Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
Enligt Volvo gör en V70 II 2,5FT MY11 58,6 km/h per 1000 rpm på högsta växeln. Jag gjorde en tabell över relation mellan hastighet och varvtal på olika växlar med denna uppgift som bas jämte Volvos uppgifter om omsättningsförhållande på de olika växlarna samt slutväxel. Denna bil har relativt hög utväxling på 5:an och 6:an för att vara en bensin/etanol driven bil.

Bild

EDIT: Länk till bild:
http://forumbilder.se/images/9a6201131604P655f.jpg
Senast redigerad av 1 Camel, redigerad totalt 0 gånger.
Det stämmer!

Vid 90 km/h har jag 1500 rpm. Vid 110 har jag 1750-1800 rpm.

Ändringen kom med MY10 har jag för mig. Anledningen att man har längre utväxling än tidigare tror jag främst beror på två saker:
-Den nya 2,5:an har 40Nm mer i vrid än gamla motorn redan från 1700rpm och klarar av en högre utväxling.
-Man vill få ned bränsleförbrukningen.

Jag ser bara fördelar. Den är otroligt tyst och du kan köra den snålt om du vill. Att man sedan inte alltid kör snålt är en annan sak:) Sexan funkar faktiskt att köra om på i mototvägsfart även om man inte kan tro det. Lättast är det givetvis att växla ner till 4:an men vill man köra lugnt så funkar det kanon.
Lite avundsjuk blir man allt. Jag tycker min XC70 D5 är på tok för lågt växlad med allt vrid som finns. Ännu värre är det på automatarna som är ännu lägre växlade. 1:an är ju snudd på lågväxel.
Användarvisningsbild
av Camel
Racetwin2 skrev: Jag ser bara fördelar. Den är otroligt tyst och du kan köra den snålt om du vill. Att man sedan inte alltid kör snålt är en annan sak:) Sexan funkar faktiskt att köra om på i mototvägsfart även om man inte kan tro det. Lättast är det givetvis att växla ner till 4:an men vill man köra lugnt så funkar det kanon.
Jag tycker också hög utväxling innebär fördelar. Anser att hög utväxling ger avspänd körning i lite högre farter och det borde även innebära lägre bränsleförbrukning i jämn fart. Om man har krav på snabb fartökning kan man ju alltid växla ned om det behövs. Även min nuvarande V70N 2,5T har hyfsat hög utväxling men inte alls i närheten av V70II 2,5FT.
av Enzo
VolvoB20 skrev:Lite avundsjuk blir man allt. Jag tycker min XC70 D5 är på tok för lågt växlad med allt vrid som finns. Ännu värre är det på automatarna som är ännu lägre växlade. 1:an är ju snudd på lågväxel.
Tja, mkt lägre varv kan man nog inte åka på om inte bilen ska skaka sönder. Jag tycker det funkar mer eller mindre perfekt. Runt 2000 varv i högsta tillåtna maxfart i Sverige.

Vad spelar det för roll att man har så högt vrid vid låga varvtal, det blir ju ändå ingen effekt att tala om förrän du kommer upp i varv. 340, 400 eller 420 Nm under 2000 varv blir ju inte stor skillnad i tillgänglig effekt.

Dessutom, vad är du avundsjuk på? Du har väl mer effekt tillgängligt i motorvägsfart på sexan än vad en FT har.
Enzo skrev:Vad spelar det för roll att man har så högt vrid vid låga varvtal, det blir ju ändå ingen effekt att tala om förrän du kommer upp i varv. 340, 400 eller 420 Nm under 2000 varv blir ju inte stor skillnad i tillgänglig effekt.

Dessutom, vad är du avundsjuk på? Du har väl mer effekt tillgängligt i motorvägsfart på sexan än vad en FT har.
Skillnaden mellan gamla (200hk) och nya 2,5 (231hk) 15 hk vid 2000 rpm (75hk mot 90hk). Det är 13% - Ungefär vad skillnaden i utväxling mellan gamla och nya är skulle jag tro.

Det är från ca 1800-2000 rpm man accelererar i motorvägsfart om man gör det på sexan. Det skiljer från ca 20hk och upp mot 30hk i registret från 2000 rpm och uppåt mellan gamla och nya 2,5-motorn. Det är mer att sexan är en ren överväxel som ändå är körbar utan att man måste växla ned.
av perhall
Utväxlingen är inte ganska hög, den är extremt hög.
Jag vet ingen bil med manuell låda förutom Corvette och liknande som varvar så lite.
Utväxlingen 58,6 hittar man annars i amerikanare med 4,2l-sexa eller V8 och automat, stora sexor med automat ligger ofta kring 55. Dieslar kring 60, ibland 65 men då pratar vi 300 hk bilar.

Det är mycket trevligt på många sätt med den höga utväxlingen och den passar utmärkt till V70:s glidarkaraktär. Men det finns åtminstone en nackdel och det är att bilen blir tråkigare att köra, det är ju ingen rolig bil att acca genom växlarna med eller hålla på höga varv på kurviga sträckor... redan utväxlingen på MY09 var hög och rätt körglädjedämpande, nu är det ännu mer av detta.../PH
av viktore
2.5FT är för högt växlad tycker jag. Även växel 3,4 är högt utväxlade för en bensinare. Visst kan jag förstå de som tycker det är trevligt med lågt varv i motorvägsfart, men som tidigare sagts tar det också udden av motorns kraft.
När bilen dessutom är förhållandevis törstig trots dieselutväxling står det klart att det måste vara en nödlösning från Volvo, för att hålla en föråldrad motorkonstruktions förbrukning på rätt sida miljöbilskravet.
av perhall
Jag har funderat en stund och är ganska säker på att detta är en av historiens högst växlade manuella bensinbilar. Kanske har den t o m rekordet bortsett från några extrema sportbilar typ Corvette som gör 300km/h+ och når maxvarv tidigt.
PH
Enzo skrev:
VolvoB20 skrev:Lite avundsjuk blir man allt. Jag tycker min XC70 D5 är på tok för lågt växlad med allt vrid som finns. Ännu värre är det på automatarna som är ännu lägre växlade. 1:an är ju snudd på lågväxel.
Tja, mkt lägre varv kan man nog inte åka på om inte bilen ska skaka sönder. Jag tycker det funkar mer eller mindre perfekt. Runt 2000 varv i högsta tillåtna maxfart i Sverige.

Vad spelar det för roll att man har så högt vrid vid låga varvtal, det blir ju ändå ingen effekt att tala om förrän du kommer upp i varv. 340, 400 eller 420 Nm under 2000 varv blir ju inte stor skillnad i tillgänglig effekt.

Jag vill ha lägre motorvarv och högre utväxling än vad jag har idag. Effekt och vrid räcker ju till med råge redan vid låga varv för att jag ska kunna åka på 6:an hela dagen när jag har tunga släp efter.

När jag sedan åker utan släpet så skulle man gott kunna ha två växlar till, Inga problem. Det skulle bli tystare och gå ännu snålare än idag, 1500-1600 rpm i motorvägsfart hade suttit fint :D

Vill jag sedan ha mera acc på motorvägen kan jag ju växla ned istället för att ligga kvar på 6an.

Här kan du köpa ny kontakt, egentligen b[…]

Mottagare sitter i innerspegeln om jag minns.

XC60 2026 pureläge

Modeller fram till ~22 med 11,6kWh batteri har b[…]

Vet inte vad det sitter för glödlampor m[…]