Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

I mina tidigare S60 (MY02 och MY05) så stämde datorns medelförbrukning ganska exakt, för att inte säga helt exakt med uppmätt förbrukning medelst GPS eller kilometerräknare. Dessutom verkade det som realtidsförbrukningen per 100km stämde bra. I allfall så märktes det omedelbart på datorn om man tramapde mer på gasen eller släppte. I min nuvarande V70 2.5FT MY10 så visar just nu datorn en medelförbrukning på 0.95 per mil och då har jag tankat etanol. Visserligen kör jag just nu försiktigt, men ändå.. När jag häromdagen kollade realtidsförbrukningen så visade den allt mellan himmel och jord. Och responsen när man tex släppte gasen fanns inte där. Den kunde variera mellan 5 liter milen till 0.5 liter milen. Om jag låg på jämn motorvägsfart en längre tid, flera minuter, så verkade det som att den stabiliserade sig dock. I prinicip så är realtidsförbrukningen helt oanvändbar. hur är det med medelförbrukningen avläst från datorn? Är det nått att lita på överhuvudtaget?

Tack på förhand!

/Håkan
Min medelförbrukning har stämt väldigt bra hittills.

Angående realtidsförbrukningen så kan den mycket väl stämma, just eftersom 2,5ft kan sluka i sig hur mycket som helst med lite tyngd på foten.

Att den stabiliserar sig efter ett tag på motorväg hänger väl ihop med det jag upplevt, att den går som snålast mellan 70-90km/h. Över eller under det (under=ryckig stadskörning) så rusar förbrukningen.
Samma här. Min stämmer väldigt bra och jag mäter exakt mot pump.

Jag har ALDRIG kommit under 0,96 dock ens vid helt laglig fart och medveten snålkörning på landsväg med E75 så det låter väldigt lågt med 0,95 om än inte omöjligt.

Dock har jag haft problem med Etanolhaltsgivaren (den har vid två tillfällen ballat ur och trott att jag hade 36% etanol då jag hade 75%). Resultatet är att jag fick upp felmeddelande i min OBDII-läsare att bilen gick för magert. Dvs den tror att det var mer andel bensin i tanken och reglerade därmed ned flödet av bränsle. Resultatet blev en snålare men också slöare bil. Felet var enkelt fixat genom att de kalibrerade om giveren för Etanolhalten. Kanske kan det vara något liknande som gör att du ligger så lågt? Dock skall gula motorlampan isf börja lysa och det hade du nog iofs mörkt.....
Senast redigerad av 1 Racetwin2, redigerad totalt 0 gånger.
Viktigt att komma ihåg är att bara för att du tvärsläpper gasen så går ju inte förbrukningen ner till noll på en microsekund..
Det kan mycket väl vara så att om du släpper pedalen fort så släpper gasen "på riktigt" långsammare..
Det är ju ingen vajer mellan pedalen och spjället längre..

Kan ha med avgasreningen eller komforten att göra tex..
Variosboy skrev:Viktigt att komma ihåg är att bara för att du tvärsläpper gasen så går ju inte förbrukningen ner till noll på en microsekund..
Det kan mycket väl vara så att om du släpper pedalen fort så släpper gasen "på riktigt" långsammare..
Jo den går ner så gott som direkt... verkar som updateringsfrekvensen är låg bara... Har garmin eccoroute HD och den reagerar och updaterar mkt oftare än vad bilens display själv gör.
Vad grundar du det på? Att den går ner direkt alltså?
Är din Garmin kopplad till bilens diagnos eller!? (är lite dålig på alla nya GPS:ers finesser) :wink:

Håller med om att uppdateringsfrekvensen är dålig samtidigt som jag inte riktigt ser vitsen med mätaren över huvudtaget. Men det är ju en annan femma att jag inte ser nyttan med den.
Variosboy skrev:Vad grundar du det på? Att den går ner direkt alltså?
Är din Garmin kopplad till bilens diagnos eller!? (är lite dålig på alla nya GPS:ers finesser) :wink:

Håller med om att uppdateringsfrekvensen är dålig samtidigt som jag inte riktigt ser vitsen med mätaren över huvudtaget. Men det är ju en annan femma att jag inte ser nyttan med den.
Ja, Garmin Ecoroute HD läser av bilens OBDII-utag i realtid och skickar datan till GPS:en via blåtand.

Jag ser samma sak på min Ecoroute HD, dvs att den info jag får från OBDII är snabbare än bilens egen display.
[img=http://forumbilder.se/thumbs/142011123907P0983.jpg]
Tankade E75 och kör ca 5 mil när det står 950 km till tomtank?
Nu har jag svaret på varför visningen är segare än den du får ut i OBD2-kontakten..

På bussen i bilen ligger hela tiden momentanföbrukningen exakt som den är, men i instrumentet i bilen har man valt att inte uppdatera särskilt ofta för att det inte ska bli ett flipperspel..
Pratade med en fd. konstruktör på Volvo nyss som berättade precis hur det var.
Lambdalampan lyser

Då är det ju bara att plocka fram multi[…]

Justera motorhuv i framkant

Jag testade det högra huvlåset och det […]

Motorstyrningen växlar mellan dessa för[…]

Har lossat rutan och glidskorna var sönder oc[…]