Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Noodles
Någon som vet om det är samma kostnad att eftermontera en dragkrok som att beställa dragkrok monterad direkt på ny bil?
Och nån som har koll på vad en Volvokrok kostar om man ska drista sig till att montera själv?
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag tror inte drag går att beställa från fabrik. jag har då inte sett nån bl som haft drag fbriksmonterat.

Så ja det är samma kostnad at montera det på begagnad bil som att montera det på en ny bil.
Användarvisningsbild
av P1800
Noodles skrev:Någon som vet om det är samma kostnad att eftermontera en dragkrok som att beställa dragkrok monterad direkt på ny bil?
Och nån som har koll på vad en Volvokrok kostar om man ska drista sig till att montera själv?
Det går att spara rätt stora pengar.
Att montera draget är ett enkelt jobb om man är normalhändig och har lite skruvarvana. När jag beställde min bil valde jag att köpa draget omonterat. Jag sparade minst 3000kr på ca 4 timmar i garaget. Notera att man måste åka till Volvo för att få programvara för att elen ska fungera. Det kostade runt 800 kr om jag minns rätt, Bilprovningen tar ca 370kr för besiktningen. Nu har V70 funnits på marknaden i flera år så det finns gott om drag på skroten. Se bara till att få med alla beslag, databoxen och kablaget. Det finns fina instruktioner från Volvo som man kan hitta på nätet. Det finns även en mycket bra steg för steg beskrivning här i forumet. Montageanvisningen ska formellt tas med till SBP men ofta går det bra ändå.
av Noodles
Ja Volvos instruktioner har jag goda erfarenheter av (monterat drag och motorvärmare+kupéutt på den V70N vi nu har) :) på den var det prat om att man skulle behöva mjukvaran men jag vill minnas att det inte behövdes i slutändan, men pappren med till SBP. Gick lättare att montera draget än motorvärmare (och då speciellt genomföringen) :P

Har ev hittat en V70II som ser intressant ut, som har fast drag monterat, dock är den något dyrare än.. så jag försöker väl motivera den ökade kostnaden/utgiften på något vis :oops:

Tack för tipsen och svaren!
Användarvisningsbild
av P1800
ZizzoZ skrev:äh, ligga 4 timmar i garaget eller 3000 kr? Jag hade då hellre jobbat över 4 timmar och sen fått verkstan monterat drag.

Kul att du gillar ditt jobb. Bra lön också.
Användarvisningsbild
av betterlead
Ja, 750 kr/h efter skatt är en rätt juste lön. Är du plastikkirurg, eller?
av ZizzoZ
Äh coola ner folket =) jag sa inte att jag tjäna så mkt, jag sa att jag hellre jobbar över 4 timmar o får pengar(inte hela summan) till o lägga på dragkrok. Har monterat drag förut dock inte på v70, men tycker det e jobbigt. Sen så är iaf jag sån att jag ogärna skruvar på en ny bil. Nu va bilen i fråga begagnad men så tänkte jag.
Tysta sommardäck V90

Ett däck som är homologiserat och mä[…]

Batmacs Model 3 2020 - Enemy

Snyggt! Bävar inför bromsjobbet, det ver[…]

Polestar 4

Jag följer flera Polestar grupper på Fa[…]

Hi Volvo fan :-) I`m new hear so its my first thr[…]