Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Remahl
Hej.. Jag har kommit över en krockad xc70-08 som jag snart återställt.. Men har ett problem med mätarhusen. Ska beställa ett nytt pga det gamla är defekt efter älgen:) men hur kan jag få de nya att stämma med milen? Finns det något program eller liknade som man kan programmera till rätt mil?? Tacksam för snabbt svar:) [email protected]
Användarvisningsbild
av Variosboy
Du får ursäkta om jag ger mig ut på djupt vatten nu, men ett trasigt mätarhus på grund av en älg låter allt bullshit lång väg. Well well, hur som helst så är det såhär:

Det nya mätarhuset fixar Volvo milen på åt dig, ett begagnat mätarhus går inte att programera om.
av Remahl
Kanon.. Ne de e sant.. Svärfar fick älgen rätt in i rutan mellan à-stolparna och förstörde de mesta inne i bilen.. Själva instrumenteringen uppe under rutan med tillbehör såsom diod lyse för panikbroms, instrumentering mm.. Ok, tack för svar.. Då måste jag alltså köpa ett nytt av Volvo.. Tänkte om man kunde proga om ett från skroten om man fick tag på ett.. Mvh victor
av Mwi
Är inte säker på att jag har rätt men jag vill minnas att på förra generationen V70 så fanns mätarställningen inte i minnet på instrumenteringen utan i bilens dator så rätt mätarställning bör komma fram fast man byter instrumentering kanske är det likadant på V70II. Men det syns ju när man har bytt.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Så är det inte på V70II, det måste ställas in av Volvo och kan endast göras när det är nytt.. Av någon mystisk anledning som jag inte vet!

Till TS: Kan du inte slänga upp en bild på bilen!?
Hur har du gjort med alla airbags som löst ut!?
av Mwi
Är det så lätt att fuska med mätarställningen genom att bara byta mätare så måste man ju vara väldigt noga med bilens historik vid köp.
Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
Att det inte går att ändra mätarställning hur som helst minskar ju risken för fusk.

Titta på vad som sker med BMW i Tyskland. Enligt rykten är dessa mätare ibland manipulerad.

/H
av perhall
Henry_Fågeljazz skrev:Att det inte går att ändra mätarställning hur som helst minskar ju risken för fusk.

Titta på vad som sker med BMW i Tyskland. Enligt rykten är dessa mätare ibland manipulerad.

/H
Ytterst sällan så länge bilen befinner sig i TYskland, fr a om den är mindre än 10 år gammal. Men rätt ofta när den via småhandlare letar sig utomlands (gäller nästan alla andra märken ocskå, och många länder, t ex Belgien)
PH
av tempest
jag tror att bilen skickar rätt mätarställning till instrumentet , i alla fall om instrumentet gått mindre
av Volvofix
Det går att ändra mätarställningen på samtliga Volvobilar 2001 ->
Om du vill få det gjort så bor jag i Stockholm. Har du en bil 2001-2008 kan du skicka huset till mig. Om det är en 2008 (V70II) måste jag ha bilen när justeringen utförs.

Som sagt. Hör av dig om du vill ha hjälp.

//M

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteriby[…]

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]