Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av masterson
Jag såg härom dan en vit XC 70 2,4 d DRIVe. Finns denna bil, eller är det någon som tycker att det är skoj med bakluckedekaler.
av perhall
Vore kul om Audi kom med något liknande - en tvåhjulsdriven A4 som ser ut som en Allroad: "A4 2,0TDI med Offroad Design Package" - ja, man blir förvånad men vet aldrig.../PH
av masterson
Jag trodde bara att det var 1,6 dieseln som var DRIVe. Eller är inte alla DRIVe miljöbilar under 120gr
av perhall
masterson skrev:Jag trodde bara att det var 1,6 dieseln som var DRIVe. Eller är inte alla DRIVe miljöbilar under 120gr
Nej, åtminstone tidigare var definitionen luddig, typ "snålast i klassen" eller alt. drivmedel (den törstiga 2,5FT är t ex med, 2,0F också som inte är nån snålis)./PH
Användarvisningsbild
av kave
perhall: VW koncernen var väl först med fwd XC bilar? Crossgolf, crosspolo etc etc. Där går det ju inte ens välja 4x4. Likaså med skoda yeti finns också med fwd.
Tänk dig en fwd Q7. Yuck.
När jag kört fwd XC70 tyckte jag den var riktigt fin att köra. Mycket lättare i styrning och uppträdande än AWD modellerna.
av perhall
VW-gruppen var nog först... men Volvo nog först med stora modeller som först sålts några år som AWD.
Men nu kommer t ex Audi med FWD 3,0TDI i A6 och A8 - har inte funnits på länge.
Vem vet, snart kanske det kommer en Q7 FWD...
Ja, XC90 finns med FWD nu och D3-motorn. Men inte snålare än D5 AWD om jag förstod det rätt.
XC90 har dock funnits FWD ända sen början i USA. Jag köpte en av de första XC90 och minns att den då fanns som FWD i USA.
PH
Användarvisningsbild
av FWH
perhall skrev:
masterson skrev:Jag trodde bara att det var 1,6 dieseln som var DRIVe. Eller är inte alla DRIVe miljöbilar under 120gr
Nej, åtminstone tidigare var definitionen luddig, typ "snålast i klassen" eller alt. drivmedel (den törstiga 2,5FT är t ex med, 2,0F också som inte är nån snålis)./PH
Etanol och gas bilarna kallas inte DRIVe vad jag har sett.

Det är den snålaste dieseln i varje bil som kallas DRIVe, oberoende av om den klarar 120g gränsen eller inte.
av Thebobboy
FWH skrev:
perhall skrev:
Etanol och gas bilarna kallas inte DRIVe vad jag har sett.

Det är den snålaste dieseln i varje bil som kallas DRIVe, oberoende av om den klarar 120g gränsen eller inte.
Nja jag vågar inte svara för MY11's modeller men tidigare så hade 2.0F samt 2.5FT DRIVe-benämning. Men som sagt om den kvarstår på de nya modellerna vet jag inte nu.

Är det bara att såga där dosans tv[…]

Det är ju en gammal sanning att man inte ska […]

Kan du klippa loss en provbit på något[…]

Fick du nån koll på detta? Jag har n[…]