Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! skulle vilja ha lite uppgifter på bränsleförbrukning från ägare av v70 d3 med aut eller manuell att jämföra med!
De uppgifter jag helst vill ha är uppmätta siffror efter tankning och blandad körning.
siffror som volvo anger kan jag läsa själv!

mvh fredrik
av Novis01
Efter ca: 2000 mil ligger mitt snitt på 0,8 l/mil.
I detta ingår periodvis mest korta sträckor, generellt tung högerfot och användande av värmaren vintertid.
av ZizzoZ
Jag har bokfört alla min tankningar alla mätta vid pump, dom flesta körda med diesel värmare. Då den dricker mkt mer..

Snitt förbrukning uppmätt vid pump. Det inom (parantes) är vad färddatorn visat.

9,38(7,3)
7,36 (6,7)
6,66 (6,8)
8,53 (6,8)
10,12 (7,4)
6,42 (5.6)
8,92 (7,5)
9,38 (7,1)
8,6 (7.2)
7,1 (5.9)

Har en D3 Manuell 225 55 16 dubbdäck. Kör inte ekonomiskt för 5 öre så det kan förklara min lite högre förbrukning..
Snitt på alla tankningar: 8,21 - uppmätt vid pump.

Blandad körning sedan 11 November... Och inte bara i dalarna för ni som tänkt skriva nåt om det.

Använder mig av mobil appen Mileage.
Detta är ytterligare en av många trådar som gäller att jämföra bränsleförbrukning.
Det är lika lätt och ger lika mycket som att jämföra ...... "Hur långt är ett snöre ?"
Mitt är 3 meter! hur långt är ditt ?
av ZizzoZ
Steff 99 skrev:Detta är ytterligare en av många trådar som gäller att jämföra bränsleförbrukning.
Det är lika lätt och ger lika mycket som att jämföra ...... "Hur långt är ett snöre ?"
Mitt är 3 meter! hur långt är ditt ?
Mitt är bara 2 meter och sen så spelar det ingen roll hur långa allas snören är men är ändå kul att jämföra. Efter som att rubriken lyder "Bränsleförbrukning" så behöver du ju inte ens gå in o kolla om du inte är intresserad själv. Jag tycker det är kul att jämföra, han som skrev första posten vill väl antagligen veta så respektera hans fråga.. :twisted:
av Novis01
Om man lägger ihop längden på flera snören och delar med antalet så får man ett medelvärde. :wink:
Kan ju vara intressant för jämförelsen.
av Steff 99
Novis01 skrev:Om man lägger ihop längden på flera snören och delar med antalet så får man ett medelvärde. :wink:
Kan ju vara intressant för jämförelsen.
Ja där har du rätt , och resultatet blir lika intressant och rättvisande som bränsleförbrukningen... :mrgreen:
av perhall
Enda möjligheten att jämföra riktigt bra är att t ex köra Uppsala-Ljungby i jämn fart och sedan tanka och mäta upp (ensam i bilen, 130 hela vägen t ex).

I stadstrafik har jag allt mellan 0,85 och 2,2. Kör man kvällar på ringleder och det nästan alltid är grönt och ingen trafik, och man chillar på 70-80, drar bilen långt under litern. När jag hetskör med mycket trafik drar den över 2 l/mil.

Antar att spridningen är mindre på en D3 aut men "stadstrafik"/"rusningstrafik" kan säkert ge väldigt olika utfall.
PH
B200ft svårstartad

Har bytt den till en Bosch original utan någ[…]

Jag hade valt D3. D4 kan sticka iväg en aning[…]

Köpråd XC60 T8 -18/19

Stämmer, xtra maskinskade försäkrin[…]

Trasig Renault Scenic

Han (barnbarn), sambon och katten kommer ner till […]