Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har haft problem med parkeringsbromsen sedan jag köpte bilen (S80 D5 '08) begagnad i somras. Problemet har då varit att parkeringsbromspedalen inte åker ända upp, så man måste hjälpa och lyfta upp den med foten.

Den senaste tiden har det gnisslat närmast konstant om bilen vid farter under ca 30 km/h och jag misstänker att det har med parkeringsbromsen att göra då ljudet upphör om man trycker ner handbromspedalen, för att sedan börja låta när man släpper upp den. Detta händer inte när man trycker ner den vanliga bromsen. Det kanske iofs har att göra med att man sällan bromsar så pass hårt att bakbromsarna får jobba.

Kopplar man emellertid samman dessa symptom, börjar åtminstone jag ana att det är något som kärvar med parkeringsbromsen, alternativt bakbromsarna generellt. Vilket är mest troligt?

Kan tillägga att jag sedan jag köpte bilen har "nitat" då och då för att motionera bakbromsarna.

Hur går man tillväga för att smörja upp dessa eventuellt kärvande delar? Då gnisslet kommer och går vid körning - tyder det på att bromsskivorna är så pass skeva att de behöver bytas?

Jag har lämnat in bilen både till Bilia Kista samt Haga Norra för problemet med att bromspedalen inte åker ända upp. Båda har nämnt någon gasdämpning till pedalen som tänkbar felorsak men ingen har nämnt något om smörjning.

Bilia Maxitrygg's eminenta "garanti" täcker tydligen ingenting som har med handbromsen att göra. Inte ens denna gasdämpare som teknikerna har pratat om.

Tips på felavhjälpning emottages tacksamt. Man skäms ju nästan när man krypkör i bilkö i över en timmes tid, och bilen gnisslar som nåt jäkla hamsterhjul - för det låter konstant, oavsett om man bromsar eller ej. :oops:

PS. Har vid några tillfällen efter ca en mils körning upplevt att det "slår" i bilen. Det är som tunga, dova "dunk, dunk, dunk" i takt med hjulhastigheten. Det spelar ingen roll om man släpper gasen eller om man svänger åt ett visst håll. Kan detta ha med bromsproblemet att göra också? Är förtillfället urless på denna bil med nya fel varenda månad.
Senast redigerad av 1 modin, redigerad totalt 0 gånger.
Hissa upp bilen och kolla beläggen, om dem är nästan slut så gnisslar dem. När du tvärnitar och bilen bromsar åt sidan så kan det vara dags att byta skivor. Enklast och bäst är väl att byta allt på en gång om de är slut.
P-broms kan vara fjädern som är av, eller ska smörjas lite om det är old school bygge. Gasdämpning till P-bromspedalen som får bromsarna att gnissla finner jag ingen logik i. Du spänner och släpper med pedalen, vilken gasdämpning?
ANNARS kan du fråga polarna om de känner en bra lokal mek, som kan kolla på bilen och förklara problemet. Att du har lämnat in bilen 2 gånger och inte fått bilen fixad säger väl nåt om Bilias kompetens.
Jag har haft detta problem på min S80 MY08 och det var fjädrarna som håller bromsbackarna som var felmonterat från frabriken och kunde falla lös vilket det gjorde på min bil efter ca: 50 mil. Det fanns då ett service meddelande att detta skulle åtgärdas för bromsklossarna kan hel lossna och slå fast hjulen...

Min symtom var då samma som din att ljudet upphörde när man trampa lite på parkbromsen beroende på hur den trasiga fjädern låg där inne i navet. Ljudet fanns när man körde upp till ca:30km/h

Be dom ta lös naven och kolla detta på båda hjulen om dom nu inte redan har haft lös dom?

Ljudet upphörde då för mig.

Mvh
Per
Användarvisningsbild
av modin
Tack för era tips!

Idag på lunchen lät jag en kollega som kan lite mer om bilar än jag, provköra bilen. Först gick bilen perfekt. Inget gnissel, inga dunk, dunk-ljud. Vid ett rödljus bad jag kollegan att trycka ner p-bromsen och släppa upp den igen. Det var efter det som gnisslet började, och strax därefter kom de tunga "Dunk, dunk-ljuden". Det rycker/skakar då i hela bilen, och kollegan tyckte att det var mycket obehagligt. När vi stannat och kände på vänster bakfälg var den varm.

Jag fick tips av farsan att kontakta firman där de servar alla sina jobbilar och tro det eller ej men jag fick tid redan imorgon. Han på verkstan lät väldigt seriös. Han lyssnade och förklarade. Redan där ljusår bättre service än bilia :wink:

Han tyckte även att det var jäkligt konstigt att Bilia inte kunde/ville fixa problemet med att pedalen inte går ända upp. Hursomhelst var den anliggande bromsen en trafiksäkerhetsfråga då det finns en risk att hjullagret skär ihop och att hjulet således låser sig vid körning och borde absolut omfattas av beg-garantin. Beroende på hur mycket som hunnit ta skada kunde kostnaden dra iväg, och vad jag förstått så omfattas inte bromsar av försäkringen (eller omfattas de av någon annan del än motorgarantin bara?). Bilen är helförsäkrad iaf.

Då jag inte orkar bråka - eller ens prata mer med Bilia om detta, är jag beredd att betala en vettig firma för att åtgärda det. Ska åka upp till fjällen om en dryg vecka och det känns inte bra att ge sig ut på långfärd med en bil som inte är ok...

Kan återkomma med besked imorn hur det ligger till, om det är någon som orkar läsa mina långa noveller.. :wink:
Lämnade imorse in bilen till en "riktig" allbilverkstad. De ringde efter två timmar och hade åtgärdat felet. Någon detalj till p-bromsbackarna hade rostat fast totalt på vänster sida och kärvade mycket på högersidan. Han fick ta fram svetsen för att få loss den. Han sa att det var det absolut värsta han sett i handbromsväg. Efter rengörning och smörjning funkar handbromsen perfekt!

Pedalen åker upp direkt och inga bromsar ligger på. Gasdämparen som båda biliaverkstäderna pratat om är just en dämpare à la bagagelucka och har ingenting alls med pedalens återfjädring att göra. Är mäkta irriterad på dem. De har visat sin okunskap två ggr för mycket. Så ett hett tips vid ej märkesspecifika fel; lämna inte in på Bilia. Gå till en allbilverkstad som vet hur bilar är uppbyggda istället.

*over and out* :wink:
Låter bra att det blev fixat. Troligen har förra ägaren/ägarna nog inte använt p-bromsen när det är en aut låda där av har dom rostat och så fastna dom när du har börjat använda den... Kan inte förstå att dom inte haft lös navet första gången du var in på verkstan :shock:

Mvh
Per
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Då kör vi denna en helg. IMG_0544.jpe[…]

Hej, har problem med en reservdelsbil jag för[…]

Du bör nog låsa vevaxel och kamaxlar in[…]

What the Fffff. Thanks you Guys, I really apprecia[…]