Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lobbysleeper
Vet inte om det är minnet som är dåligt, men minns inte detta fenomen på förra bilen (MY08).
Att när det kommer mycket regn/stänk/smuts på vindrutan så "svämmar" det över och rinner vidare ut på sidorutan. Mest på förarsidan, men även till viss del på passagerarsidan.

Resultatet blir alltså en ful smutsrand nästan högst upp på rutan. Jag har för mig att vattnet brukar rinna upp på taket, kring railsen och inte på detta sätt.

Likaså ser man flera rinningar tvärs över A-stolpen, som om vattnet inte rinner längs med plastlisten som går upp mot taket, utan rinner över/under/genom denna och vidare över A-stolpen som sagt.

Hur ser era rutor och A-stolpar ut när det är skitiga och blöta vägar och man ser tydliga spår vart vattnet runnit?

Så här ser min ut, sidorutan:
Bild
Bild

A-stolpen:
Bild
av Steff 99
Självklart har alla så, jag hade uppe detta förra vintern. problemet är samtidigt att sidospeglarna också blir nedsmutsade så att det är nära nog omöjligt att se i dom.
Jag har aldrig haft en bil som V70II som smutsar ner sig så efter sidor och baklucka.
Användarvisningsbild
av Gurra82
Steff 99 skrev:Självklart har alla så, jag hade uppe detta förra vintern. problemet är samtidigt att sidospeglarna också blir nedsmutsade så att det är nära nog omöjligt att se i dom.
Jag har aldrig haft en bil som V70II som smutsar ner sig så efter sidor och baklucka.
Finns ett fordon till som är expert på att smutsa ner sig på sidorutorna och backspeglar och det är nämligen Volvo FH13
Användarvisningsbild
av Honke
Steff 99 skrev:problemet är samtidigt att sidospeglarna också blir nedsmutsade så att det är nära nog omöjligt att se i dom.
Det har jag däremot aldrig haft problem med på min, tycker precis tvärtom att speglarna håller sig förvånande rena jämfört med mina tidigare bilar.
av ZizzoZ
Honke skrev:
Steff 99 skrev:problemet är samtidigt att sidospeglarna också blir nedsmutsade så att det är nära nog omöjligt att se i dom.
Det har jag däremot aldrig haft problem med på min, tycker precis tvärtom att speglarna håller sig förvånande rena jämfört med mina tidigare bilar.
Samma för mig, rena o fina lika med sidorutorna, blir lika förvånad varje gång jag ser ut ur rutorna, och varje gång tänker jag att det va jäkla bra med att vattnet rinner av, aldrig smutsigt på sido rutorna

Kan klippa loss en provbit och göra lite f&ou[…]

Fick du nån koll på detta? Jag har n[…]

Hjälp med Vida

Skönt att du löste problemet! (Ett s&au[…]

Har en XC60 T8 2019 och har upplevt motsvarande. S[…]