Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kitco
Jag har bestämt mig för en V70 2008 men har beslutsångest om det ska vara bensin eller diesel, jag åker max 1500mil/år jag har tänkt mig 2,5T eller 2,4D båda får likvärdiga kostnader om man slår ihop försäkring, skatt och drivmedel. Men jag vet inte hur stor skillnad det är i service priserna, har hört att diesel ska vara dyrare med kostsammare byten vid vissa mil.

Jag brukar behålla mina bilar i minst 4år så det blir väl ungefär 6000mil åka, så om bilarna jag har tittat på har gått runt 6000 - 9000mil blir det service till 12000- 15000mil

Blir det lika stor total kostnad även efter dessa 4år och 6000mil, vi utgår ifrån att diffen mellan bensin och diesel håller sig som idag.
av mikebike
Jag frågade på "min" verkstad innan jag bytte och de svarade att servicekostnaderna är likvärdiga. Några fler bränslefilter till dieseln och tändstift till bensinaren jämnar ut sig.
I mitt fall ökade serviceintervallerna från 2000 till 3000 mil (jag brukar byta olja och filter själv mellan varje service.)

Fast jag skulle 1000 gånger hellre köra bensin än diesel, nu hade inte jag något val, men jag tror knappast att nästa bil blir en diesel.
Användarvisningsbild
av StringerBell
kitco skrev:Jag har bestämt mig för en V70 2008 men har beslutsångest om det ska vara bensin eller diesel, jag åker max 1500mil/år jag har tänkt mig 2,5T eller 2,4D båda får likvärdiga kostnader om man slår ihop försäkring, skatt och drivmedel. Men jag vet inte hur stor skillnad det är i service priserna, har hört att diesel ska vara dyrare med kostsammare byten vid vissa mil.

Jag brukar behålla mina bilar i minst 4år så det blir väl ungefär 6000mil åka, så om bilarna jag har tittat på har gått runt 6000 - 9000mil blir det service till 12000- 15000mil

Blir det lika stor total kostnad även efter dessa 4år och 6000mil, vi utgår ifrån att diffen mellan bensin och diesel håller sig som idag.
Jag skulle valt bensin i ditt fall. Original dieselvärmare på dieslarna är iofs härligt på vintern men som man kan konstatera i forumet strular de också en hel del så plus och minus går på ett ut.

Hade en Golf 3 en gång i tiden och den gick […]

Långtradare och trailerdragare i 90 &au[…]

Står det ingen märkning typ PP inpr&aum[…]

Om du tittar på Bxz-eller vad den nu heter, […]