Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nikk
Hej

Jag funderar på att skaffa min första Volvo!
Valet står mellan V70 D5 AWD och XC60 D3 AWD automat där slutsumman i pengar bör bli ungefär 375.000 kr (inkl. rabatt).

Bilen ska fungera som bra familjebil (2+2 småbarn), dragfordon för 1800 kg båtvagn (i brant backe och ramp), vara trygg och säker vinterbil på "landet", fungera som "pendlarbil" 8 mil/dag och fungera för bilsemester ibland.

Vad säger ni, vilken tror ni jag blir mest nöjd med eller är båda säkra kort och att det mest handlar om estetik eller andra mer subtila nyanser..? Om ni har någon klar åsikt så motivera gärna!

Har idag en BMW 320 DA Touring -08 (som ska ersättas) och en ny Honda Rav4 VVTi.

Cheers 8)
av Steff 99
Ser man till hur mycket bil man vill ha för pengarna om nu 375.000 är en gräns, så är det säkert lättast att få bra rabatt på XC70, den har ju haft kampanjer tidigare med ganska bra utrustning.
XC60 har hittills inte kampanjats och det verkar som att rabatterna är lägre.
För vad du förmodligen får för dina pengar är momentum, drag o vinterdäck.
av HerrDödén
Steff 99 skrev:Ser man till hur mycket bil man vill ha för pengarna om nu 375.000 är en gräns, så är det säkert lättast att få bra rabatt på XC70, den har ju haft kampanjer tidigare med ganska bra utrustning.
Personligen tror jag att det är svårt att få samma rabatter på en XC70 som kampanjen på V70 D5 AWD ger.
av Steff 99
HerrDödén skrev:
Steff 99 skrev:Ser man till hur mycket bil man vill ha för pengarna om nu 375.000 är en gräns, så är det säkert lättast att få bra rabatt på XC70, den har ju haft kampanjer tidigare med ganska bra utrustning.
Personligen tror jag att det är svårt att få samma rabatter på en XC70 som kampanjen på V70 D5 AWD ger.
Det har varit kampanj på XC70 också, jag tror det var en på D3 momentum och en på D5 summum, man kunde välja färg också bara man tog svart. :twisted:
av HerrDödén
Steff 99 skrev:Det har varit kampanj på XC70 också, jag tror det var en på D3 momentum och en på D5 summum, man kunde välja färg också bara man tog svart. :twisted:
Det stämmer, såvitt jag vet var det dock en handlar-kampanj (Bilia) och inget som Volvo stöttade centralt. Rätta mig gärna om jag har fel - tippar på att du menar Black Edition-bilarna och räknat i % så har de en ganska bra bit kvar till den centralt backade V70 D5 AWD-kampanjen. Jag förhandlade om båda och hämtade ut en V70 i torsdags :mrgreen:
av fredrikwt
V70 känns ju som mer bil för pengarna, större utrymme, trevligare motor osv.
Men ekonomiskt kan XC60 var ett starkare kort - jämför man XC60 mot XC70 så känns det som andrahandsvärdet är högre på XC60 - och det ganska mkt. Men så var det ju på XC90 när den kom med, några av mina kunder köpte två direkt och sålde den ena dyrare direkt och den andra dyrare än det han gav efter ett år. Dit jag vill komma är att man vet ju inte hur det är om ett par år - men de som köpte en ny XC60 MY2009 gjorde sannolikt en bättre affär ekonomiskt än den som köpte XC70 MY2009.
av Nikk
Nu är inte andrahandsvärdet någon dealbraker då det kommer vara en förmånsbil.

XC70 går bort då jag har svårt för mycket exteriör svart plast (förstår mig inte på detta fenomen, gäller ju även Audi och BMW).

Nä, ska det bli en Volvo så får det nog bli V70 eller XC60.
Vad får man egentligen i XC60 som man inte får i V70 (förutom en högre, modernare och coolare bil) ??
av fredrikwt
Nikk skrev: Nä, ska det bli en Volvo så får det nog bli V70 eller XC60.
Vad får man egentligen i XC60 som man inte får i V70 (förutom en högre, modernare och coolare bil) ??
Mindre utrymme och högre luftmotstånd och förbrukning...? Men hade jag suttit i den delikata sittsen med det valproblemet hade jag nog gått på XC60 av de anledningar du skrev ovan.
av Steff 99
Vad du får om du väljer en XC60 är en modernare konstruktion, den är högre, känns mer genomtänkt men den är ännu törstigare än V70, som också gillar att sörpla i sig diesel.
Användarvisningsbild
av FWH
Nikk skrev: Vad får man egentligen i XC60 som man inte får i V70 (förutom en högre, modernare och coolare bil) ??
Bättre infotainment system, om du inte väntar på en V70 MY12.

Med de rabbaterna som nu lämnas på V70 MY11 så lär du kunna få en bättre utrustad V70, men det hela är mest en smak sak. Ta en rejäl provtur i båda och se vilken som känns bäst för dig.

För att göra det ännu svårare, har du provat V60, eller är den för liten för dina behov?
Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]