Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dst02
Jag har använt parkvärmaren i min V70 en hel del ni när de varit
kallt ute (ner till ca 13 minus) och är mycke nöjd med
värmen i kupén men hur är de med motorn?
Någon som vet ungefär hur varm den blir? Kör DRIVe -11
Gissar att du menar dieselvärmaren?

Tyvärr vet jag inte om just dieselvärmaren men den elektriska värmaren gör att motorn håller mellan 37 och 40 grader om du har den inkopplad så länge som tillverkaren rekommenderar - dvs ca 1,5 timma vid -5 och 2 timmar vid -10. Jag gissar att dieselvärmaren har ungefär samma värden men det är bara en gissning.

Jag läser av detta direkt från OBDII-uttaget och därför vet jag exakt vilken temp det är när jag startar.

El-värmaren gör eg inte så mycket för själva kupéluften utan det är mer en funktion för miljön. För att få kupéluften varm så har jag ett separat kupéelement. Som sagt - du har säkert dieselvärmaren även här......

Kupéluften drar inte på för fullt förrän bilen når ca 55-60 grader motortemp och det tar nästan lika lång tid oavsett du har värmare eller inte. Om jag startar bilen helt kall vid -5 så tar det bara 2-3 minuter att komma upp i 40 grader på kylvattnet.
Senast redigerad av 1 Racetwin2, redigerad totalt 0 gånger.
av ZizzoZ
Jag har en D3a och även obdII läsare, får väl försöka få ur tummen o kolla upp hur varm min är efter x antal minuters körning, och efter hur lång tid den uppnår "max temp"

Menar att om den är tex 40 grader efter 50 minuter så kan den ju ha varit det redan efter 20 :P
av VXC70
en viktig sak om man använder värmare. använd inte värmaren för länge om du bara åker kortsträckor. batteriet hinner inte få tillräcklig laddning för att gång på gång dras ur av värmaren.

så en enkel regel, så länge du har värmarn så länge ska du minst åka dagligen.

annars måste man kompletteringsladda med till exempel en ctek laddare som är rusligt bra om man kostar på en lite bättre variant.
av dst02
Jag har också haft de med laddning i tankarna men inte märkt av att batteriet laddas ur, kör ca 10-12 min enkel väg till jobbet å lika långt (kort) vägen hem, använder värmaren morgon och eftermiddag ibland varje vardag i veckan och allt fungerar fint. Blir ibland en längre tur på helgerna med kanske 10-20 mil landsväg och hitils inga problem alls.

Var du hittar infon kvittar men du har ju lär[…]

Nej det finns ingen text eller symbol på gal[…]

meddelande

Hur raderar jag gamla meddelande i centerdisplayen[…]

Hej! Har en S60 2008 Helt plötsligt tycker ja[…]