Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av NordmanV8
Hej.

I slutet av oktober hade jag bilen inne på Bilia i Nacka för serviece. Jag passade på att få motorvärmare monterad på samma gång.
Nu har jag två problem..
Första: När det är kallare än ca -5 grader så bluddrar motorn fruktansvärt när man startar den när man haft motorvärman inkopplad ca 3 timmar...
Doppvärmaren sitter monterad under det bakre grenröret och tempgivaren sitter under det främre grenröret.. Borde det inte vara någon typ av självcirkularion av kylarvattnet?? Nu blir halva motorn uppvärmd och tempgivaren tror motorn är kall..
På Passaten jag hade tidigare monterade jag motorvärmare själv. Då följde det med en backventil man satt på en vattenslang så att det skulle bli cirkulation i hela motorn..
Enligt mecken på Bilia så ska motorvärmaren vara inkopplad hela natten.... :shock: Jag har bilen inkopplad hela dagen på jobbet och då har jag inte detta bludder-problem. Men det verkar ju helt befängt att ha det på detta viset! ?:-/

Problem två: Efter monteringen så har det börjat försvinna kylarvatten... Har blivit tvungen att fylla på två gånger då bilen varnat för låg kylarnivå.. Drygt en halvliter har gått åt.
Bilia har haft bilen inne på verkstad och säger sig ha provtryckt kylarsystemet utan att hitta någon läcka.

Någon som har liknande erfarenheter eller några bra synpunkter/förslag?

Mvh Jörgen
Jag märkte av lite "bludder" om jag startade motorn när den bränsledrivna värmaren fortfarande var igång, men inte hade gått så länge. Men aldrig annars.

Jag hade ingen el-värmare, utan bara bränsledriven.

Det du beskriver låter väldigt märkligt. Är den inte gjord för elmotorvärare tro?! ?:-/
Det är ju logiskt att motorn bludrar när tempgivaren indikerar kall motor. Då går den ju för fett. Det jag däremot tycker är konstigt är att man inte löst det med en cirkulationspump eller liknande. Man är ju lite rädd vad de fyra katalysatorerna tycker om det i längden....
Det är märkligt att den inte blir jämnvarm. Min värmare på 2,5FT verkar ge en genomvarm motor på ca 1,5 timma. Hela natten låter ju absurt! Vad är vitsen med en värmare då? Det du sparar i bränsle eldar du upp på elräkningen i stället om du skulle göra som ÅF sade :shock:

2,5FT:n är iofs en mindre motor att värma upp men det verkar som det blir självcirkulation för den har 40 graders värme direkt när jag vrider på nyckeln. Vet inte vad det är för värmare dock men jag tror inte det är en doppvärmare. Förmodligen en slängvärmare eller plattvärmare. Kan det påverka tro?

Kring läckaget så skulle jag reklamera arbetet om det är en läcka. Så skall det inte behöva vara. Gissar att det är svårt att se var det läcker? Du ser inget där du parkerat bilen? Kan man lokalisera läckan så borde det vara relativt lätt att reklammera arbetet som gjorts.

Läckan skulle också kunna bero på att de inte luftat systemet sedan de satte in doppvärmaren. Då kan det dröja innan all luft letat sig upp till evakueringstanken. Kanske kan det vara det som är problemet?
Användarvisningsbild
av CarMan
en elektrik varmvatten beredare på 300 liter har en elpatron stor som en underarm, trot set blir alla 300 liter lika varma. (kan det bero på att varmt vatten stiger?

(sen kan det sälert bli en aning tempskillnad av olika anledningar i en motor, men vattnet står inte stila)
2-3 timmar ska räcka i normal kyla

Förvinner det vatten kan det bero på 2 saker. lekager eller luft i systemet.
Luft i systemet har jag tagit med i beräkningarna och jag får hålla koll på om det försvinner mer kylarvatten framöver... Jag har inte noterat något läckage nu på vinterna vad jag kan dra mig till minnes. Man har ju kondensvattnet från Ac´n också, eller har man inte det på vintern??
Däremot undrar man ju vad det är för effekt på doppvärmaren.... Givetvis leder vatten värme och allt vatten blir ju så småning om varmt... Vattnet värmer i sin tur upp motorn. Men om det är en effekt på 100W så tar det ju hela natten... Jag ska försöka forska lite mer i saken...

Tack för era synpunkter och funderingar!! :D
Tråkigt att du har problem. Inget av det du beskriver känner jag dock igen. Varken på min första V8:a som hade bensinvärmare eller den jag har nu. Kollade av nyfikenhet igår om motorn var varm efter 2 tim och det var den, inga problem.

Doppvärmare? Är inte numera alla värmarna utanpåliggande?

Hoppas dom snabbt hittar vad som är fel, lycka till!
Det är doppvärmare. Nästan så jag börjar undra om inte själva doppelementet är paj och inte ger full effekt.

Ganska nöjd att jag trots allt inte monterade själv när det visar sig att det strular.
Här är monteringsanvisningen.
http://vccs.volvocars.se/accessories/ii ... 7-)%202007

Det här är lite konstigt. När jag k[…]

En gnutta fett på gummipackningen gör d[…]

V90 läggs ner.

Det där beror mycket på hur man definie[…]

Hejsan. Plötsligt utan någon tydlig f&[…]