Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dst02
Jag märkte härom veckan att när Jag kör med farthållaren och ställt in den på säg 100km/h och de visas i displayen så
står de ca 1-2km/h mer på hastighetsmätaren. Normalt? Någon mer som har det så?
Vilken hastighet är det som stämmer?

V70,drivE,my11.
Helt normalt. Hastighetsmätaren visar ju lite för mycket så du kör du 100 så visar farthållaren 102 och hast-mätaren 103. samma sak i många bilmärken.../PH
Användarvisningsbild
av FWH
P1800 skrev:GPS:en visar ännu lägre fart, 3-4 km mot farthållarens inställning på min bil
Avvikelse mellan hastighetsmätare och GPS är naturligt då de har olika mätmetoder samt att hastighetsmätaren måste ha lite marginal, ett krav som inte finns på GPSer.

Däremot förstår jag inte riktigt varför det ska skilja mellan farthållare och hastighetsmätaren, det kommer ju från samma sensor, man borde kunna kalibrera ihop dessa så de visar samma, kanske är det att den analoga visaren är mindre exakt?
Lurigt att mätare och farthållare (och även GPS) visar olika. Vart går gränsen för att få någon tusenlapp i fortkörningsböter? Antar att laserpistoler och fartkameror säger mer om korrekt hastighet än instrumenten i bilen. Hmmm.
markgard skrev:Lurigt att mätare och farthållare (och även GPS) visar olika. Vart går gränsen för att få någon tusenlapp i fortkörningsböter? Antar att laserpistoler och fartkameror säger mer om korrekt hastighet än instrumenten i bilen. Hmmm.
Gpsen visar alltid 100% rätt fart när den fått stabilisera farten och har tillräcklig mottagning. Jag ställer ibland (!) ACCn på 30 över hastighetsgränsen. GPSen visar då ca 3-5 km/h mindre vilket medför att jag klarar körkortet vid poliskontroll.

Laser och fartkameror kommer alltid ha krav på sig att ha lite marginal, liknande den som hastighetsmätaren har. Ingen mätning är perfekt (förutom gps...).
Användarvisningsbild
av FWH
oskobe skrev:
markgard skrev:Lurigt att mätare och farthållare (och även GPS) visar olika. Vart går gränsen för att få någon tusenlapp i fortkörningsböter? Antar att laserpistoler och fartkameror säger mer om korrekt hastighet än instrumenten i bilen. Hmmm.
Gpsen visar alltid 100% rätt fart när den fått stabilisera farten och har tillräcklig mottagning. Jag ställer ibland (!) ACCn på 30 över hastighetsgränsen. GPSen visar då ca 3-5 km/h mindre vilket medför att jag klarar körkortet vid poliskontroll.

Laser och fartkameror kommer alltid ha krav på sig att ha lite marginal, liknande den som hastighetsmätaren har. Ingen mätning är perfekt (förutom gps...).
GPSen fungerar allra bästa på en plan och rak motorväg, krokiga och backiga (kan man säga så?) vägar kan skapa viss missvisning.
Polisen har ju sjukt stora marginaler, risken att man åker dit för att man kört för fort med vägledning av instrumenten inkl. GPS är noll närmast.

Har blivit skjuten i 131-132 mätarhastighet på 110-väg flera gånger. Inga problem.
PH
FWH skrev:
oskobe skrev:

GPSen fungerar allra bästa på en plan och rak motorväg, krokiga och backiga (kan man säga så?) vägar kan skapa viss missvisning.
Jo, det stämmer till viss del, men betänk att systemet inte har några problem att klara en missil i 1000 km/h och kan styra den dit den vill, den klarar också att mäta en segelbåts hastighet på 0,5 knop (1 km/h). Dock stämmer det att en GPS är sämre på att mäta höjd.
Om den bara har vettig mottagning och om du inte axar, bromsar eller svänger för mycket så kan du lita på den. Om du kollar på en rak motorväg hur mycket felvisningen på hastighetsmätaren är så kan du använda det i stan eller under broms eller på krokig väg.

Hej! Har en hastighetsmätare som lägger […]

B200ft svårstartad

Har bytt den till en Bosch original utan någ[…]

Jag hade valt D3. D4 kan sticka iväg en aning[…]

Köpråd XC60 T8 -18/19

Stämmer, xtra maskinskade försäkrin[…]