Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nilsotto
Funderar på en lätt begagnad V70 2.0F Automat MY10. De verkar ju extremt prisvärda just nu, speciellt om man nöjer sig med kinetic-varianten.

Eftersom jag har långt till en ÅF undrar jag vad det finns för erfarenheter på forumet om denna modell?

Är det en powershift-låda?
Drar den mycket soppa?
Är den alltför slö/tråkig att köra?

Tacksam för alla synpunkter.
av Cox
Om Volvon är slö och tråkig vet jag inget om, men jag hade en 08 Mondeo 2.0 manuell den var slö och tråkig som attan inget fart monster om man så säger. Då det sitter samma spis i Volvon som Forden antar jag att det är samma tröghet i Volvon med. Samt automat i en så pass svag bil ja det är lika med soppa törst. Satsa på en diesel i stället om du måste ha en automatlåda.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Om den är slö beror på varifrån du kommer. Men den är ganska tunn på låga varv då den inte har turbo. Men det är en vanesak.

Dock var jag extremt missnöjd men min 2,0F då den hade ryckig gång vid kallstarter och konstanta problem med ojämn gång både i varmt och kallt väder.
av Cox
Ryckig gång hade jag på Forden med, visade sig att det var stiften på den, trots att den då enbart hade gått ca 3000 mil. Bilen bodde hos Ford inget fel hittades. Bytte själv stiften och problemet var borta. Den ryckte mest i temperaturer under -15 grader. Såg en annan här i forumet som led av samma problem i hans fall var det ena tändspolen. Sitter ju en för varje stift.

Jag hade en 04 innan 145 hkr i den med men den var piggare. Antar att nya modellen av Mondeon är tyngre precis som Volvon, tröttnade till sist på Forden och köpte en Volvo den är jag nöjd med ingen trött spis på den inte pigg och rapp motor.
Användarvisningsbild
av FWH
Jag har kört en hel del med 2,0F som manuel, och den är väl lite svagare en vad jag hade önskat, blir inte bättre med automaten.

MEN - som det redan sagts, det beror på vad man jämför med.
av Lövet
Automaten på 2.0F är en dubbelkopplingslåda så den ökar inte förbrukningen eller sänker accet. Snarare tvärtom.
Användarvisningsbild
av FWH
andreas_lofgren skrev:Automaten på 2.0F är en dubbelkopplingslåda så den ökar inte förbrukningen eller sänker accet. Snarare tvärtom.
Tillskillnad från VW's DSG så förstod jag det som att det var just det som Volvo's (Ford's?) lådor gjorde.
I alla fall på S / V60.
av Lövet
Finns det några tester gjorda av Powershift av exempelvis Teknikens Värld?

Om Volvo lyckats få en dubbelkopplingslåda att dra mer - då ska de sluta med automatlådor överhuvudtaget.
Användarvisningsbild
av FWH
andreas_lofgren skrev:Finns det några tester gjorda av Powershift av exempelvis Teknikens Värld?

Om Volvo lyckats få en dubbelkopplingslåda att dra mer - då ska de sluta med automatlådor överhuvudtaget.
Vet inte om det finns några bra Powershift tester av media.

Om man tittar på Volvos egen data på deras websida för V60 T4 så ser man att den är långsamare och törstigare med Powershift än med manuell.

Det man påstår är att man har start / stop på manuella bilar och inte på powershift bilarna och det är de som gör att de drar mer i test cykeln. Om det är hela sanningen eller inte är svårt att veta.

Men långsammare är den.

Gissar att det är rimligt att samma skulle gälla på V70 - för det är väl samma låda?
av Lövet
FWH skrev: Gissar att det är rimligt att samma skulle gälla på V70 - för det är väl samma låda?
Jag kan inte se, eller har hört, några tecken på att den inte skulle vara det.

Långtradare och trailerdragare i 90 &au[…]

Står det ingen märkning typ PP inpr&aum[…]

Om du tittar på Bxz-eller vad den nu heter, […]

Köpråd V60 Recarge

Tack för svaren. Hur ligger det till med 3[…]