Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Vad tror ni om Tickande ljud vid gaspådrag på en etanol. Tickandet låter även när man har lite varv på bilen så det är inte bara vid gaspådrag men lättast att höra då. Bilförsäljaren sa att det var vanligt när man byter bränsle och dom hade nyss tankat på bensin. Skulle försvinna efter stund men tickandet är fortfarande kvar 8 mil senare.

Vad har ni för erfarenheter? Nu är bilen visseligen en v50 1.8F (har satt in foluminlägg i rätt kattegori men inte fått något svar så jag götr ett försök här), tickande ventiler, spridare etc kanske förekommer på v70 flexifuel ?

Tack på förhand
Hörs ljudet även om du står still på tomgång med motorhuven öppen? I så fall är det väl bara ett stetoskop som gäller. Sök ljudet på allt misstänkt.
Ett riktigt stetoskop är i mesta laget och överkurs här. Det går lika bra med en slang, plastslang, vattenslang eller vad somhelst. Sådana slangar som används för vindrutespolning t.ex. går att köpa som metervara för blygsamma summor på OK-Q8 och liknande.

OBS! När du gör den här felsökningen så var noga med att slangen inte kommer nära remmar och andra rörliga delar.

Har du tillgång till hörelskyddskåpor så tar du på dig dom och stoppar in "öronändan" på slangen i ena kåpan vid örat. Då hör du eventuella knackljud perfekt och får en hand över att t.ex. ändra gasreglaget lite. Men glöm inte detta med remmarna och lösa slangar.

Sedan finns det ju även "lågbudgetvarianten" att trycka ett verktyg, en lång skruvmejsel eller någon annan form av metallstång, mot ett misstänkt objekt och samtidigt hålla andra ändan tight mot örat. Det fungerar. Men man kan få luta sig långt in över motorn i flera fall.

Ett tillägg: Att du kör på E85 har ingen som helst betydelse i det här fallet. Inga motorer är ljudlösa. Allt som rör sig hörs mer eller mindre. Frågan är bara om det skall höras under normala förhållanden?
v5008 skrev:Hej,

Vad tror ni om Tickande ljud vid gaspådrag på en etanol. Tickandet låter även när man har lite varv på bilen så det är inte bara vid gaspådrag men lättast att höra då. Bilförsäljaren sa att det var vanligt när man byter bränsle och dom hade nyss tankat på bensin. Skulle försvinna efter stund men tickandet är fortfarande kvar 8 mil senare.

Vad har ni för erfarenheter? Nu är bilen visseligen en v50 1.8F (har satt in foluminlägg i rätt kattegori men inte fått något svar så jag götr ett försök här), tickande ventiler, spridare etc kanske förekommer på v70 flexifuel ?

Tack på förhand
Jag vet att jag hade tickande från ventilerna på min 2,0F på tomgång. De skall vara självjusterande såvitt jag vet men det var det första jag kom att tänka på. Vissa motorer har mer tickande än andra utan att det för den sakens skull behöver vara skadligt eller något fel. Men om du är osäker så åk in snabbt och visa upp bilen. Det borde ta en erfaren mekaniker kort tid att lokalisera felet.
Trasig Renault Scenic

Och, Renaulten går bra. […]

Volvo 740-87 problem vid start B230e

Hej helt ny här och stött på probl[…]

Att fixa det på ett par timmar känns v&[…]

Hej! Har en hastighetsmätare som lägger […]