Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla, är ny på forumet. Jag kommer snart att få köra en V70 II 2,5FT som förmånsbil. Leveranstid 10 veckor (det blir lååång väntan). Kör dag V70N 2,5T MY07 och är mycket nöjd med den, speciellt motorn. Går mycket fint. Det avgjorde valet av ny bil.

Några frågor -
Drar V70II 2,5FT mindre bränsle (om man kör på bensin) i verkligheten än V70N 2,5T på landsväg?
Är det lätt att få sprickor i laminerade sidorutor (vindrutor spricker ju för minsta stenskott)?
Hur är halvljuset på V70II jämfört med V70N? (båda xenon, har ej kört V70II i mörker)

Specen på den nya bilen -
Volvo V70 II 2,5FT R-Design Limited Flexifuel MY11 man. 6-vxl
Titanium grå Metallic 455
BLIS: Kamera f död vinkel
Borttag av toppfartsspärr
Fuktsensor
Hörlursuttag bak
Inbacksp autavbl. kompass
Mörkt tonade rutor 5 st
Nivåsensor till larmet
Nyckelavst. kr-kudde pass
Sub woofer bak
Eluttag 12v bak
Laminerat glas runt om
Ljudanl: High Performance
Elfällbara nackskydd bak
Elinfällbara backspeglar
Eluppvärmda spolarmunst.
El. barnsäkerhetslås

Pris 317.300 kr
Senast redigerad av 2 Camel, redigerad totalt 0 gång.
Juste pris!
Men har du funderat på Teknik- och HGV-paket?

När du nu köper en s.k. miljöbil, så ge tusan i att fundera på om du ska tanka Etanol eller skitig bensin. 2,5FT går fantastiskt bra på Etanol och, som jag nämnt i en annan tråd, du kör med bättre samvete och en bättre självkänsla - skippa bensinen, även om du tjänar en tia eller två per tankning. Dessutom har du ju redan fått fri skatt och än så länge ett lägre förmånsvärde. Därför, tanka etanol.
Användarvisningsbild
av Camel
betterlead skrev:Juste pris!
Men har du funderat på Teknik- och HGV-paket?
För att hålla nere priset plockade jag ihop den utrustning som jag i första hand ville ha. Teknik- och HGV-paket innehåller dessutom ABL, PCC, Elman. baklucka samt privatlåsn. bagage. Mycket trevlig utrustning men skulle i mitt fall blivit dyrare också.
Användarvisningsbild
av Camel
betterlead skrev:När du nu köper en s.k. miljöbil, så ge tusan i att fundera på om du ska tanka Etanol eller skitig bensin. 2,5FT går fantastiskt bra på Etanol och, som jag nämnt i en annan tråd, du kör med bättre samvete och en bättre självkänsla - skippa bensinen, även om du tjänar en tia eller två per tankning. Dessutom har du ju redan fått fri skatt och än så länge ett lägre förmånsvärde. Därför, tanka etanol.
Jag kommer att tanka Etanol. Har god erfarenhet av detta från vår andrabil, en Focus Flexifuel. Jag undrar bara om V70II 2,5FT drar mindre bensin på landsväg än V70N 2,5T (lättare att jämföra). Förbrukningen på etanol blir givetvis högre än bensin.
Camel skrev: Jag kommer att tanka Etanol. Har god erfarenhet av detta från vår andrabil, en Focus Flexifuel. Jag undrar bara om V70II 2,5FT drar mindre bensin på landsväg än V70N 2,5T (lättare att jämföra). Förbrukningen på etanol blir givetvis högre än bensin.
Jag skulle tro att den drar mindre än V70N eftersom den är mycket högre utväxlad. Bara jämfört med 200-hästars 2,5T så har sexan en utväxling som den nya femman och den nya sexan är en ren överväxel. Den har även variabla insugsrör och en hel del andra "moderniseringar" som ger bättre "pang" jämfört med gamla motorn. Skiljer också mycket i vrid utöver toppeffekten. Man kan tro att den blir slöare av en högre utväxling men det kompenseras och mer därtill av den högre prestandan. Som du ser i grafen har du vid vilket varvtal som helst mellan 15 och 50 hk mer och mellan 60 och 80 NM mer än gamla 2,4T. Det är inte lite det :)

Bild
Användarvisningsbild
av Camel
Racetwin2 skrev: Jag skulle tro att den drar mindre än V70N eftersom den är mycket högre utväxlad.
Jag hoppas på det. Min V70N 2,5T gör 43,8 km/h per 1000 rpm på högsta växeln och V70II 2,5FT ska tydligen göra 58,6 km/h per 1000 rpm på högsta växeln. Det blir ca 600 rpm skillnad i 110 km/h, en ordentlig skillnad. Även om V70II 2,5FT (1798 kg) är tyngre än V70N 2,5T (1604 kg) borde det innebära lägre förbrukning i jämn fart på landsväg. Det var inte för bränsleförbrukningen jag valde 2,5FT, men alltid trevligt med lägre förbrukning.
När jag provkörde en 2,5FT Aut. med bensin i tanken så fick jag känslan att denna inte var ett dugg snålare än min V70 2,5T Aut. 2005. Jag gjorde iofs en kortare körning på motorväg ca 1 mil där jag fick siffrorna från färddatorn. Jag fick känslan att hastigheten spelar stor roll, större betydelse på V70II än V70N. Kör du 90 km/h så är förbrukningen säkert ok men öka 10-15 km/h så stiger förbrukningen avsevärt.

För en 6 år nyare bil hade jag förväntat mig bättre förbrukningssiffror!
Användarvisningsbild
av Camel
5cylindrar skrev:Jag fick känslan att hastigheten spelar stor roll, större betydelse på V70II än V70N. Kör du 90 km/h så är förbrukningen säkert ok men öka 10-15 km/h så stiger förbrukningen avsevärt.
Troligen är det tyvärr så. Läste i en annan tråd att V70II har högre luftmotstånd än V70N. Jag vet inte skillnaden i utväxling på aut. men hoppas att skillnaden i utväxling på manuell kan kompensera för det högre luftmotståndet åtminstone i tillåtna hastigheter.
5cylindrar skrev:

För en 6 år nyare bil hade jag förväntat mig bättre förbrukningssiffror!
Det finns bilar med lägre förbrukning men få med den prestandan och framförallt för det priset. Tänk på att jag gav över 400.000 för min för ett är sedan....
av ZizzoZ
Kör på bensin om du tänker på miljön, etanolen är så smutsig att framställa så det du "värnar" om miljön när du kör på etanol kompenserar inte för vad det redan förstört genom att framställa det.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]