Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PeterTh
Hej,
Jag har en V70 1,6 Drive 2010 och jag har retat mig ett tag på hur den ser ut under huven. Min bil är svart och tittar man i motorrummet så är det en hel del ställen där det inte är svartlackerat utan bara grå grundfärg, även ganska högt upp i motorrummet. Jag har aldrig sett detta tidigare på någon bil jag har ägt och nu börjar jag fundera på om det är normalt (dvs skitdåligt) eller om något är missat på min bil. Hur ser era ut?

Mvh
Peter
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Så är det nuförtiden.....

Man väntar sig inte att en ägare någonsin öppnar huven eller lyfter på golvet i bagagerummet och letar efter ett resevhjul som inte finns längre.

Man ringer Assistance/Bärgare/Verkstad istället.
av AndS
Har det någon betydelse vilken färgen är i motorrummet, så länge det inte påverkar funktionalitet, t.ex. blir mera rostbenäget? Vad ser du för negativt med grå färg istället för svartlackerat? Undersidan av huven har ju en ljuddämpande matta som är svart och halva utrymmet är täckt av olika plastdetaljer i svart eller grått.
Det kan inte vara så mycket plåt man ser av motorrummet.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Då stör jag mig mer på alla plastkåpor som sitter å är fula! (förutom de med ljuddämpning då för oss som åker oljebrännare)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Steff 99 skrev:Det kunde varit en plastkåpa över hela härligheten, endast med olje och spolarvattenlock synligt.
Så ser det ju ut i min D5an. det är bara en stor plastkåpa över hela motorn och det är inte mycket mera än just olja, spolarvatten och kylvätskelocken som syns.

Alfa Romeo har gjort en del snygga motorer som inte behöver döljas under kåpor

Bild
av Steff 99
Tänk vad mycket billigare att göra en plastkåpa istället som liknar Alfans motor, enkelt o snyggt.

Vad beträffar oljesticka så finns den ju elektroniskt som kommer upp på displayen, man behöver inte gå ut och söla med en riktig.......!

I princip skall man inte behöva öppna huven mellan servicarna 8)
av PEETER
PeterTh skrev:Hej,
Jag har en V70 1,6 Drive 2010 och jag har retat mig ett tag på hur den ser ut under huven. Min bil är svart och tittar man i motorrummet så är det en hel del ställen där det inte är svartlackerat utan bara grå grundfärg, även ganska högt upp i motorrummet. Jag har aldrig sett detta tidigare på någon bil jag har ägt och nu börjar jag fundera på om det är normalt (dvs skitdåligt) eller om något är missat på min bil. Hur ser era ut?

Mvh
Peter
Hej Peter Det ser lika illa ut på min volvo på 3 ställen räckte inte färgen till. Ser förjävligt ut på en NY bil. Fan kollar dom inte delarna längre om dom fick färg på sig. Klart at lite sämre rostskydd blir det när det fattas färglager

Hej, Har köpt en begad V60 MY20 som saknar 12[…]

940 kg framaxel och 520 kg bakaxel med förare[…]

Finns det någon här som passar till mi[…]

Smäller höger fram

Kolla också att skruven i centrum av hjulna[…]