Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Köpte en V70II från 2009 i fredags. Idiotiskt nog kollade jag inte serviceboken förens i helgen.

Bilen har gått 46 634 km. Serviceboken var stämplad på,
2009-11-09 - 15 670 km och
2010-09-21 - 46 608 km.

Enligt serviceboken så skall den lämnas in med 15 000 km intervaller. Dvs service nr 2 skulle gjorts vid 30 000 km och inte 46 608 km. Som jag ser det har man bommat den servicen och kört ca 16 000 km extra.

Det är ju extremt klantigt att inte kolla en sådan sak innan, men man köpter en nästa ny bil på en stor firma så tycker man ju att dom borde upplysa en om brister???

Hur som helst, vad gör jag nu?
Det spelar ju inte så stor roll... Givetvis ska man sköta servicen; Men man ska inte överdriva betydelsen. Din bil lär fungera lika bra för det!

Grattis till en bra bil! FT blir man lätt kompis med! (Utom när man tankar...)
Ett långsökt svar från säljaren nu var att,
".... inte servicelampan börjat lysa eftersom det inte hade gått ett år"

Det enda jag kan tänka mig är att man endast kört på bensin och bilen justerar serviceintervallen efter det. Men även det låter lite konstigt.

Vad är 3000 mila servicen mer än olja?
Bilhandlare är mycket slarvigare med serviceboken än man kunde tro. Det står ju i den "En fullstämplad servicebok förbättrar bilens skick och andrahandsvärde", men har samtidgit hört från handlare att de bara drar för senaste servicen om den inte är gjord. Så jag tror inte att du blir hårt straffad när du byter in bilen om fyra år.../PH
Kolla så att de inte fyllt i sidorna för ett annat intervall. Har för mig att boken innehåller olika sidor för olika motormodeller (orkar dock inte gå ut och kolla....) Har du tur så finns det en stämpel på 30.000 någon annanstans.

Kolla även med verkstaden eller föregående kund om han kanske servat dem men att de missat att stämpla. De kan lätt kolla upp om servicen är gjord och då kan du få din stämpel.
Jag är ganska övertygad att servicen vid 3.000 mil är gjord på en så ny bil. Sevicelampan bör ju ha tänts.
Är servicen utförd hos Volvoverkstad finns det loggat, och du kan få stämlarna i boken. Historiken finns ju hos Volvo. Innan jag köpte min nuvarande ringde jag lokala Volvo verkstan och det var inget problem fick all historik om bilen uppläst. Väldigt bra bemötande måste jag säga.
Det här med serviceindikatorn på V70II verkar vara lite spännande. Min bil är servad vid 9500 mil i Juni, nu är mätaren 11500 mil men ändå säger bilen att "serviceintervall är överskridet"? Har precis köpt bilen så jag vet inte exakt när den började lysa. Jag har protokollet från 9500 mila servicen så jag vet att den är gjord.

Hur kom den fram till det? Det ska ju vara 3000 mil intervall / 1år på 6-cyl V70II?
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger.
andreas_lofgren skrev:Det här med serviceindikatorn på V70II verkar vara lite spännande. Min bil är servad vid 9500 mil i Juni, nu är mätaren 11500 mil men ändå säger bilen att "serviceintervall är överskridet"? Har precis köpt bilen så jag vet inte exakt när den började lysa

Hur kom den fram till det? Det ska ju vara 3000 mil intervall / 1år på 6-cyl V70II?
På min MY08 verkar det vara 3000/2 år, jag kan inte tolka varken serviceindikatorn eller det som står i serviceboken på annat sätt. Den börjar alltid lysa efter 3000 mil fast det alltid har gått mer än ett år och det verkar vara när man kör mindre än 1500/år som man ändå måste in varje år. Men detta kan ha ändrats under modellåret.
PH
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Då kör vi denna en helg. IMG_0544.jpe[…]

Hej, har problem med en reservdelsbil jag för[…]

Du bör nog låsa vevaxel och kamaxlar in[…]

What the Fffff. Thanks you Guys, I really apprecia[…]