- lör 29 jan 2011, 12:54
#493506
Hej.
I slutet av oktober hade jag bilen inne på Bilia i Nacka för serviece. Jag passade på att få motorvärmare monterad på samma gång.
Nu har jag två problem..
Första: När det är kallare än ca -5 grader så bluddrar motorn fruktansvärt när man startar den när man haft motorvärman inkopplad ca 3 timmar...
Doppvärmaren sitter monterad under det bakre grenröret och tempgivaren sitter under det främre grenröret.. Borde det inte vara någon typ av självcirkularion av kylarvattnet?? Nu blir halva motorn uppvärmd och tempgivaren tror motorn är kall..
På Passaten jag hade tidigare monterade jag motorvärmare själv. Då följde det med en backventil man satt på en vattenslang så att det skulle bli cirkulation i hela motorn..
Enligt mecken på Bilia så ska motorvärmaren vara inkopplad hela natten.... :shock: Jag har bilen inkopplad hela dagen på jobbet och då har jag inte detta bludder-problem. Men det verkar ju helt befängt att ha det på detta viset! ?:-/
Problem två: Efter monteringen så har det börjat försvinna kylarvatten... Har blivit tvungen att fylla på två gånger då bilen varnat för låg kylarnivå.. Drygt en halvliter har gått åt.
Bilia har haft bilen inne på verkstad och säger sig ha provtryckt kylarsystemet utan att hitta någon läcka.
Någon som har liknande erfarenheter eller några bra synpunkter/förslag?
Mvh Jörgen
I slutet av oktober hade jag bilen inne på Bilia i Nacka för serviece. Jag passade på att få motorvärmare monterad på samma gång.
Nu har jag två problem..
Första: När det är kallare än ca -5 grader så bluddrar motorn fruktansvärt när man startar den när man haft motorvärman inkopplad ca 3 timmar...
Doppvärmaren sitter monterad under det bakre grenröret och tempgivaren sitter under det främre grenröret.. Borde det inte vara någon typ av självcirkularion av kylarvattnet?? Nu blir halva motorn uppvärmd och tempgivaren tror motorn är kall..
På Passaten jag hade tidigare monterade jag motorvärmare själv. Då följde det med en backventil man satt på en vattenslang så att det skulle bli cirkulation i hela motorn..
Enligt mecken på Bilia så ska motorvärmaren vara inkopplad hela natten.... :shock: Jag har bilen inkopplad hela dagen på jobbet och då har jag inte detta bludder-problem. Men det verkar ju helt befängt att ha det på detta viset! ?:-/
Problem två: Efter monteringen så har det börjat försvinna kylarvatten... Har blivit tvungen att fylla på två gånger då bilen varnat för låg kylarnivå.. Drygt en halvliter har gått åt.
Bilia har haft bilen inne på verkstad och säger sig ha provtryckt kylarsystemet utan att hitta någon läcka.
Någon som har liknande erfarenheter eller några bra synpunkter/förslag?
Mvh Jörgen
S80 V8 Executive 315hk / 440Nm
Magic Blue pearl, Premium Sound, RTI, Adaptiv farthållare, Rear Seat Entertainment, Larm,
Four-C chassi, Taklucka, Elstolar softläder, Parkassist f+b, 18"sommar, 18"vinter
http://www.garaget.org/Nordman
Magic Blue pearl, Premium Sound, RTI, Adaptiv farthållare, Rear Seat Entertainment, Larm,
Four-C chassi, Taklucka, Elstolar softläder, Parkassist f+b, 18"sommar, 18"vinter
http://www.garaget.org/Nordman