Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av svendufva
Nu när min D5:a sålts och jag slipper dieseloset samt dyra dieselnotor( kom aldrig under 1,1 uppmätt)funderar jag på en V70 t6 men jag har hunnit störa mig på ett par saker på V70 där vindrutetorkarna tror jag är det största störmomentet. 2 isglassar som skall torka rutan, spolarvätskan har en milkostnad som uppgår till 1 kr(nåja). NR 2 är att bakluckan drar igen av snö på nolltid. Avhjälps detta med en vinge? Skinnklädsel och vinter är heller ingen höjdare men t6:an går ju inte att få utan. Sen undrar jag: har ngn kört xc60 t5:an ännu och om så: var i Sverige kan man prova den.
av dimster
Visserligen så slipper du dieseloset med en T6a, men om du tror att du kommer under 1.1l milen så lär du få en otrevlig överraskning när det är dags för tankstopp.
Alla störande moment som du nämner håller jag dock med om, men det är egentligen ingenting stort i sig. Alla bilar har sina egenheter och ingen är perfekt. Det går åt irriterande mycket spolarvätska, vill man hindra det får man rycka säkringen till strålkastarspolarna som bara spyr ut kopiösa mängder spolarvätska, men då får man leva med väldigt smutsiga strålkastare.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
svendufva skrev:.....NR 2 är att bakluckan drar igen av snö på nolltid. Avhjälps detta med en vinge?
Nej den hjälper inte mot något :D Ja det är sant. Det är en ren stylingsak.

Den hjälper inte heller bakrutan m.m. från att bli smutsig. Äerodynamiken är jag också tveksam till. Men jag gillar den ändå och skulle aldrig beställa en bil utan den för utseendets skull.
Användarvisningsbild
av Degdala
På min S80 är alltid bakrutan ren och fin och jag kan åka 2mil på 1,1 liter. :lol:
Vindrutetorkarna är tyvärr samma som på V70.
Trots vinge ser min bil ut så här.

Bild

Bryr mig inte om det. Tycker snarare det se lite coolt ut. 8)

Visar bilden apropå diskussionen om huruvida vingen har någon effekt utöver estetiken.
Bilden är tagen efter en tur i vargavintern i december 2010.

Hälsningar

Henry
av markgard
Oj, det var en snöig baklucka! :-) En borste får oftast bort den värsta snön, så det är inga problem. Men när det är isigt är det lurigt att få upp backluckan eftersom avståndet mellan hyllan/kofångaren och luckan är minimalt. Sitter där en isvalk så blir det svårt.

(Å andra sidan gillar jag att kofångaren är i nivå med öppningen, så att det inte är någon kant när man skall lasta.)
av markgard
Är det inte så att man kan åka till Volvo och be dem stänga av strålkastarspolningen? Tycker iofs det borde gå stänga av det hela via bilens menysystem.

Har inte kollat spolningen utifrån men när man sitter och kör blir det som en fontän framme vid lyktan när det där drar igång. Det blir grisigt.
av lobbysleeper
Tveksamt att Volvo vill stänga av rengöringen när det är krav på sådan för bilar som levererats med xenon.
Inte för att jag tror SBP provar dem vid besiktning, men risken finns att man får anmärkning.
av dst02
Jag har lyckats åka 230 mil på blandade saltade vägar och först nu så får jag upp meddelande om att
de är dags att fylla på spolarvätska. Att jämföra med min förra BMW som sölade bort 4.5 liter på 40-60 mil.

Tjena på er längesen sist. Jo jag m&ar[…]

Byta inre drivknut problem

Hur har det gått? Samtidigt nyfiken på[…]

Hej! Jag har en Volvo V70 2,4T, 2001, 365 000 km[…]

Tre år med Volvo V90 CC

Ovanstående livslängd på bromsbel[…]