklonkande var något som vi inte kunde leva med. Mycket trevlig att köra dock, och vårt tests näst bästa baksäte. Mondeo gick bort.
Näst därefter var det Audi A6 som stod på tur. Med nuvarande kampanj på den sista årsmodellen med nuvarande utseende, så blev den ganska basutrustad, men ändå 50 000 kronor dyrare än alla de andra. Dock hade den ett gudomligt baksäte och framstolar som man skulle kunna döda sin mor, för att få ha i sin bil. Full pott på komfort - och har ni stängt en audidörr, så vet ni vad jag pratar om med premiumljud. Franz Jäger skulle byta jobb och bli skomakare. Motorn var trevlig, även om geartronicen växlade lite segt och frånvarande. Vi bestämde oss trots allt för att A6:an var värd pengarna.
VI tog ändå mod till oss och fick med oss två olika VW Passat hem över natten, under veckan som följde. Den ena för att testa Passat som kombi, och den andra för att känna på drivlina och 170 hk dieseln tillsammans med DSG-lådan (en mycket trevlig bekantskap, i kombination).
Passat har klivit några steg upp från sin tidigare placering i stora mellanklassen och har blivit en stor bil. Samtidigt har man jobbat sig upp till SAAB och Volvo, vad gäller premium, medan SAAB och Volvo själva har velat kliva ytterligare pinnhål, upp mot Audi/BMW/Mercedes. Som kombi fungerade Passaten bra för våra behov, men stolarna var sådär, både i komfort- (mjukt och platt) och sportvariant (hårda och trånga). Baksätet var testets tredje val, rymligt, och med en komfort som var okej, men inte mer. Min personliga känsla var också att kupén kändes smal, lite på samma sätt som Skoda Superb.
Så återstod V70, som vi båda kört och uppskattat på olika sätt, och ogillat av olika skäl. Vi lånade hem en över ett dygn, och kom båda fram till att volvos stolar inte är vad de har varit. Nu har vi, i nuvarande S60-08, sportstolar (de som är så sköna att man kan säga upp sig från jobbet, bara för att få sitta kvar en stund på morgonen), och jämfört med de så faller volvos std-stolar platt. De är platta och mjuka och inbjuder inte till några större ovationer - dynamic, däremot, föll oss på läppen. Motorerna som vi testade var desto trevligare bekantskaper, och både D3 och 2,5FT fick tummen upp, bägge tillsammans med automatlådor. Baksätet var faktiskt vårt tests bottennapp, men så fort vi fick testa utan de uppfällbara barnstolarna, så bättrade sig komforten, även om ryggstödet var lite för upprätt, gentemot konkurrensen.
Så långt komna var valet självklart: Audi i topp förljd av Passat och V70, på delad 2:aplats med Mondeo som jumbo.

Till syvende og sisdt, så kokade allt ned till en fråga om leveranstid för Audin. De kunde inte leverera förrän efter sommaren (juli/augusti, som säljaren sade). Audi föll tyvärr på det greppet - vi gillade den klart bäst och skulle ha varit villiga att betala merkostnaden för den fanatiska komforten och känslan.
Så vad hade vi kvar?
VW Passat och Volvo V70.

Här kom mitt hjärta in och valde, för jag föreställde mig att jag en dag i framtiden skulle sitta i min Passat, vid ett rödljus inne i stan, och upp vid sidan av mig skulle en V70 köra.
Jag skulle alltid känna att jag hade den lite mindre och lite fattigare bilen - bilen som var vald med plånbok och inte med hjärta.
Så vi tänkte på att köpa Passaten, vi var faktiskt överens om att den var det kloka valet. Vi gillade den och skulle ha kunnat leva ett utmärkt liv med den.
Vi tänkte båda på den - hela vägen till bilhandlaren, som av någon märklig anledning sålde Volvo, och så blev det en V70...
Ibland är man ganska märklig.
#507147
Jag köpte volvo för att jag är lite insnöad på det helt enkelt. Alltid haft volvo. Men jag polerade en 540 med V8 från 01 som gått 25000 mil och det var den härligaste bil jag kört. Tyst, snabb och inget skrammel och knak från fram eller bakvagn. Fantastiskt motorljud vid gaspådrag, omedelbar respons på gasen, suverän automat. Trots detta så vill jag bara ha Volvo.... Kanske jag vidgar mina vyer till nästa gång. Men samtidigt är jag väldigt nyfiken på hybriderna som kommer från volvo. Vi får se.

Tomas
#507306
Valde mellan (alltid nåt år eller två gamla).

Audi A6 2.0T - tråkig men effektiv motor.
Audi A6 2.4 - mysig men ineffektiv motor
Audi A6 2.7TDi - rätt motor men det finns i stort sett inga att få tag på i Sverige.
Sammantaget för A6 så är det en fantastiskt skön bil, snyggare än V70II men de flesta begagnade i Sverige är ganska torrt utrustade. Sedan finns de med S-line och extra allt men dessa har en förmåga att vara väldigt dyra.

BMW 520dT - finns i mängder men motorn är trist
BMW525dT - finns väldigt få och innan facelift har den för höga utsläpp = mkt hög skatt. Efter facelift är de dyra.
BMW530iT - en av världens bästa bilar skulle jag säga. Rätt motor på alla sätt. Tyvärr dyr att försäkra.

VW Passat 2.0TFSi - bra bil men jag gillar inte designen. Har fördel att kunna fås med DSG.

Audi A4 2.0TQ (B7) - en kul bil med bra drag men ganska trång invändigt och börjar se lite gammal ut.

Att det blev just Volvon är resultatet av att en bil dök upp till rätt pengar egentligen.
#507417
Behövde ersätta två bilar med en enda. De två var en stor Ford Galaxy och en mindre Ford Focus, så slutsatsen var att vi borde kunna klara oss med en enda hyfsat stor bil. Huvudlaternativen var Ford Mondeo, Volvo V70/XC70 eller en BMW 3-serien, alla nya, alla med automat och rimligt stark dieselmotor. Frun och jag provkörde alla dessa och dessutom en BMW 1-serie som i och för sig var rolig att köra men alldeles för liten att ta på allvar.

Det slutade med en XC70 Summum med D5-motorn (205 hk). Huvudskälet var att vi p g a reparation av Galaxyn var tvungna att ha en hyrbil ett par dagar och att det då blev en XC70 av MY2008. När vi sedan provkörde BMW och Mondeo hade vi denna upplevelse som referens. Vi kom då fram till att vi helt enkelt fick mest och bekvämast nybil för en given summa pengar om vi valde Volvon. En klart bidragande orsak var faktiskt också "premiumklonket" från åtminstone våra Volvodörrar. Precis som skribenten ovan konstaterade vi efter att ha stängt Mondeons dörrar att det lät på samma sätt som när vi stängde Focusen, och det var precis det jag ville undvika!

Ytterligare ett Volvoskäl har dykt upp nu när det varit dags att serva bilen: Det finns helt enkelt fler Volvoverkstäder i närheten av jobbet, sommarstugan etc. att välja på än vad det gjort för Fordarna. Bekvämare.
#507526
Volvo, BMW, Audi, Mercedes och VW

BMW, Audi och Mercedes gick bort då de kostade 100.000 extra med samma spec.

Volvon vann över VW då Volvon var tystare och hade större motor.
#507553
farmerswalk skrev:Skulle A6:an se bättre ut än V70:n? Tror inte det. Den ser ju ut som en stor padda när man möter den. Däremot den A6:an som kommer nu..... Ojoj.... Vilken skönhet.
V70II är mycket, men snygg är inte en av dem.
Föredrar utan någon tvekan: http://212.112.179.20/images/92/9250458467.jpg
#507563
Jag valde mellan en XC70 II D5 och en Audi A6 Avant 3.0TDI Quattro. Audi var totalt överlägsen på alla punkter förutom inköpspris och bagageutrymme. Mitt val föll på XC70 (trots att jag mycket hellre vill ha Audin) uteslutande av praktiska skäl. Bättre utformat baksäte för barnstolar och större bagageutrymme var 2 av de främsta anledningarna. Vi hade en Audi A4 B7 tidigare så det var ju av utrymmesskäl som var hela vitsen med bilbytet.
Nu har jag iofs inte kvar XC70´n men jag var väldigt nöjd med den :-)-)

Vad har du för felsymptom, funkar inte mä[…]

Mottagare sitter i innerspegeln om jag minns.

Vad som är intressant är att du inte p&a[…]

Rätt storlek på glödlamporna?