Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av JagulareN
Taget från Automotive News

"Volvo kommer att lägga ner tre av sina mest populära modeller inom ett par år. Det är V70, S40 och V50. Istället satsar Volvo på kompaktare bilar för att möta konkurrensen från BMW 1-serie och Audi A1.

Volvos mest sålda bil i Sverige, V70 kommer att läggas ner efter nästa modell år, säger Volvos Nordamerikachef Doug Speck. Samma öde drabbar Volvos mest sålda modell överhuvud taget, V50 och även sedanmodellen S40.

De båda senare ligger för nära den nyligen presenterade S60/V60, som kommer att vara Volvos mellanklassmodeller i fortsättningen, enligt Doug Speck. Hans intervju måste dock ses från amerikansk horisont, där V70 inte varit den mest säljande modellen.

Om V70 kommer att leva kvar i Europa eller i Sverige en tid kan vara ett alternativ efter 2011. Men de större modellerna som S80 och XC 90 kommer att presenteras i nya versioner längre fram, men då kanske de kommer att tillverkas i Kina.

Vad Volvo måste satsa på i framtiden är mindre crossovers och mindre premiumbilar som skall utmana BMW och Audi. Därför är det inte långt avlägset att en XC30 ser dagens ljus och även en mindre ersättare till C30.

Volvo håller också på att förbereda ett plattformsbyte från Fords till en egen. Informationsdirektör Olle Axelsson berättade för mig vid V60-lanseringen i Italien att Volvo är långt på väg med helt egna plattformar.

I framtiden kommer Volvo att ha två plattformar; en större och en mindre för att täcka upp hela sitt kommande produktprogram"

Låter inte detta väldigt märkligt. Visst V70 har inte sålt jätte bra i USA. Men detta beror mycket på att volvo i USA valt att bara plocka in & sälja xc70 & inte vanliga V70 de senaste åren/året. XC70 har ändå sålt hyfsat även i USA. Att man lägger ner S40/V50 kan jag mycket väl förstå. Det är en gammal modell som storleksmässigt är snäppet under den betydligt modernare S/V60:in. Nya V60 är en väldigt snygg, bekväm modern bil. Där även designen gått före utrymmerna där bak. Behöver inte volvo ha en större kombi med bra lastutrymmen ute på marknaden. Att den varit Sveriges mest sålda bil dom 10 senaste årena borde ändå säga en hel del om vad folk vill ha,

Kan det verkligen ligga nån saning i denna artikel? Själv väljer jag att ta den med en stor nypa salt.
Användarvisningsbild
av FWH
Svårt att veta, men att Geely's strategi består av:

1) Frigörelse från beroende av Ford
2) Fokus på stora marknader såsom USA och Kina

är knappast osannolikt.

Nu vet jag inte hur stor del av Volvo's globala försäljning som är V70, men den borde ju inte vara försumbar i nuläget, så om det stämmer så är det en ganska vågad strategi, vilket dock inte förvånar mig.

EDIT: "Fokus" var inte menat som ett skämt...
av viktore
Aftonbladetnivå på din trådtitel.

Antar att artikeln är översatt? Automotive News är ju ingen svensk blaska och Doug Speck är chef för Volvo i NA, där man nyligen plockat bort V70 ur modellprogrammet. I Nordamerika har man även planer på att strama åt modellutbudet ytterliggare för att förbättra lönsamheten och då ryker även V50/S40 (De modeller som säljer bra är i princip XC60 och nya S60). Ur det perspektivet känns det ju som att texten i artikeln passar in.
Om V70 mot all förmodan skulle plockas bort från alla marknader så känns det långsökt att det kommer från Doug Speck vars synfält inte sträcker sig över Atlanten...
av perhall
Det känns faktiskt helt orimligt att en Volvochef i ett land - kanske särskilt om det är USA - uttalar sig om vilka modeller som kommer att avvecklas och när. Sånt brukar ju vara hemligt länge och leder normalt till sparken i ett amerikanskt företag.../PH
av Steff 99
Att S40 och V50 skall fasas ut var väl ingen nyhet det har det talats om under en längre tid.
Även att V70 inte säljs i USA den har inte sålts där under de senaste två åren.
Vad han kan avse är att dessa modeller försvinner och ersätts av annat storleksmässigt likvärdigt, det är kanske avsikten.
Senast redigerad av 1 Steff 99, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Pickadoll
JagulareN skrev: Om V70 kommer att leva kvar i Europa eller i Sverige en tid kan vara ett alternativ efter 2011. Men de större modellerna som S80 och XC 90 kommer att presenteras i nya versioner längre fram, men då kanske de kommer att tillverkas i Kina.
Undra hur många utanför Kina som är beredda på att köpa en Kina tillverkad bil? Jag skulle då aldrig köpa en.
Användarvisningsbild
av FWH
Pickadoll skrev: Undra hur många utanför Kina som är beredda på att köpa en Kina tillverkad bil? Jag skulle då aldrig köpa en.
1) Varför?

2) Vilka produktionsländer skulle du köpa en bil från?
av Steff 99
Är man rädd för det som är tillverkat i Kina har man ett väldigt litet utbud av dagligvaru produkter att välja mellan.
Merparten av all elektronik och kläder är tillverkat i Kina och då talar jag om märkesprodukter som vi betalar stora summor för och väljer för att de varumärkena levererar känd toppkvalite
Användarvisningsbild
av Pickadoll
Må hända att man köper massa grejer tillverkade där, men jag skulle inte köpa en bil tillverkad där. Men det är ju jag de.
Användarvisningsbild
av FWH
Trots mina frågor nedan så ska man betänka:

1) Det är stor skillnad på att tillverka en enkel konsument elektronik pryl och en hel bil.

2) Det är stor skilland på tillverkad i Kina och konstruerad / utvecklad i Kina.

Jag har inte åkt i någon Kinesiskt utvecklad bil som känns särskillt bra, men även Kina tillverkade Passat känns inte lika bra som de Europeiskt tilverkade.

Men - de kommer ikapp.
Precis som Korea har gjort.

Här kan du köpa ny kontakt, egentligen b[…]

Mottagare sitter i innerspegeln om jag minns.

XC60 2026 pureläge

Modeller fram till ~22 med 11,6kWh batteri har b[…]

Vet inte vad det sitter för glödlampor m[…]