Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan på er!

Är på jakt efter en 08:a V70 ll 2,5T Summum.
Jag skall titta på en nu på tisdag som gått 6000mil och som körts som hyrbil. Den besiktigas i november utan anmärkningar.

Har ni några tipps eller råd på vad man ska undersöka??
Har den haft några barnsjukdommar/brister??

Är det en bra motor i den??

Mvh och tack på förhand!

Smygaren
Om den har gått som hyrbil skulle jag ha dubbel kollat att det verkligen är en Summum, hyr bilar är inte ofta så väl utrustade.
Har precis en sån. Har fått en del saker fixade på garantin: elbakrutan, airbagmjukvara, motorprogramvara. Det senare gjorde att förbrukningen sjönk ordentligt. Är den servad på Volvo med Service 2.0 bör det inte vara några problem, då ska den ha senaste motormjukvara. Förvånansvärt billig att försäkra och litet däckslitage med tanke på effekt och vikt. Bilen är helt knarr- och knirrfri, kanske har det blivit sämre senare med V70II (om man får tro en del på forumet).

Motorn gillar jag även om jag inte är lika såld på den som många här på forumet som redan uttrycker saknad inför den dag då Volvo lägger ned sina 5-cylindriga bensinare (det lär dock dröja ett tag...). Hyfsat snål om man kör lugnt, törstig om man kör hårt.

Skulle kolla vad det är för stereo i den, jag har HP men den är inte särskilt välljudande.
PH
Bara mitt lilla personliga instick - jag skulle aldrig ens fundera på att köpa en f.d. hyrbil.
Inte för att det måste vara ett dåligt köp, men fy fanken vad hyrbilar ibland får stå ut med. Vissa på det här forumet har t o m berättat glatt hur de behandlat hyrbilar. Inget de borde vara stolta över.
En någorlunda bekant till mig, jobbar som biluthyrare på Hertz på Kastrups flygplats i Köpenhamn har också berättat en del skräckhistorier.
Jag tror att det finns en massa människor som kör runt i Fd hyrbilar utan att veta om detta.
De flesta hyrbilsföretag kör bara bilarna i 6-12 mån eller ca 2000 mil.
Man väljer idag också väldigt välutrustade bilar som är attraktiva på beg marknaden såsom nästa nya bilar till enhetspris som det så fint står i handlarnas annonser.

Skillnaden mellan en hyrbil och en demobil är ganska minimal.
En demobil hade jag inte heller funderat på att köpa.
Det spelar väl inte heller någon roll om det finns människor som kör omkring, eller äger är väl mer riktigt, f.d. hyrbilar. Ingen hyrbil blir bättre för det.
om du inte ser någon skillnad på en hyrbil och "vanlig bil" så varför inte. Bara skicket är ok så ser jag inte något med att köpa en hyrbil. Bättre att grejorna har brukats än att det bara står och rostar ihop i ett garage någonstans. Rätt pris så köp! Alla tror att ens egna bil är den bästa
Att min bil var den bästa skrev inte jag, men många tror att en privatägd bil med kort körsträcka är att föredra före något annat.
Personligen skulle jag inte vara rädd att köpa vare sig en hyrbil, demobil eller leasingbil (tjänstebil)om skicket och priset var rätt.
Volvo 940 maxxecu mini bygge

Tänker du göra en ny kabelhärva ell[…]

Ja jag kommer ju iallafall ha ut pinnarna varje d&[…]

Löste sig detta för TS genom att byta br[…]

Om det ska va en v40 och 100mil i veckan så […]